La Gazelle! Ferrari noemde haar topmodel La Ferrari!
Na vorige week in Frankrijk weer eens lekker gemaakt werd met Franse porteurs kwam deze heel toevallig voorbij op Marktplaats voor een prijs waar je geen IKEA kunst voor kunt kopen.
Dus deze gaat in mijn atelier tegen de dakschuinte. Heb er al heel wat van gehad en weer verkocht omdat ze simpelweg te klein zijn. Volgens mij verkochten ze die alleen maar in 55cm.
TonTon Velo leerde me dat de winkel van La Gazelle de oudste (1906) en nog bestaande fietswinkel van Frankrijk is. Nog steeds in handen van dezelfde familie in Boulonge Bilancourt (daar begon ene Louis Renault ook ooit een auto fabriekje)
Tot aan de tweede wereldoorlog hebben ze zelf fietsen gemaakt. Deze is jonger en dus waarschijnlijk ingekocht en van eigen merk voorzien.
De Torpedo naaf verteld me bj 1951. Bijna alle porteurs hebben een Torpedo naaf. Een van de vroegere eigenaren had waarschijnlijk niet zo veel vertrouwen in dat niet Franse product in zijn fiets en heeft er vakkundig een paar velgremmen opgezet. (Chrome velgen dus met drie remmen heb je het met regen nog hard te halen) die vakkundigheid heeft ook geresulteerd in stukken uit de spatborden knippen/zagen om ruimte te maken voor deze remmen. Jammer maar part of the history van deze fiets.
Voor degene die een Porteur niet kent: dit is een sportieve transportfiets die o.a veel gebruikt werd om de kranten in de kiosken te bezorgen. (Fransen krijgen hun krant niet in de brievenbus) heel wat amateur wielrenners reden door de week zo’n fiets (werken en trainen) er werden ook wedstrijden georganiseerd met een pak kranten op de voordrager.
Typerend zijn de diepe spatborden de dichte kettingkast en een plat stuur. En natuurlijk dat draadstalen dragertje.
Dat oogt heel fragiel maar is best sterk. ( kijk naar een 2CV een HY bus of zo’n blikken aanhangertje super licht en net sterk genoeg schitterend vind ik dat)
Deze gaat met een klein beetje werk een blokje om en dan ter decoratie met pensioen.
Groeten Martijn
La Gazelle porteur
La Gazelle porteur
- Bijlagen
-
- IMG_2104.jpeg (639.99 KiB) 1122 keer bekeken
-
- IMG_2105.jpeg (673.32 KiB) 1122 keer bekeken
-
- IMG_2106.jpeg (493.06 KiB) 1122 keer bekeken
-
Re: La Gazelle porteur
Hallo Beau Velo,
Mooie fiets is dit en dat op Marktplaats ipv Frankrijk,veel plezier ermee,
Groetjes Hans
Mooie fiets is dit en dat op Marktplaats ipv Frankrijk,veel plezier ermee,
Groetjes Hans
Ja deze komt echt van Marktplaats.
Staat er nog eentje op. Al kost die bijna het dubbele.
https://link.marktplaats.nl/m2132046573 ... ios_tablet
Staat er nog eentje op. Al kost die bijna het dubbele.
https://link.marktplaats.nl/m2132046573 ... ios_tablet
-
Hallo Beau Velo,
Ook een mooie fiets , ik kijk wel in Frankrijk op de brocante en vide grenier is en kijk of ik iets leuks kan vinden,
Groetjes Hans
Ook een mooie fiets , ik kijk wel in Frankrijk op de brocante en vide grenier is en kijk of ik iets leuks kan vinden,
Groetjes Hans