Brandweerfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
rowejon

Re: Brandweerfiets

Bericht door rowejon »

Hi,
"Als je een netwerk van brandkranen hebt (en de pomp van het waterleiding bedrijf kunt gebruiken)"
Niet genoeg druk om genoeg water ver genoeg te spuiten. Water leiding druk is voldoende om eerste hulp haspels te bedienen, niet 70mm slangen.
Gr
Jon (voormalig Onderofficier brandweer)
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Oude-Fiets-ers,

Tot mijn verrassing lokaliseerde ik vandaag de brandweerfiets! - zie mijn eerste post in dit topic.
De fiets staat in de indrukwekkende verzameling van de gepensioneerde heer Niphuis te Vriezenveen.
Volgens hem is de fiets authentiek. Hij weet niet waar de fiets vandaan komt maar wel dat ie uit een fabriek afkomstig is.
Daar hadden ze een ringleiding, waar de slang van de fiets op aan kon worden gesloten. Dunne slang, met, neem ik aan gewone waterdruk. Dus niet voor die dikke brandweerslangen. Edit - een dag later: de slang is wel een stuk dikker dan een tuinslang.

De fiets is wel overgelakt - waarschijnlijk door Niphuis, want zijn 'handelsmerk' is (helaas) de overgelakte onderste balhoofdcup ...
Al heeft ie gelukkig niet al zijn fietsen overgelakt. Edit: Vermoedelijk alleen die waarvan hij de lak niet mooi genoeg meer vond.

Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 22 nov 2024, 11.20, 2 keer totaal gewijzigd.
jancees

Bericht door jancees »

Bakfiets-brandweer-1925.jpg
Bakfiets-brandweer-1925.jpg (276.85 KiB) 462 keer bekeken
Uit het Gazelle archief
Beheerder erfgoed Gazelle
austral man

Bericht door austral man »

Onzinnig om een apart frame te maken,alleen om een slang mee te nemen.Die past ook gewoon in een grote fiets tas.
Daarom lijkt het me een knutsel projekt.

Hans
Plaats reactie