Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gronam2
Berichten: 142
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Gronam2 »

Voor een rechtgeaarde republikein is er geen betere klusdag dan koningsdag. Ik ben de hele dag in de weer geweest met mijn rode Simplex, opgetrokken uit 531 Reynolds, van het jaar 1957. Veel smeer- en poetswerk. Het is een rare fiets, in de kleur rood heb ik hem nog nooit eerder gezien. Technisch is het geheel inmiddels in goede staat, remt uitstekend, banden nieuw en ja, die 4 sp SA doet gewoon zijn werk uitstekend. Allerlei andere spulletjes erop gezet: zadel van Ideale en een Titan stuur. Michelinbandjes en NOS Lyotard pedalen, het geheel is wat meer mediterraan geworden. Simplex klinkt voor mij ook wat Frans, ook al komt het uit Mokum. Kortom, blij met mijn rode fiets die ik vorig jaar in de staat ouwelullentrappert kocht.
440741659_10234554622393969_4112901580416330112_n.jpg
Durabo88
Berichten: 2572
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Durabo88 »

Is erg mooi geworden, met wat aanpassingen aan de originaliteit. Het Belgische rechte stuurbochtje in plaats van het alu stadstuurtje van Maes/Kint e.a. Zo'n recht bochtje fietst toch een stuk prettiger. Zo heb ik het ook bij mijn twee RIH fietsen gedaan. De pedalen van Lyotard hebben er volgens mij ook nooit op gezeten, dat waren meestal de sportpedalen van Way Assauto met zwarte of witte rubbers.
Welke maat banden zitten hier op?
Wat voor spatborden zie ik?
Ik heb ooit een groene lichtgewicht sportfiets gehad van Simplex uit de 60er jaren en dat was een ratjetoe aan tijdcorrecte onderdelen. En bovendien Cycloïde trapas en voornaaf. Soms wijkt men wel eens af van de folder?
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 321
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Beau-Velo »

Wat een geweldige fiets in die kleur! Na koning klus dag morgen een rondje fietsen dan maar.
Heel mooi geworden.
Durabo88
Berichten: 2572
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Durabo88 »

Ik kon nog uit de foto halen dat er 32-622 banden op zitten. Dat past heel strak. Want gebruikelijk is 37-622 en dat zou hier echt niet passen. Erg interessant. Welk model remmen zitten er op?
Sportief fietsend!
Woldman
Berichten: 194
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Woldman »

Dag Onno,
Wat een mooi fietsje,
Is dat de fiets waarvoor we indertijd de kettingkastplaatjes voor hebben geruild?
Jij zocht Simplex en ik zocht Locomotief. Voor het 3 jaar jongere broertje, een Tour de France.
Maar met Robur buizen en gelakte stalen spatborden een stuk burgerlijker en minder kek dan jouw Simplex.
Ook met een uitstekend werkende 4 speed SA uit 1960.

Vriendelijke groet,
Jan
Woldman
Berichten: 194
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Woldman »

Dag Onno,
Wat een mooi fietsje,
Is dat de fiets waarvoor we indertijd de kettingkastplaatjes voor hebben geruild?
Jij zocht Simplex en ik zocht Locomotief. Voor het 3 jaar jongere broertje, een Tour de France.
Maar met Robur buizen en gelakte stalen spatborden een stuk burgerlijker en minder kek dan jouw Simplex.
Ook met een uitstekend werkende 4 speed SA uit 1960.

Vriendelijke groet,
Jan
Woldman
Berichten: 194
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Woldman »

Sorry 2 keer. Het is nog vroeg :oops:
Cyclissimo
Berichten: 582
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Cyclissimo »

Tof ding!
Je zou zeggen een Simplex lightweight. Maar er zijn wat rare dingen, zoals de smalle banden die maar net passen, zoals Durabo al benoemde. En ook de drie busjes voor de kabeldoorvoer is atypisch. En het lijkt of hij al een dynamohaak heeft zoals juncker die had. Helaas niet echt goed te zien door het vreemde filter dat vanalles vervaagd.
Ook dacht ik eigenlijk dat de locomotief tour de france al geen potloodvormige bovenkant van de staande achtervork meer had in 57 (maar gewoon saai afgeplat). Maar misschien is dat pas vanaf 58.
Matcht het jaartal van de achternaaf met het framenummer?
Is het aannemelijk dat de lak origineel is? Ziet er hoe dan ook heel kek uit.
Durabo88
Berichten: 2572
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Durabo88 »

Het is hoe dan ook voer voor deskundigen, die zich echt in het merk hebben verdiept. Mijn voorzichtige aanname zou zijn dat er wel eens een sportfietsje op bestelling is gemaakt, dus buiten het reguliere aanbod om. Zoals dat met de racefietsen van Locomotief wel ging. Wie kan hier wat over zeggen?
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 142
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Simplex sturmey archer 4 speed 1957

Bericht door Gronam2 »

Hierbij nog een foto met op de kettingkast het Simplexplaatje dat ik met Jan Woldman ruilde. Verder nog wat antwoorden op bovenstaande vragen. De kleur rood, ik denk dat het origineel is. Op de ondergrond waar de lak hier en daar weg is, heb ik geen andere kleuren kunnen ontdekken. De remmen zijn van het merk Favorit, komt geloof ik uit Tsjechië, zijn Weinmann lookalikes. Verder heb ik die drie kabelgeleiders op de bovenbuis wel gezien bij een Simplex Superlight uit 1955. Het stangetje van de dynamo is in de voorvork geschroefd. Zou ik zelf zo niet doen. Wat ik ook vreemd vind, is het gebruik van zware Van Schothorstvelgen op zo'n lichte fiets. Verder is de crank, merk ben ik even kwijt, ook niet al te licht. De fiets was verder bestickerd met de naam premier op de schuine buis. Dat is er deels al af. Al met al weet ik te weinig van de herkomst van de fiets om vast te stellen hoe deze er vanuit de fabriek heeft uitgezien. Maar...
22.2.jpg
lekker rijden doet ie zeker!
Plaats reactie