Sjefke Janssen racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 15 nov 2024, 14.31 Leuke vondst!

Om een idee te krijgen van Martens als fietsfabrikant en de kwaliteit van de frames is dit interview met Eddy Martens wel aardig om te lezen:

https://www.klassiekeracefiets.info/fie ... /martelly/
Leuk artikel en een Martelly is dus een mooi product. Bedankt
TonTon
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34
Ook bedankt voor de info Wiel en op de voorvork staat ook zo’n Columbus gravering, klopt dat wel? Mooi dat ik weet dat hij van rond 1980 is. Ik vind het een leuk fietsje voorveen leuke prijs en dat telt bij mij altijd het hoogst
De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
Bedankt Wiel, voor de duidelijke uitleg met de foto en zo weer wat wijzer geworden
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1122
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door marco verbaant »

velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34 De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving). Daar waar de grootste krachten op het frame terechtkwamen. Superbutted noemden ze dat bij Columbus... Lang niet bij alle typen buizen, alleen de SLX.
Bijlagen
05columbuscat.jpg
05columbuscat.jpg (238.11 KiB) 1293 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 437
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door velofilie »

De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving). Daar waar de grootste krachten op het frame terechtkwamen. Superbutted noemden ze dat bij Columbus... Lang niet bij alle typen buizen, alleen de SLX.
In de SL buis van 1980 zat die versterking alleen in de binnenbalhooffdbuis. De SLX is een latere ontwikkeling.
Het is meer marketing als technische vooruitgang.

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 16 nov 2024, 12.00
velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34 De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving)
SLX/SPX hadden de ribbels in de drie hoofdbuizen en de liggende achtervorken. De spiraal in de binnenbalhoofdbuis heb je niet bij Gara of bij de inwendig ovale butted secties
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1122
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door marco verbaant »

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Durabo88
Berichten: 3104
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door Durabo88 »

Allerlei technische truckjes om de zwaarst belaste delen van het frame sterker/stijver te krijgen. Ik volg deze discussie met interesse.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1122
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Sjefke Janssen racefiets

Bericht door marco verbaant »

Dan mag in dit kader de Columbus SL Gilco tubing niet onvermeld blijven... :D
Bijlagen
columbus SL Gilco.jpg
columbus SL Gilco.jpg (84.85 KiB) 1274 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie