Hallo Maarten,
Ik heb nog een paar foto's van Wim en zijn Roulandt, genomen in Lexmond. Zal je ze per WeTransfer toesturen.
Groeten, Rutger
Wie heeft er een Roulandt?
Re: Wie heeft er een Roulandt?
- Bijlagen
-
- DIV_2680.JPG (439.23 KiB) 734 keer bekeken
- fietshobbyist
Daar staat ie, achterinfietshobbyist schreef: ↑27 nov 2024, 11.57 en in het fietsmuseum van Wim van Zee (91), Bettinkdijk 4, Loo - Bathmen, één.
even zoeken, maar ja, ik zie hem!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Is er eigenlijk ooit al iets geschreven over het ontstaan van de ligfiets? Zoals ik dat zie, zie ik dat de Roulandt vrij traditioneel is vormgegeven. Een frame bestaande uit gewone buizen in driehoeken gegroepeerd, zoals bij een gewone fiets. Tegenwoordig zie je allerlei vormen en uitrustingen voorbij komen, soms heel futuristisch of helemaal afgedekt door een 'banaan'.
Sportief fietsend!
-
Dat is in ieder geval wel een leuk onderwerp.
Ik ken geen safety`s in liggende vorm maar al vrij snel in de 20e eeuw ontstonden er ligfietsen.
De J rad is een beroemde uit 1920 en zo zijn er nog een paar . In Frankrijk zijn ook diverse experimenten in die richting gedaan.
Ik ken geen safety`s in liggende vorm maar al vrij snel in de 20e eeuw ontstonden er ligfietsen.
De J rad is een beroemde uit 1920 en zo zijn er nog een paar . In Frankrijk zijn ook diverse experimenten in die richting gedaan.
Al even vooruitlopend op verdere berichten omtrent de ligfiets, in het bijzonder de Roulandt: de ligfiets is bijna even oud als de meer traditionele fiets. Er zijn plaatjes uit de negentiende eeuw en er is zelfs al een patent geregistreerd van even na 1900. Maar de stormachtige ontwikkeling en de diversiteit, waar ook de Roulandt deel van uit maakt(e), is nog vrij recent.
- Bijlagen
-
- Jarvis ligfiets 1902 patent.jpg (73.32 KiB) 350 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
-
Dat begon met de Avatar van David Wilson (van Bicycle Science etc), en toen kregen we in Europa de Roulandt, Radius, Fateba en noem ze allemaal maar op. En dan krijg je de volgende versies die compacter zijn, of meer gestroomlijnd etc. Maar dat is nou een beetje over, al die ligfietsfabrikanten van toen gaan nu met pensioen, en de E-bike doet de rest. Een klein clubje hardcore houd nog moedig stand met Velomobielen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
/Marten