SA 3v AW naaf demonteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1446
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 22 apr 2024, 14.22 Mijn twee centen:

1 De naaf met de as verticaal plaatsen, daarna de (dan horizontale) naad tussen de drijfkop en het naafhuis royaal voorzien van kruipolie of IMAL.
2 Een dag wachten.
3 Tikken/kloppen (niet: beuken) met een schroevedraaier, waarvan het bled even breed is als de groef en een (bij voorkeur kunstof) hamer.
Als je er na aan beide kanten x circa tien tikken geen beweging hebt:
4 Nog een dag wachten.
Als je eenmaal beweging hebt, zou je de drijfkop met de hand moeten kunnen losdraaien.

Dirk
Als zo'n ring vast zit heb ik meer vertrouwen in om en om *) met een beitel de ring lostikken dan in smeermiddelen

*) door beurtelings tegen de tegenover elkaar liggende sleuven te slaan ' eiert' de binnenring in het gat en breekt de corrosie los
/Marten
veenofiets
Berichten: 356
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door veenofiets »

M-gineering schreef
Als zo'n ring vast zit heb ik meer vertrouwen in om en om *) met een beitel de ring lostikken dan in smeermiddelen
Tikken helpt ook inderdaad. Beste is naar mijn idee “beiden” te gebruiken. Kruipolie en imal vergen geduld. Ik laat het rustig een weekje inwerken en spuit dan dagelijks wat erop. Als ik m dan onbeschadigd of met minder schade dan zonder olie los krijg is het me de tijd wel waard.

Freek
Plaats reactie