Het viel mij op dat op dit (uitgebreide en inmiddels lang bestaande) forum tot nu toe nauwelijks aandacht is besteed aan ventielen van oude fietsen. Een klein maar essentieel onderdeel van de fiets, dat qua uitvoering de nodige verschillen kent. Onlangs kreeg ik van een oude fietsenmaker een doosje met metalen ventieldopjes, oude ventielmoeren en rubber ventielsteuntjes voor gewelfde velgen, wat de gelegenheid gaf bij een aantal van mijn oude rijwielen de ventielen in oude stijl uit te voeren (inclusief ventieldopkettinkje bij de fietsen van voor 1910). In de bijlagen ook wat foto's van nieuwere (Fongers) ventielen.
Aanvullingen?
groet, Jos
ventielen
ventielen
- Bijlagen
-
- ventiel RIH-PFG Supersport 1964.jpg (85.92 KiB) 500 keer bekeken
-
- ventiel Gay Light 1958.jpg (105.17 KiB) 500 keer bekeken
-
- ventiel BD3 1905.jpg (89.35 KiB) 500 keer bekeken
-
- ventiel BD3 1901.jpg (144.62 KiB) 500 keer bekeken
-
- ventiel BB 1930.jpg (106.99 KiB) 500 keer bekeken
-
Re: ventielen
Ik vind die hoge dopjes niet mooi staan op een dunlop ventiel. Zijn dat geen dopjes voor een Frans ventiel?
Die lage vind ik wel mooi en die rode is heel bijzonder.
Werd die in die kleur op Fongers fietsen gezet?
Die lage vind ik wel mooi en die rode is heel bijzonder.
Werd die in die kleur op Fongers fietsen gezet?
Leuk dat er ook al ideeën waren om het ventielgat met een rubbertje onder het schroefringetje waterdicht te maken. Al heb ik mijn twijfels over de effectiviteit hiervan. Volgens mij komt er door de spaakgaten altijd wel wat water binnen. Niet zo fijn bij stalen velgen met katoenen velgtouwtje.
Sportief fietsend!
Hoi Fred,
Even nagekeken: de RIH/PFG Super Sport (1961 -1970) werd met die hoge rubberen ventieldopjes afgeleverd (te zien als je de bijlage uitvergroot).
Van de Gay Light 1958 weet ik niet zeker of deze met rode dopjes werd uitgevoerd omdat er van dat jaar geen folder beschikbaar is. Ik vond het in elk geval wel passen bij de uiterst bonte uitvoering van deze fiets (die geen succes werd).
groet, Jos
Even nagekeken: de RIH/PFG Super Sport (1961 -1970) werd met die hoge rubberen ventieldopjes afgeleverd (te zien als je de bijlage uitvergroot).
Van de Gay Light 1958 weet ik niet zeker of deze met rode dopjes werd uitgevoerd omdat er van dat jaar geen folder beschikbaar is. Ik vond het in elk geval wel passen bij de uiterst bonte uitvoering van deze fiets (die geen succes werd).
groet, Jos
- Bijlagen
-
- Gay Light 1958 rechts.jpg (182.99 KiB) 416 keer bekeken
-
- RIH Sport 1965.jpg (228.43 KiB) 416 keer bekeken
Ik ben er wel eens over begonnen.
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... pje#p45609
Toevallig ben ik gisteren op zoek gegaan naar binnenbanden met korte ventielen.
Die zijn er maar ze klapten spontaan open over meerdere centimeters.
Zijn er adressen bekend waar goed kwaliteit binnenbanden met korte ventielen te koop zijn?
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... pje#p45609
Toevallig ben ik gisteren op zoek gegaan naar binnenbanden met korte ventielen.
Die zijn er maar ze klapten spontaan open over meerdere centimeters.
Zijn er adressen bekend waar goed kwaliteit binnenbanden met korte ventielen te koop zijn?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Denk niet dat waterdicht het thema was, eerder het voorkomen van metaal op metaal contact met alle roest en rammels
/Marten
Ik denk dat de rubbertjes vooral bedoeld waren om de onderste, smalle ventielmoer meer grip te geven; op velgen met een welving in het midden gaan deze dunne moertjes aangedraaid snel scheef zitten, met als gevolg dat ook het ventiel als geheel scheef in de velg komt te staan.
-
Ik heb nog een of meer oude rubber onderstukjes liggen. Als daar belangstelling voor is, mogen ze gratis worden afgehaald (3511MP).
Ook heb ik nog twee 37-590 (26 inch) binnenbanden met wat 'Regina'-ventielen bleken te zijn. Ook gratis af te halen.
Dirk
Ook heb ik nog twee 37-590 (26 inch) binnenbanden met wat 'Regina'-ventielen bleken te zijn. Ook gratis af te halen.
Dirk