Het verhaal zal velen wel bekend zijn. In 1984 maakte Gaastra, de drijvende kracht achter Koga Trading Heerenveen, een deal met Giant Taiwan. Op veel plekken in de wereld was Giant al een bekende naam, maar Europa was nog grotendeels onontgonnen terrein. Koga mocht speciaal voor de Europese markt Giant's gaan bouwen in de eigen fabriek in Heerenveen. De allereerste jaren stond er "quality touched by Koga" op de frames, om vertrouwen te wekken bij de consument. De Giant werd qua kwaliteit en prijs gepositioneerd onder de fietsen die als Koga werden gebouwd. Het merk werd zo'n succes dat er een eigen fabriek zou komen.
Wie een beetje op marktplaats zoekt komt ze al snel tegen, de eerste Koga-Giants. Te herkennen aan het gekleurde balhoofd en de Koga sticker. Wel vaak afgeragd. Vorig jaar vond ik eindelijk een mooi exemplaar waar ik zo blij mee ben dat ik die hier even moet tonen. Helaas mini-framemaat, maar amper bereden, precies in de staat zoals ie in de brochure staat
Giant - quality touched by Koga
Giant - quality touched by Koga
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Giant - quality touched by Koga
Leuke fiets!
Niet geheel toevallig heb ik onlangs een frame gekocht van wat ik denk dat zijn opvolger was: de Giant Expedition van ca 1988. Die stond al een tijdje op mijn lijstje.
Iets grotere maat:
Niet geheel toevallig heb ik onlangs een frame gekocht van wat ik denk dat zijn opvolger was: de Giant Expedition van ca 1988. Die stond al een tijdje op mijn lijstje.
Iets grotere maat:
Ik snap waarom! Heel lang een succesnummer geweest die Expedition. Ga je die proberen op te bouwen naar originele staat of is dat een onbegonnen klus?
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Nee, dit frame heb ik gekocht omwille van de maat en de geometrie. Ik vind het dan ook geen probleem dat het herlakt is. Het moet vooral een comfortabele fiets opleveren. Het is eerder een upcycle-project dan een restauratie.