Dag Hans,
Ja ik denk ook dat dat het beste zal zijn. Het is niet dat de fiets veel zal gebruikt worden.
Groeten,
Thomas
Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd
Nou..., die trapas bus kan je los maken van het frame en dan kan die gewoon in een draaibank geplaatst worden. Mogelijk met ondersteuning (bril) als het wat slingert. Je kan de verroeste cup dan uitdraaien met een beitel plaatje. vroeger sleep ik m`n kapotte lagers met een steentje maar tegenwoordig bewerk ik ze meestal met een beitel met verwisselbare beitel plaatje. dat gaat goed. de gehardheid neemt bij oppervlakte harding geleidelijk af naar binnen. Dus bij het minimaal afdraaien houd je redelijk wat hardheid over . Tenzij je veel asymmetrische slijtage weg moet werken dan verdwijnt er ook veel gehard materiaal.
Al met al kun je een beter resultaat boeken dan de situatie zoals die nu is.
Groeten,
Maarten
Al met al kun je een beter resultaat boeken dan de situatie zoals die nu is.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31
Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd
Dag Maarten,
De bus is vast gemaakt met een lange bout. Je kan op mijn foto zien dat de bout een paar cm uit het frame komt op die bout zit de stang ( ik ken enkel de engelse benaming "chainstay") die met de achtervork is verbonden. Is dit normaal dat de bout een paar cm uit het frame komt? Dat zorgt voor zeer veel speling op de stang die verbonden is met de achtervork.
Kan je die bout dan gewoon losdraaien en de bus demonteren? Heb hem al wat in kruipolie laten weken maar durf er nog niet veel aan draaien want deze zit muurvast en het laatste wat ik wil is hem breken en moeten uitboren.
Heb nog wat foto's toegevoegd ter verduidelijking. Laatste foto is van de onderkant.
Groeten,
Thomas
De bus is vast gemaakt met een lange bout. Je kan op mijn foto zien dat de bout een paar cm uit het frame komt op die bout zit de stang ( ik ken enkel de engelse benaming "chainstay") die met de achtervork is verbonden. Is dit normaal dat de bout een paar cm uit het frame komt? Dat zorgt voor zeer veel speling op de stang die verbonden is met de achtervork.
Kan je die bout dan gewoon losdraaien en de bus demonteren? Heb hem al wat in kruipolie laten weken maar durf er nog niet veel aan draaien want deze zit muurvast en het laatste wat ik wil is hem breken en moeten uitboren.
Heb nog wat foto's toegevoegd ter verduidelijking. Laatste foto is van de onderkant.
Groeten,
Thomas
- Bijlagen
-
- 20240620_173433.jpg (208.38 KiB) 2871 keer bekeken
-
- 20240208_125159.jpg (167.85 KiB) 2871 keer bekeken
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd
Hoi Thomas,
In algemene zin kan je wel stellen dat bij het demonteren van hele oude fietsen er assen en bouten zijn die heel erg vast zitten.
Ik gebruik vaak warmte door middel van een propaan brander om wat uitzettingsverschillen te weeg te brengen tussen bouten en het deel waar ze ingedraaid zitten. Maar ook bijvoorbeeld vast zittende spaaknippels gaan met warmte plots goed draaien.
In het geval van jouw safety hoort de bout oorspronkelijk geheel tegen de ogen aan vast te zitten. Wel zo dat de bus nog kan bewegen om de ketting te spannen. Waarschijnlijk zit er schroefdraad in de flens aan tandwielkant en werd aan de buitenkant daarvan een moer gebruikt om de zaak te fixeren.
Zo te zien is de moer weg en de bout een stukje losgedraaid. Ik zou als het erg vast zit de flens aan tandwielkant warm stoken en met een sleutel bij de hand de bout proberen los te draaien.
Een maal uit het stuk schroefdraad zou je het kunnen verder uitdrijven met een drijver en hamer.
Kan zijn dat de bout tussen de flenzen wat rommelig is geworden. Mogelijk moet je dat met een vijl of schuurpapier wat glad maken. Door het gat heen dan.
Succes,
Maarten
In algemene zin kan je wel stellen dat bij het demonteren van hele oude fietsen er assen en bouten zijn die heel erg vast zitten.
Ik gebruik vaak warmte door middel van een propaan brander om wat uitzettingsverschillen te weeg te brengen tussen bouten en het deel waar ze ingedraaid zitten. Maar ook bijvoorbeeld vast zittende spaaknippels gaan met warmte plots goed draaien.
In het geval van jouw safety hoort de bout oorspronkelijk geheel tegen de ogen aan vast te zitten. Wel zo dat de bus nog kan bewegen om de ketting te spannen. Waarschijnlijk zit er schroefdraad in de flens aan tandwielkant en werd aan de buitenkant daarvan een moer gebruikt om de zaak te fixeren.
Zo te zien is de moer weg en de bout een stukje losgedraaid. Ik zou als het erg vast zit de flens aan tandwielkant warm stoken en met een sleutel bij de hand de bout proberen los te draaien.
Een maal uit het stuk schroefdraad zou je het kunnen verder uitdrijven met een drijver en hamer.
Kan zijn dat de bout tussen de flenzen wat rommelig is geworden. Mogelijk moet je dat met een vijl of schuurpapier wat glad maken. Door het gat heen dan.
Succes,
Maarten