Over de lagers: zoals gemeld heb ik alleen de voornaaf uit elkaar gehaald omdat deze niet goed liep. Trapas, SA-achternaaf (met prachtige ratel), balhoofd en de remstangen lopen nog redelijk goed, alleen een van de pedalen gaat wat stroef. Het demonteren van deze delen is een heel klusje door de roestvorming, wat in bijzonder geldt voor de pedalen, remstangen en balhoofd, met flinke kans op beschadiging. Omdat de fiets niet meer de weg op gaat heb ik deze delen ongemoeid gelaten.
Als het de bedoeling zou zijn de fiets alsnog te gaan berijden is een herstellende restauratie nodig, waarbij ook de nodige delen vervanging behoeven (versnellingskabel, remblokken en waarschijnlijk ook velgen en spaken die stevig zijn aangetast door roest).
Zoals gezegd heb ik een conserverende restauratie uitgevoerd. De fiets blijft voortaan netjes binnen waardoor geen roestvorming meer zal plaatsvinden en de draaiende delen niet belast worden.
Het mooie aan deze stokoude Fongers is dat, ondanks zijn leeftijd en de barre omstandigheden waaraan hij is blootgesteld, alles nog functioneert en niets is doorgeroest. Deze week werden in een woning in de binnenstad van Groningen twee fietsen achter een binnenwand gevonden, die daar in de WO II waren verborgen; deze (grossiers)fietsen waren in veel slechtere staat dan het exemplaar waar het hier over gaat.
groet, Jos
Fongers BDG60 1915
-
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 1915
Ik begrijp goed dat de lagers op diverse plekken niet uit elkaar genomen zijn.
Het punt daarmee is namelijk dat je tegen moeilijk te lossen onderdelen aan loopt .Spieën bijvoorbeeld.
Maar ook kettingkast doek en ingewikkelde achternaven.
Daar gaat vaak meer kapot dan dat het oplevert.
Jos legt het goed uit.
Inderdaad bij echt toeren met zo`n fiets moet het wel een keer los om verdere schade te voorkomen.
Dan is het een ander verhaal.
Het punt daarmee is namelijk dat je tegen moeilijk te lossen onderdelen aan loopt .Spieën bijvoorbeeld.
Maar ook kettingkast doek en ingewikkelde achternaven.
Daar gaat vaak meer kapot dan dat het oplevert.
Jos legt het goed uit.
Inderdaad bij echt toeren met zo`n fiets moet het wel een keer los om verdere schade te voorkomen.
Dan is het een ander verhaal.
Re: Fongers BDG 1915
Naar mijn mening al met al een prachtige fiets met mooi “patina” zal zeker niet misstaan op een mooie ereplek.
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Fongers BDG 1915
Duidelijk Jos en Maarten het blijft dus op deze manier een min of meer statisch model, maar de fiets blijft zo wel veel mooier omdat alle originele delen waaronder de kettingkast blijven zitten.
Freek
Freek
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Inderdaad Freek, geheel naar mijn wensveenofiets schreef: ↑20 mei 2023, 07.25 Duidelijk Jos en Maarten het blijft dus op deze manier een min of meer statisch model, maar de fiets blijft zo wel veel mooier omdat alle originele delen waaronder de kettingkast blijven zitten.
Freek
Groet'n Uut Grunn
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG60 1915
De fongers staat te koop.
Fongers BDG60 1915
€ 950,00
https://link.marktplaats.nl/m2011045628 ... ons_seller
Fongers BDG60 1915
€ 950,00
https://link.marktplaats.nl/m2011045628 ... ons_seller
Groet'n Uut Grunn
Re: Fongers BDG60 1915
De Fongers staat nu in Winterswijk
Mag de eerste tijd pronken in de woonkamer
Mag de eerste tijd pronken in de woonkamer
- Bijlagen
-
- IMG_4016.jpeg (576.43 KiB) 46225 keer bekeken
Re: Fongers BDG60 1915
Leuk dat deze dame qua plek promoveert: gevonden buiten op een camping, opgeknapt in een werkplaats en nu in een keurige woonkamer. Overigens deden rijke herenboeren in het noorden van Groningen dat vroeger ook wel: de dure Fongers door de week netjes gestald in de opkamer en 's zondags gebruikt voor de rit naar de kerk. Door de week gebruikte men dan een Veeno of andere fiets van een goedkoper merk.
Detail: het zadel staat niet horizontaal.
groet, Jos
Detail: het zadel staat niet horizontaal.
groet, Jos