Dossche Sport

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Enfield

Dossche Sport

Bericht door Enfield »

dossche 2.png
dossche 2.png (2.68 MiB) 407 keer bekeken
Hallo,

gisteren een Dossche Sport gekocht (voor een prikje). Derailleurs, shifters, cranckset, bracket, zadelpen en naven Campagnolo, (tube)velgen Nisi (voorwiel vervangen), zadel en stuur/stuurpen Cinelli, kopserie Zeus, remmen Universal mod 61.
Kan ik deze fiets correct dateren in de eerste helft jaren 70?
De lak is (op afstand) wel mooi, en ik vind het ook wel een mooie klassieke kleurstelling maar toch veel roest (ook op de verchroomde onderdelen...). Ik ga proberen de lak te behouden, mogelijks hier en daar rétoucheren en satijnvernis. Suggesties daaromtrent?
Iemand enig idee waar ik een setje decals zou kunnen vinden?

beste groet, Ludo
dossche3.jpg
dossche3.jpg (159.44 KiB) 407 keer bekeken
dossche 1.jpg
dossche 1.jpg (313.04 KiB) 407 keer bekeken
velofilie

Re: Dossche Sport

Bericht door velofilie »

Dossche sport Gent bestaat nog steeds.
Wellicht leveren zij nog stickers.
https://dosschesport.jimdofree.com/

Groet, Wiel
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 30 sep 2024, 14.26 Kan ik deze fiets correct dateren in de eerste helft jaren 70?
lijkt me heel plausibel.
/Marten
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Vroege 70-er ja. Nog geen nokken voor bidonhouder(s). Campagnolo Gran Sport Tipo naven, en Record derailleur. Silca pomp met de bel erop, zoals we dat vroeger deden. Voor training had je een bel, en voor wedstrijden kon de pomp (en bel dus) eraf.
Schoonmaken met verdunde (1:3) Dasty, daarna met een sopje, spoelen en in de wax zetten. Chroom oppeppen met Commandant 4. Dan is de authenticiteit geborgd. Daarna alleen nog maar genieten. :D
De tuben zou ik even opnieuw kitten, om in het gebruik verrassingen te voorkomen...
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Mooi frame. Enig idee wie het gemaakt heeft?

Check ook even je remblokjes. Er zitten er een paar achterstevoren, zo te zien.
marco verbaant

non-fixie schreef: 30 sep 2024, 22.23 Mooi frame. Enig idee wie het gemaakt heeft?

Check ook even je remblokjes. Er zitten er een paar achterstevoren, zo te zien.
Scherp... ;)
Enfield

Bericht door Enfield »

allen bedankt voor de respons en suggesties!
@ Wiel: inderdaad, bestaat nog, is hier zelf maar 1 km vandaan. Maar sinds de volledige herbouw van de winkel/atelier is vrijwel de hele stock oud materiaal weggedaan... maar ik zal het toch eens navragen.
@ Marco: heb inmiddels de derailleur bekeken: patent 74. ik neem aan dat de fiets dan van 74 of 75 kan zijn? Werden die Universal centerpulls toen nog courant gebruikt?
@ Non-fixie: thx voor de remblokkenobservatie! Rondzoekend op het net kwam ik vrijwel identieke Dossche in de VS tegen (https://www.bikeforums.net/classic-vint ... sport.html), in een draadje waar jij ten andere ook advies in gaf, en daar wordt gesuggereerd dat het waarschijnlijk een frame van Martens zou zijn. Of Van Eenooghe? Ik zal het eens vragen aan Karel Verlinden wanneer ik voor die stickers ga kijken...
groet, Ludo
marco verbaant

De Universal centrepulls werden nog wel gebruikt, maar vaker nog de sidepull variant. De centrepulls waren meer eind 60's. Ook de combinatie Universal remgrepen in combinatie met Mafac centrepulls was onder renners (ook profs) toen een gouden combi. In de vroege jaren 70 (en eind 60) kwamen vooral de Campagnolo Record remmen in zwang. :D
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Enfield schreef: 1 okt 2024, 16.05 (...)
@ Non-fixie: thx voor de remblokkenobservatie! Rondzoekend op het net kwam ik vrijwel identieke Dossche in de VS tegen (https://www.bikeforums.net/classic-vint ... sport.html), in een draadje waar jij ten andere ook advies in gaf, en daar wordt gesuggereerd dat het waarschijnlijk een frame van Martens zou zijn. Of Van Eenooghe? Ik zal het eens vragen aan Karel Verlinden wanneer ik voor die stickers ga kijken...
groet, Ludo
Ja, dat frame herinner ik me wel. En is inderdaad door Eddy Martens bevestigd als gemaakt in hun werkplaats.

Je kunt het Eddy ook zelf vragen. Volgens mij vindt hij de erkenning voor het vroegere anonieme werk wel leuk.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

74 lijkt me heel realistisch. Crankstel heeft ook al de kleinere steekmaat en een voorderailleur zonder kabelstop, dus geen jaren 60 meer.
Je zou de datering op de naven nog eens kunnen bekijken. Wellicht komen ze overeen.
Centerpulls wel wat gedateerd ja, maar dat is ook een kwestie van smaak lijkt me. En de Franse merken hebben Mafacs ook eindeloos gemonteerd :lol:
Plaats reactie