Transportfiets Gazelle 1949/1950.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Normaal houd ik me bezig met oude staelen race- en toerfietsen, met een lichte voorkeur/afwijking voor PEUGEOT. Ik verzamel niet, knap ze op en verkoop ze. De allermooiste mag altijd blijven (zolang het duurt). Momenteel is dat een Jabo Race Model Campagnolo en als zodanig afgemonteerd. Maar naast die ranke renpaardjes kwam ik van de week een heus werkpaard tegen, zeg maar gerust een boerenknol. Er moet heel wat aan gebeuren, maar dat is de lol. Gezien de springende gazelle’s in het kettingwiel is het onmiskenbaar van gelijknamig merk. Het voorwiel is kleiner dan achter, en is mogelijk ooit vervangen, gezien de ruimte aan het (geknakte) voorspatbord. Het achterwiel heeft fors speling op de as, en mist ook een spaak. De hevel van de remnaaf (waar het chroom van af bladdert) staat los en mist de nodige klemband. Het zadeldek zit aan een zijde los. Het geheel bevat roest en vergt onderhoud. Ik wil er het nodige, maar niet meer dan noodzakelijk aan doen, zonder het authentieke karakter geweld aan te doen. Het framenummer is 765158 en het boekje “Hoe oud is deze fiets?” van de vereniging “De Oude Fiets” raadplegend moet het bouwjaar 1949 of 1950 zijn. Driekwart eeuw zo’n beetje.
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Da’s een fijne uitdaging.
Gazelle monteerde voorwielen met specifieke naven met veertig spaken. De velgen hadden altijd versterkte of ‘gedopte’ spaakgaten. Daar is nog wel aan te komen.
De beugel bovenop het bagagerek is ‘home made’. Waarschijnlijk voor niet te zware lading met veel volume. Zoiets als hooibalen bijvoorbeeld.
Verder is de fiets nog mooi compleet en origineel.
Gazelle monteerde voorwielen met specifieke naven met veertig spaken. De velgen hadden altijd versterkte of ‘gedopte’ spaakgaten. Daar is nog wel aan te komen.
De beugel bovenop het bagagerek is ‘home made’. Waarschijnlijk voor niet te zware lading met veel volume. Zoiets als hooibalen bijvoorbeeld.
Verder is de fiets nog mooi compleet en origineel.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Dankjewel Fotomaan voor je bijdrage. Het is voor mij helemaal nieuwe materie. Maar des te leuker om de horizon op fietsengebed wat te verbreden.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Stukje bij beetje knap ik onderdeeltje voor onderdeeltje de fiets op. Vandaag heb ik het voorwiel eens onderhanden genomen. Vergeleken met andere fietsen bij je het dubbele aan tijd wel kwijt om iets schoon te krijgen of zelfs überhaupt los te krijgen. Maar tijd.... heb ik zat...
Ook de voorband was van het type Vredestein Transport. De binnenband was een nog oude rode (ook Vredestein) binnenband met heel wat lekke plekken. Was al blij dat dergelijke banden in die maat 26”x 2 (54 – 559) nog te koop zijn. Weliswaar een iets modernere. En voor de binnenband natuurlijk butyl.
Ook de voorband was van het type Vredestein Transport. De binnenband was een nog oude rode (ook Vredestein) binnenband met heel wat lekke plekken. Was al blij dat dergelijke banden in die maat 26”x 2 (54 – 559) nog te koop zijn. Weliswaar een iets modernere. En voor de binnenband natuurlijk butyl.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-17 om 17.00.56_2c002b61.jpg (340.9 KiB) 670 keer bekeken
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Je hebt het over 26” banden maar op de foto lijken het 28” wielen.marco verbaant schreef: ↑21 mei 2024, 18.13 Ook de voorband was van het type Vredestein Transport. De binnenband was een nog oude rode (ook Vredestein) binnenband met heel wat lekke plekken. Was al blij dat dergelijke banden in die maat 26”x 2 (54 – 559) nog te koop zijn. Weliswaar een iets modernere. En voor de binnenband natuurlijk butyl.
Nou kan dat aan de foto liggen maar weet je zeker dat het 26” wielen zijn?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Het bijzondere is dat het achterwiel 28" en het voorwiel 26". Oorspronkelijk denk ik niet dat het zo is geweest, gezien de ruimte tussen band en spatbord. En zelf denk ik dat het voorwiel misschien nog wel ouder is dan het achterwiel. Desalniettemin wil ik het wel zo houden.
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Dus zo zit dat.marco verbaant schreef: ↑21 mei 2024, 20.29Het bijzondere is dat het achterwiel 28" en het voorwiel 26". Oorspronkelijk denk ik niet dat het zo is geweest, gezien de ruimte tussen band en spatbord. En zelf denk ik dat het voorwiel misschien nog wel ouder is dan het achterwiel. Desalniettemin wil ik het wel zo houden.
Dat kan natuurlijk ook.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Stukje voor stukje volgt de (met een groot woord) restauratie van deze leuke Gazelle transportfiets. Het achterwiel was deze week aan de beurt. Na schoonmaken en roest verwijderen met een staalborstel moest de Husqvarna (Novo?) remnaaf uiteen. Er zat behoorlijk wat speling op deze achternaaf. Het bleek dat er wat kogeltjes misten in één van de drie (!) lager ringen. Dankzij het kenniscentrum alhier van onze vereniging kon ik de oude uit 1939 stammende montage instructies raadplegen. Wat enorm heeft geholpen.
Zo zie je maar hoe het lidmaatschap dingen ook daadwerkelijk kan opleveren.
De beide wielen moeten nog gemonteerd worden in de fiets, maar eerst komt het frame nog aan de beurt. Dan kan ik pas constateren of het ook weer terdege remt. Het lijkt wel te werken. Er zit nog iets speling op, maar dat mag wel na driekwart eeuw, toch? Het 26" voorwiel weegt maar liefst vier kilo!! Achter ondanks de grotere wielmaat 28" en remnaaf maar net even meer, circa 4,4 kilo. (voor de goede orde, de veer zit hier nog niet op de juiste plek, maar moet in het midden tussen het onderdeel met de twee conische geribbelde uiteinden.)
Zo zie je maar hoe het lidmaatschap dingen ook daadwerkelijk kan opleveren.
De beide wielen moeten nog gemonteerd worden in de fiets, maar eerst komt het frame nog aan de beurt. Dan kan ik pas constateren of het ook weer terdege remt. Het lijkt wel te werken. Er zit nog iets speling op, maar dat mag wel na driekwart eeuw, toch? Het 26" voorwiel weegt maar liefst vier kilo!! Achter ondanks de grotere wielmaat 28" en remnaaf maar net even meer, circa 4,4 kilo. (voor de goede orde, de veer zit hier nog niet op de juiste plek, maar moet in het midden tussen het onderdeel met de twee conische geribbelde uiteinden.)
- Bijlagen
-
- eigen husqvarna remnaaf.jpg (81.7 KiB) 553 keer bekeken
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
De achternaaf mag best een heel klein beetje speling hebben.
Gazelle is een van de weinige fabrikanten die de NOVO ‘af fabriek’ monteerde. De NOVO is er net als de Torpedo in een grotere of bredere maat. Dit is zo’n grotere.
Gazelle is een van de weinige fabrikanten die de NOVO ‘af fabriek’ monteerde. De NOVO is er net als de Torpedo in een grotere of bredere maat. Dit is zo’n grotere.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.
Vandaag lekker door gewerkt aan de Gazelle Transportfiets. Het is nog nét niet helemaal af. De pedalen (twee verschillende) hebben veel speling en zijn krom. Op het (Thompson?) bracket zit speling maar kreeg nog niet de opsluitmoer op de trapas los.
Ik heb hem "bewerkt" met gekookte lijnolie, en daar knapte hij zienderogen van op (zie ter vergelijk eerdere foto's). Zonder de authenticiteit geweld aan te doen. Een los kettingslot heb ik omwonden met de restanten van de oude -op vele plekken lekke- oranje Vredestein binnenband.
Ik heb hem "bewerkt" met gekookte lijnolie, en daar knapte hij zienderogen van op (zie ter vergelijk eerdere foto's). Zonder de authenticiteit geweld aan te doen. Een los kettingslot heb ik omwonden met de restanten van de oude -op vele plekken lekke- oranje Vredestein binnenband.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-26 om 17.30.38_a6c00424.jpg (326.12 KiB) 481 keer bekeken