Vervangende remschoenen voor Gazelle Toer Populair T3

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Big_Blue

Vervangende remschoenen voor Gazelle Toer Populair T3

Bericht door Big_Blue »

Beste leden van De Oude Fiets,

Zojuist heb ik deelgenomen aan de voorstellingsronde en heb dus direct al een vraag.

Ik ben bezig met het vervangen van de remschoenen op een Gazelle Toer Populair T3 opafiets, die ik schat uit de jaren ’80 (mogelijk 1988). Deze fiets is van een goede vriend van mij, en ik help hem graag met het opknappen. Tijdens mijn zoektocht naar de juiste onderdelen ben ik op het volgende gestuit:

- De bandenmaat is 40-635 (28 x 1 1/2 inch).
- De achternaaf is gemarkeerd met AB3, wat mogelijk wijst op een Sturmey Archer AB3 trommelrem.
- De voornaaf is een Gazelle-naaf met kogellagers, met het serienummer GE01, wat lijkt op een Gazelle-specifieke naaf, vermoedelijk ook van Sturmey Archer.

Ik vermoed dat het een 70 mm variant is, maar ben hier niet helemaal zeker van. Dit type lijkt vaker voor te komen bij stadsfietsen zoals deze.
Mijn vraag: weet iemand waar ik geschikte vervangende remschoenen voor het voorwiel kan vinden? De remkracht is aanzienlijk verminderd, en mijn eigen fietsenmaker wenst mij vooral veel succes bij het zoeken… 😅

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen! Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Laurent
m-gineering

Re: Vervangende remschoenen voor Gazelle Toer Populair T3

Bericht door m-gineering »

Big_Blue schreef: 12 mar 2025, 11.19 Beste leden van De Oude Fiets,

Zojuist heb ik deelgenomen aan de voorstellingsronde en heb dus direct al een vraag.

Ik ben bezig met het vervangen van de remschoenen op een Gazelle Toer Populair T3 opafiets, die ik schat uit de jaren ’80 (mogelijk 1988). Deze fiets is van een goede vriend van mij, en ik help hem graag met het opknappen. Tijdens mijn zoektocht naar de juiste onderdelen ben ik op het volgende gestuit:

- De bandenmaat is 40-635 (28 x 1 1/2 inch).
- De achternaaf is gemarkeerd met AB3, wat mogelijk wijst op een Sturmey Archer AB3 trommelrem.
- De voornaaf is een Gazelle-naaf met kogellagers, met het serienummer GE01, wat lijkt op een Gazelle-specifieke naaf, vermoedelijk ook van Sturmey Archer.

Ik vermoed dat het een 70 mm variant is, maar ben hier niet helemaal zeker van. Dit type lijkt vaker voor te komen bij stadsfietsen zoals deze.
Mijn vraag: weet iemand waar ik geschikte vervangende remschoenen voor het voorwiel kan vinden? De remkracht is aanzienlijk verminderd, en mijn eigen fietsenmaker wenst mij vooral veel succes bij het zoeken… 😅

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen! Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Laurent
afaik leverde SA de schoenen (90 mm) niet los maar met een complete remankerplaat:
onderdeelno hsb315

ean: 4710944229479
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

Als je ze niet kan vinden kan je altijd nog hier terecht
Brink Revicie. gbrink@delta.nl ik heb hier mijn remsegmenten opnieuw van voering laten voorzien.
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Ik heb nog een volledig nieuw wiel met met trommelrem voor zo’n Fiets.
Met zwart stalen velg en gazelle trommelrem 28 x 1 1/2. €30 opgehaald in Eindhoven.
Groeten Martijn
Big_Blue

Bericht door Big_Blue »

Kijk eens aan! Dit zijn hele mooie opties die ik aan de eigenaar ga voorleggen.

Ik begrijp het volgende;

* Een compleet nieuw wiel (wel in zwart) ophalen bij Martijn in Eindhoven.
* Zijn originele remschoenen laten reviseren bij Brink Revisie (contact: gbrink@delta.nl).
* Alles zo origineel mogelijk houden door een nieuwe Sturmey Archer remankerplaat (ABC HSB315, EAN: 4710944229479, 90 mm) te zoeken.

Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe ik hier de foto van de voornaaf krijg geplakt. Ga het zo even lezen in het foruminfo.

Alvast hartelijk dank voor de hulp.

Grt. Laurent
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Laurent,

Waarschijnijk ten overvloede: je krijgt een 90mm-ankerplaat niet in een 70mm-trommel.
90 mm is veel gangbaarder dan 70 mm en lijkt me zeker voor een 40-635-wiel veel waarschijnlijker.

Dirk
Plaats reactie