Fongers eeuwelingen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 758
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers eeuwelingen

Bericht door jrietveld »

Er blijven (stok)oude Fongers rijwielen opduiken. Zo kwam ik onlangs bij een gepensioneerde fietsenmaker in Drenthe een stelletje tegen uit 1919/1921. De damesfiets DZ60 (framenummer 86.832) werd in 1919 via het agentschap Tiel aan mevrouw Clewits geleverd en de herenfiets HZ60 (nummer 2031-45) via agent Thedinga in Veendam aan Hendrik Clewits (geb.1897). Clewits was eerst verslaggever in Tiel en vanaf 1923 bij de Provinciale Drentsche en Asser Courant, waar hij in 1940 directeur/hoofdredacteur werd en dat tot 1960 zou blijven. Bijzonder, dat zij op zo jonge leeftijd deze loeidure fietsen konden kopen (de herenfiets kostte 279 gulden); in 1919 en 1920 was er nog grote materiaalschaarste a.g.v. WO1, waren de fietsen in NL erg duur en zijn er daardoor maar weinig geleverd.

Dit setje fietsen is steeds bij elkaar gebleven, staat al decennia op zolder zijn en is inmiddels aan restauratie toe. De fietsen zijn waarschijnlijk eind jaren 30 teruggeweest naar de fabriek, gelet op de nieuwere spatborden met dikkere stangen en wit onderstuk (maar met kort voorspatbord). Het bijzondere is dat bij de revisie de fietsen opnieuw zijn gelakt maar de vernikkelde delen en het luxe velgremsysteem op beide fietsen ongemoeid is gelaten. Mooie restauratieobjecten dus.

groet, Jos
Bijlagen
HZ60 1920.jpg
HZ60 1920.jpg (83.16 KiB) 1386 keer bekeken
HZ60 1920 nummer.jpg
HZ60 1920 nummer.jpg (68.84 KiB) 1386 keer bekeken
HZ60 1920 front.jpg
HZ60 1920 front.jpg (65.48 KiB) 1386 keer bekeken
DZ60 1919.jpg
DZ60 1919.jpg (82.13 KiB) 1386 keer bekeken
DZ60 1919 nummer.jpg
DZ60 1919 nummer.jpg (77.6 KiB) 1386 keer bekeken
DZ60 1919 balhoofd.jpg
DZ60 1919 balhoofd.jpg (55.94 KiB) 1386 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jrietveld op 31 jul 2024, 08.35, 2 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 2863
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door Durabo88 »

Erg fraaie fietsen, Jos. En met een verhaal.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Lytsefyts
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2024, 08.59

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door Lytsefyts »

Stijlvol stel!

Als tiener ooit een Fongers omafiets gekregen. Afdanker en verdwenen. Wel met dezelfde stijl. Veel meer in harmonie dan de nieuwe omaas.
"Vaak is rond beter, soms vierkant".
jwfabrie
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door jwfabrie »

Deftige set Jos! Daar is iets heel moois van te maken.
@Ruben
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jun 2024, 11.29

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door @Ruben »

Wauw! Das een heel fraai stel 🤩
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1707
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door Fotomaan »

Ongelooflijk, wat een vondst!
En mooi dat er bij de revisie niet te veel ‘gemoderniseerd’ is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2551
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, leuk dat er weer twee van die fraaie fietsen zijn opgedoken.
Tiel en Veendam liggen nog al uit elkaar. Ik vroeg me af of het misschien broer en zus waren en dat ze (aanvankelijk) op andere plaatsen in Nederland woonde. Of zouden ze als echtpaar tussentijds zijn verhuist naar het noorden?
Wat me ook opvalt zijn de verschillen in het remsysteem. De damesfiets heeft nog de verjongde remstangen aan het stuur (loopt dun uit naar de handvatjes) en de dubbel uitgevoerde remstang verstelling. Zou qua leeftijdsverschil wel kunnen kloppen trouwens.
Heb je ze overgenomen Jos, of staan ze nog bij de gepensioneerde fietsenmaker?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 758
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door jrietveld »

Dank voor de reacties.

@ Maarten: Het echtpaar woonde eerst in Tiel en verhuisde begin jaren 20 naar het Noorden en vanaf 1923 in Assen (precieze data heb ik niet). De fietsen staan bij de ex-fietsenmaker, ik ga hem helpen ze te restaureren. Aardig klusje wordt dat, het nikkel is nogal aangetast en de oude kettingkasten hangen er ook wat bij. Maar zeker de moeite waard, gezien de hoge mate van originaliteit en de ouderdom van het stel.

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 1054
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door JasperA »

Een prachtig stel!

Net als bij de BB 60 uit 1917 vallen de, na revisie, nog steeds vernikkelde remdelen op maar ook de constructie van de voorspatborden. Zijn dit de modernere brede spatborden die zijn aangepast?

Bij de meeste revisies die we kennen is de voorvork vervangen zodat het voorspatbord er onderdoor paste.

Mogelijk dat je als klant keuze had in de mate van revisie?

En misschien vonden de eigenaren vernikkelde remdelen gewoon mooier zoals we dat nu ook nog steeds vinden?

Ook het stukje tekst dat MaartenW eerder eens plaatste over het niet verchromen door de Fongers fabriek vlak na de oorlog zou een reden kunnen zijn.

En tot slot; is 1919 dan het laatste jaar dat het remsysteem met de dubbel uitgevoerde remstang verstelling en de remstangen met een ‘verjonging’ zoals Maarten het mooi verwoord werd toegepast?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 758
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers eeuwelingen

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

De vorken lijken origineel, er zit oud nikkel op de kronen.

De voorspatborden zijn inderdaad de moderne bredere, maar wel kort (omdat de rembogen niet boven verlengde exemplaren zouden passen). Er zitten nieuwere stangen aan de borden, maar ze zijn wel fabrieksmatig kort gemaakt, gezien de bevestiging in de vorkkroon.

Het verbaast mij dat de blanke delen bij de revisie (waarschijnljk in 1938-1940, gelet op het Koets achterlicht) niet zijn verchroomd. Bij de meeste fietsen die rond die tijd terug zijn geweest is dat wel gebeurd.

groet, Jos
Plaats reactie