Gazelle 358853

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

Heb de hele lamp afgezocht maar zie niks, of kan er iets aan de binnenzijde staan?

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de verlichting later gekocht is, maar dat achterlichtje klopt dat enigszins?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

nee, moet op het lamphuis, eventueel op de ring staan. en zoals gezegd werd het merk toen vaak in het glas gegraveerd. om dat laatste te zien kun je het glas onder een hoek bekijken.
het achterlichtje lijkt me origineel. kijk even of er een rijkskeur opzit. dat helpt 'm dateren.

arjan
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

arjank schreef:nee, moet op het lamphuis, eventueel op de ring staan. en zoals gezegd werd het merk toen vaak in het glas gegraveerd. om dat laatste te zien kun je het glas onder een hoek bekijken.
het achterlichtje lijkt me origineel. kijk even of er een rijkskeur opzit. dat helpt 'm dateren.

arjan
Ik denk dat er Rijkskeur 5D op staat
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Unionrijwielen
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 nov 2012, 10.29

Re: Gazelle 358853

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

rijkskeur is jaar van goedkeuring. 5d zal 35d zijn. past in het plaatje. de fiets is waarschijnlijk voor de oorlog van verlichting voorzien (tussen 1935-1940), wellicht toen dat verplicht werd gesteld (1938).
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle 358853

Bericht door fietser »

rijkskeur is jaar van goedkeuring. 5d zal 35d zijn.
De Rijkskeurnummers werden vanaf de aanloop naar de wettelijke verplichting om een achterlicht te voeren (1-1-1938) aan KEMA-gekeurde achterlichten toegekend en hebben niets met het jaar van goedkeuring te maken. De nummers lopen dan ook van 1D tot boven de 80D.

'
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

dat was dus een verkeerde aanname; het leek me zo logisch met de voorbeelden van mijn eigen fietsen bij de hand.
weer wat geleerd, zullen we maar zeggen!
is het zo dat alle keuren van vóór 1938 zijn of is er een lijstje met de koppeling tussen keurnummers en moment van marktentree/1e jaar van productie (ik snap dat een lampje meerdere jaren in productie kan zijn geweest)? op mijn fongers h60 uit 1934 zit een tmi met keurnr 33d en op mijn fongers dr55 uit 1934, die in 1949 is gereviseerd, een koets a met keurnr 43d.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle 358853

Bericht door fietser »

De rijkskeurmerken zijn naar aanleiding van de invoering van het verplichte elektr. achterlicht uitgegeven. Ik weet niet exact vanaf welke datum maar vermoedelijk hooguit vanaf een half jaar van tevoren. Voor die tijd kwamen elektrische achterlichten weinig voor op Nederlandse fietsen, en sowieso zonder Rijkskeurmerk (omdat er naar mijn weten nog helemaal geen keuring van achterlichten was). Een TMI met keurnr 33D op een Fongers van 1934 betekent dat het achterlicht er van origine niet op zat.

'
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Gazelle 358853

Bericht door arjank »

oké, helder. dank voor je aanvulling!
dat het achterlicht niet standaard en dus in 1934 gemonteerd is, was me al duidelijk. in de prijscourant staat dat er een reflector op zat, geen verlichting. het gat van de reflector is nog zichtbaar.
in de veronderstelling dat meerdere fabrikanten in de aanloop naar de nieuwe wet hun producten lieten keuren, kan het dus zijn dat dit lampje in 1938 gemonteerd is. en dus authentiek is. die aanname wil ik graag toetsen.
blijft dat ik benieuwd ben/blijf naar een lijstje om achterlichtjes te kunnen dateren. wie biedt?

arjan
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gazelle 358853

Bericht door HJvMontfort »

Ook deze fiets ga ik verkopen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie