ha ha ha, ja dat is dat mijn verhaal he? Zie je straks niks meer van.
Er komt nog wel meer bij de fiets dat er eerder niet was.
Coventry Machinists' Co 1870
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2012, 15.41
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Prachtige en bijzondere machine, Maarten!
Je herkent het frame van 1870. Staan er nog ergens andere identificaties, zoals nummers of letters?
Je herkent het frame van 1870. Staan er nog ergens andere identificaties, zoals nummers of letters?
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Hoi Aad,
zoals ook bij de andere fietsen van dit model die ik ken (Gertjan heeft er een, en Glynn Stockdale ook) staat er op de ene kant van de voorvorkkroon een letter en de andere kant een cijfer. Bij mij de 6 (achterop) en de H voorop.
Bij Glynn staat op de voorkant ook een H, achterkant weet ik niet.
Bij Gertjan voorop 9, achterkant weet ik niet
In het Brooklands museum staat de opvolger van dit model, met stalen spaken, die heeft dergelijke aanduiding, niet goed leesbaar, ik denk een 2 voorop de vorkkroon.
Rechts in het frame, in de nek, staat bij mijn fiets dan nog een 9 ingeslagen. Tsja. Daar moeten we het even mee doen.
Hieronder foto's van mijn vork + frame
zoals ook bij de andere fietsen van dit model die ik ken (Gertjan heeft er een, en Glynn Stockdale ook) staat er op de ene kant van de voorvorkkroon een letter en de andere kant een cijfer. Bij mij de 6 (achterop) en de H voorop.
Bij Glynn staat op de voorkant ook een H, achterkant weet ik niet.
Bij Gertjan voorop 9, achterkant weet ik niet
In het Brooklands museum staat de opvolger van dit model, met stalen spaken, die heeft dergelijke aanduiding, niet goed leesbaar, ik denk een 2 voorop de vorkkroon.
Rechts in het frame, in de nek, staat bij mijn fiets dan nog een 9 ingeslagen. Tsja. Daar moeten we het even mee doen.
Hieronder foto's van mijn vork + frame
- Bijlagen
-
- 20241211_120121.jpg (205.97 KiB) 640 keer bekeken
-
- 20241211_120040.jpg (295.64 KiB) 640 keer bekeken
-
- 20241211_120026.jpg (346.21 KiB) 640 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Inmiddels een stuk verder gekomen met het kleine fietsje. Daarbij heb ik de mazzel dat er hier al wat ander oud spul aan de muur hangt. Van mijn Coventry Machinists uit 1874 is toch het een en ander hetzelfde, zoals de handvatten en de wiellagers. Het stuur maak ik na van de soortgelijke fiets in Velorama.
Het handvat heb ik gedraaid van teak, daarna zal ik het verven.
De remlepel was een hoop slijp en laswerk, maar ik ben er nu wel heel tevreden over. Mag nog wat roesten.
Hier de onderdelen van het wiellager (alleen onderste lagerblok) Aan de linkerkant de originelen.
Bij dit soort oude fietsen is de steek van de moeren een of twee maten groter dan nu gebruikelijk. Vaak pak ik dan een grotere bout, boor door de kop heen en tap daar de schroefdraad in. In dit geval: de kop van M8 boutjes (steek 13 mm) doorboord met 6 mm, daar M7 in getapt, en dat is in elk geval qua maatvoering gelijk aan het origineel.
En dit hieronder zijn de ruwe delen die uiteindelijk de cranks moeten worden. Dat ga ik (gelukkig) samen met Maarten Waarle op de freesbank afmaken. Zo moet het worden (CMC 1871 in Brooklands museum)
Het handvat heb ik gedraaid van teak, daarna zal ik het verven.
De remlepel was een hoop slijp en laswerk, maar ik ben er nu wel heel tevreden over. Mag nog wat roesten.
Hier de onderdelen van het wiellager (alleen onderste lagerblok) Aan de linkerkant de originelen.
Bij dit soort oude fietsen is de steek van de moeren een of twee maten groter dan nu gebruikelijk. Vaak pak ik dan een grotere bout, boor door de kop heen en tap daar de schroefdraad in. In dit geval: de kop van M8 boutjes (steek 13 mm) doorboord met 6 mm, daar M7 in getapt, en dat is in elk geval qua maatvoering gelijk aan het origineel.
En dit hieronder zijn de ruwe delen die uiteindelijk de cranks moeten worden. Dat ga ik (gelukkig) samen met Maarten Waarle op de freesbank afmaken. Zo moet het worden (CMC 1871 in Brooklands museum)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Mooi werk man!
Een hele klus maar ook superleuk.
Ik werk nooit aan dit soort fietsen maar het is geweldig om te zien.
Een hele klus maar ook superleuk.
Ik werk nooit aan dit soort fietsen maar het is geweldig om te zien.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 2551
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Coventry Machinists' Co 1870
Ziet er super uit Maarten.
Zeker die rem. Mooi glooiend van vorm.
Wil je eens de trapas gat maat van de crank doorgeven.
Dan maak ik alvast een doorn voor in dat draaiplateau.
We kunnen dan de kop van de crank mooi rond frezen.
Groeten,
maarten
Zeker die rem. Mooi glooiend van vorm.
Wil je eens de trapas gat maat van de crank doorgeven.
Dan maak ik alvast een doorn voor in dat draaiplateau.
We kunnen dan de kop van de crank mooi rond frezen.
Groeten,
maarten
Re: Coventry Machinists' Co 1870
@ Charles; dat ambachtelijke is wel erg leuk, draaien, lassen, slijpen. En heel veel puzzelen hoe het eruit hoort te zien en nadenken hoe je het zou kunnen maken.
@ maarten: het is iets van 19,5 mm. Ik laat het je weten.
@ maarten: het is iets van 19,5 mm. Ik laat het je weten.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net