Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 983
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door JasperA »

Vorig jaar had ik als enige verzameldoelstelling om mijn Fongers BB 60 'All weather' uit 1929 compleet te (laten) maken. Het jaar liep echter iets anders dan gepland en buiten dat de BB 60 nu compleet en rijklaar is ben ik nog eens 5 nieuwe Fongers rijwielen rijker...

Één van de 5 Fongersen is deze paarse Fongers Grandsport uit 1960.
IMG_0118.JPG
Het leuke en bijzondere aan deze fiets is dat er naast de uitzonderlijke kleur ook een verhaal bij zit.

Van de jongste zus van de eigenares van deze Fongers fiets ontving ik onderstaande informatie:
De eigenares van deze Fongers fiets was Johanna Maria van Enst-Helwig, geboren in Bandung, voormalig Nederlands-Indie (nu Indonesie) d.d. 16 november 1934. Zij kwam als repatriant in Nederland aan op 16 augustus 1958 en werd per bus vervoerd naar een contract-pension in Winschoten, Een maand daarna naar een ander contract-pension aan de Brugstraat 7-A in Groningen, waar er meer kans was om een baantje te krijgen.

Ze kreeg een baantje bij Fongers op de boekhoud-afdeling, waar zij de eerste Indische was, die er werkte. De afdelingschef – de heer Melinga – was een sociaal voelend mens en had de collega’s verzocht haar goed te begeleiden in dit voor haar vreemde land.

Deze paarse fiets was een etalage-model en na een poosje mocht zij het kopen en in termijnen betalen. Zij is altijd erg trots geweest op deze fiets en heeft er weinig op gereden, bang dat er iets mee zou gebeuren.

Haar ouders kregen een woning in Hoogezand-Sappemeer en na haar huwelijk is ze in Groningen gaan wonen.
Haar man kreeg een baan in Apeldoorn en weer jaren later is hij gaan werken bij Ministerie van Defensie in Den Haag.
Ze hebben ervoor gekozen in Zoetermeer te wonen,waar de paarse fiets meer dan 30 jaar in de kelderbox heeft gestaan tot eind oktober 2019.

Buiten deze informatie ontving ik ook nog een '50 jaar Fongers' boekje waarin een oorkonde zat ter ere van Johanna haar afscheid bij Fongers.
d4c9df16-e9d3-488d-8782-12191914badf.JPG
d6d4831c-f4c5-4862-be70-213346a7fa7e.JPG
Prachtig dat dit soort informatie op deze wijze (over de 'fiets-as') naar boven komt en bewaard blijft.

Voor mij persoonlijk is de link met Dhr. Melinga interessant omdat ik ook zijn fiets (met dank aan Yorick) aan mijn verzameling heb mogen toevoegen. Dat het een vriendelijke man moet zijn geweest blijkt ook uit deze bron. Daarnaast ben ik natuurlijk zelf in Bandung geweest met Jos, Jen en Wouter (Fongers) en kan ik me enigszins voorstellen dat het een grote verandering moet zijn geweest om hier in Nederland te komen wonen.

Over de fiets zelf heb ik nog niet heel veel te vertellen behalve dat de basis goed is en er waarschijnlijk met wat kleine 'upgrades' een prachtig rijwiel van te maken is. Bijgevoegd wat foto's waarbij een groot deel van de 'storende factoren' reeds is verwijderd. De originele pedalen heb ik ook, echter omdat een aantal fietsen bij mij in een droge maar kleine berging staat heb ik ze er afgehaald.
IMG_0110.JPG
IMG_0112.JPG
IMG_0116.JPG
IMG_0123.JPG
IMG_0124.JPG
IMG_0126.JPG
IMG_0127.JPG
IMG_0129.JPG
IMG_0132.JPG
IMG_0133.JPG
IMG_0134.JPG
IMG_0135.JPG
IMG_0137.JPG
IMG_0140.JPG
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 664
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door marco verbaant »

Prachtig mooi... zo'n verhaal bij een fiets. Dat geeft zo'n "ding" een ziel. Veel plezier ermee, en blijf er van genieten... :D
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door de rode »

Erg mooi maar toch ook wel een beetje kitsch...

vooral het zadel
fietshobbyist
Berichten: 643
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door fietshobbyist »

Prachtig! Waar vind je ze nog ...
Hier is nog één, met één van de mooiste achterlichten die er zijn. Deze maand nog op Marktplaats - nu niet meer.
Fongers damesfiets, knieframe, Mpl, E150, 1.jpg
Fongers damesfiets, knieframe, Mpl, E150, 2.jpg
Fongers damesfiets, knieframe, Mpl, E150, 3.jpg
P.S. 17 mei 2020:
Ofschoon deze donkerblauw lijkt, zal dat toch door de muur erachter komen. We denken dat ie feitelijk gewoon zwart is.
Overigens, ik schreef niet dat ik op zoek ben naar zo een achterlicht - ik heb het even herschreven.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 13 mei 2024, 18.00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 983
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door JasperA »

Werner schreef: 16 jun 2020, 20.07 Prachtig! Waar vind je ze nog...
Ook gewoon via marktplaats... ;-) Vorig jaar November ergens.

Vandaag de fiets lichtjes gepoetst en een stukje er op gereden.

De fiets is in vergelijking met de Fongers ‘sky blue’ supersport zeer licht. Dit komt door het frame, het ontbreken van een versnellingsnaaf, de weinmann remmetjes en de aluminium velgen.

Nu nog op zoek naar de juiste bandjes, een nieuw achterlichtje, een bel en een pompje...
4A703F10-1778-4844-92B7-03E10D774CC8.jpeg
1AF164B1-1A73-471B-84C0-DFC48F9DDAEB.jpeg
D900CFFF-C7C7-4902-B0FB-0F646CF6DD5C.jpeg
A7738DFB-7770-4FCA-8894-82E1DDA6B236.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik zal kijken dat ik mijn achterlichtje kan vinden hier stuur ik wel even een foto van per mail
tis trouwens wel een erg bijzondere fiets met het verhaal
vind de kleur minder maar heb nog nooit een oude fiets in aan andere kleur dan zwart wit groen en blauw gezien

groet abram
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 983
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door JasperA »

Met wat ruimte om in alle rust (of juist met een over de jaren heen opgebouwde techno playlist over de speakers) aan fietsen te klussen komt er weer wat beweging in de fietsenverzameling.

Zo ben ik naast de Fongers Supersport uit ‘59 in Sky Blue ook begonnen met deze bijzondere paarse verschijning. Zelden heb ik aan zo’n nog ‘nieuwe’ Fongers fiets gewerkt en het schoonmaken en poetsen van de verschillende onderdelen gaat dan ook veel voortvarender dan bij de, door de eerste eigenaar, lang bereden Supersport.

Het paarse frame lijkt haast wel nieuw en kent nauwelijks beschadigingen of roestplekjes. De spatborden en spatbordstangen wel iets meer.

Bij de jaren ‘50/‘60 Fongers fietsen struikel ik altijd over de twee moertjes die het achterlicht op z’n plek houden. Spanninga leverde blijkbaar geen messing boutjes en moertjes die op de rest van de Fongers fiets altijd zorgen voor een niet al te frustrerende demontage.

Twee nieuwe Michelin World tour bandjes zijn inmiddels onderweg. Daar waar ik altijd had gedacht dat de fiets 26 inch wielen had bleken dat toch echt 28 inch wielen te moeten zijn.

De kettingkast heb ik zonder kleerscheuren weten te verwijderen.

Hopelijk gaat de wederopbouw net zo voorspoedig als die van de Notre-Dame en kan ik binnenkort de van top tot teen vertroetelde fiets laten zien.
Bijlagen
2683592A-A429-40C5-B83B-B4DA5AB22321.jpeg
B3372504-EC9E-4FA0-B344-8115909DE555.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 363
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door veenofiets »

Gaaf fietsje. Ziet er voor meer dan zestig jaar oud, modern en mooi uit. Leuk om aan te werken succes! Ik had overigens bij de Veeno hetzelfde met het spanninga achterlicht. Zat zo vastgeroest dat hij in stukken eraf kwam en moest een andere kopen op marktplaats.

Freek
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door jrietveld »

Prachtig frame inderdaad, Jasper. In deze gave conditie zie je niet vaak een fiets van 65 jaar. Kleur (die ik ook wel eens heb gezien op een andere Fongers) zou ook lastig bij te werken zijn geweest. Benieuwd naar het eindbeeld.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2373
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers Grandsport 1960 (een paarse!)

Bericht door Maarten Waarlé »

Bijzondere fiets Jasper.
En wat pak je het grondig aan. Ziet er goed uit.
Maarten
Plaats reactie