Mystery frame UMO

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
remurk

Mystery frame UMO

Bericht door remurk »

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een jaren '50 racefiets met op het balhoofd een (beschadigde) transfer waarop de naam UMO nog duidelijk zichtbaar is. De naam UMO is wel bekend als de vroegere rijwielpadenvereniging "Utrecht Met Omstreken", maar niet als racefietsmerknaam. De gedachte is ontstaan dat er tussen het racefietsen (plak)merk UMO en de gelijknamige vroegere rijwielpadenvereniging mogelijk toch een connectie zou kunnen zijn geweest . In de balhoofdtransfer UMO is onder andere het Utrechtse stadswapen zichtbaar, alsmede mogelijk de rode mantel van de Utrechtse schutspatroon St. Maarten. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een Utrechtse racefietsenwinkel tegen speciaal tarief racefietsen van het plakmerk UMO heeft geleverd aan leden van de rijwielpadenvereniging UMO. De fiets zelf is van professioneel fabrikaat met Reynolds buizen en mooie lugs, zoals ze in die jaren door oa de bekende Amsterdamse framebouwers werden gebouwd. De lak is helaas in zeer slechte staat. Mocht iemand eventuele suggesties hebben over zowel het fabrikaat van de fiets, als over de Utrechtse leverancier, dan zou ik dat graag willen vernemen.
Bij voorbaat dank en groeten, Rutger
Bijlagen
CAV_4445.JPG
CAV_4445.JPG (447.73 KiB) 9642 keer bekeken
CAV_4419.JPG
CAV_4419.JPG (156.38 KiB) 9642 keer bekeken
CAV_4418.JPG
CAV_4418.JPG (181.75 KiB) 9642 keer bekeken
CAV_4412.JPG
CAV_4412.JPG (212.29 KiB) 9642 keer bekeken
marco verbaant

Re: Mystery frame UMO

Bericht door marco verbaant »

Pracht ding, ik ben dol op van die oude racefietsen die een écht leven achter de rug hebben.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Hij is mooi gebouwd en authentiek door het patina van vele jaren gebruik.
Sportief fietsend!
wvdaan

Bericht door wvdaan »

De particuliere rijwielpadenverenigingen zijn vrijwel altijd opgezet met hulp van de ANWB. Deze hulp is financieel dan wel in de vorm van ondersteuning bij uitvoering en ik vermoed zelfs een beetje goodwill bij plaatselijke ambtenaren.

Vaak zijn oprichters/bestuurders van de rijwielpadverenigingen ook lid van de anwb. De oprichting van een vereniging en de namen van bestuursleden worden nog wel eens gemeld in "De Kampioen". Wellicht dat een van deze heren de goede naam van de vereniging heeft gebruikt? Er valt daar wellicht een verbinding te vinden.
TonTon

Bericht door TonTon »

Horen de wielen bij deze jaren 50 fiets, want ik vind ze er toch wat moderner uitzien en zeker met die schijf in het achterwiel? Kan er helemaal naast zitten, want ben geen groot kenner. Overigens wel mooi zo’n oude racefiets met patina 👌
remurk

Bericht door remurk »

De wielen en de derailleur zijn van latere datum. Het S. Maes/Titan stuur is gedateerd 1953; het Brooks zadel en de alu Titan zadelpen stammen ook uit die tijd. De stalen cranks en de Berthet Lyotard pedalen lijken ook wel uit die tijd.
TonTon

Bericht door TonTon »

remurk schreef: 3 jul 2024, 19.31 De wielen en de derailleur zijn van latere datum. Het S. Maes/Titan stuur is gedateerd 1953; het Brooks zadel en de alu Titan zadelpen stammen ook uit die tijd. De stalen cranks en de Berthet Lyotard pedalen lijken ook wel uit die tijd.
Ha, bedankt voor de informatie en is echt een mooie fiets met prachtig patina. Ben benieuwd wat er nog meer boven water komt m.b.t. het merk. Succes
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Fraaie fiets!

Die Nervex-lugs zijn tot ca. 1955 gemaakt, voor zover ik weet, dus het frame zal niet veel nieuwer zijn. '53/'54 lijkt me plausibel.
remurk

Bericht door remurk »

Mystery solved! Clublid Fietser heeft uitvoerig onderzoek gedaan en daarbij bleek dat het vroegere Wielersporthuis Westbroek aan de Vismarkt 23 te Utrecht niet alleen dealer was van JOCO rijwielen, maar ook van het (plak-)merk UMO. Het laat zich raden waar Westbroek de UMO-frames liet fabriceren....
UMO_1952 briefhoofd.jpg
UMO_1952 briefhoofd.jpg (109.83 KiB) 9122 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Interessant. Ik heb ook nog een Joco die op de Vismarkt in Utrecht bij Westbroek is verkocht.
Sportief fietsend!
Plaats reactie