Kruisframe 3605 1

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Kruisframe 3605 1

Bericht door HJvMontfort »

Een Kruisframe, waarvan ik denk dat het van ergens na de oorlog is, zo niet ergens 1950.

Maar ik raak toch wat onzeker door het ontbreken van welk spoor dan ook van van fietsmerk of plaatje, en voor het opbouwen is een naam toch altijd leuk.

Het framenummer dat ik kan lezen is 3605 1
Misschien dat iemand anders meer weet, er zat geen balhoofdstel, een losse voorvork en 'nieuwe' lak op, dus niet de originele, zo kwam ik er thuis mee aan, nadat ik hem op de fiets in Bergum van iemand gekocht had.

Afbeelding

Er zit een aangelaste bevestiging voor de 'Sturmey Archer' rem en een oogje daaraan voor het doorsteken van een stangenrem, althans dat denk ik.

Ook zit er in de Bracketpot een gootje voor de verlichtingskabel.

De buizen die elkaar kruizen zijn niet aan elkaar gemaakt maar lopen langs elkaar heen.

Alvast bedankt voor degene die er meer over durft te zeggen
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Kruisframe 3605 1

Bericht door fietser »

Hoi,

Dit is een Juncker-kruisframe, dus niet Engeland maar Apeldoorn, bouwjaar 1948. Een mooi voorbeeld van een complete Juncker toerfiets uit dezelfde tijd zie je hier:
http://www.rijwiel.net/fietsen/jun/5009822.htm
Inclusief het kabelgootje langs de bracket en ook de aangesoldeerde remhevelplaat en lichtgeleiding bij het achterwiel.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Kruisframe 3605 1

Bericht door HJvMontfort »

Verbazend,

Ik dacht ook al hieraan, maar er zat hele rare schroefdraad in de bracketpot, waardoor ik dacht dat het een Engelse fiets was.

Op zoek naar een mooi balhoofdplaatje en een chromen plaatje voor over de voorvork dan maar!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie