Leuke info. Misschien domme vraag, maar als Batavus dus duidelijk niet de fietsen aan hem leverde, sponsorden ze hem dan in de vorm van kledij en geld of iets dergelijks, in ruil voor de naam op het frame?
bijzondere Batavus Professional
Re: bijzondere Batavus Professional
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
Zeker in de wielrennerij bestaan geen domme vragen.

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Nu zegt "van voormalig profrenner geweest" ook niet altijd alles.
Deze Batavus was ook van een oud-profrenner:
Deze Batavus was ook van een oud-profrenner:
- marco verbaant

- marco verbaant
in het kader van fiets van een voormalig profrenner herinner ik me een blogje van vorig jaar....
https://haagsehangoren.wordpress.com/20 ... -stamboom/
https://haagsehangoren.wordpress.com/20 ... -stamboom/
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 11 mar 2025, 23.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor, van de man zelf. Ik heb Henk Faanhof erop zien komen aanrijden in 2012 bij het afscheid van RIH Sport op de Westerstraat. Toen hij zijn fiets daar geparkeerd had heb ik er maar een foto van gemaakt. Het is tenslotte de fiets van een oud-profrenner ....marco verbaant schreef: ↑11 mar 2025, 23.04![]()
![]()
Van de moeder van een voormalig profrenner, of van een echtgenote van een voormalig wielrenner, of van een voormalige echtgenote van een voormalig wielrenner.....
![]()

- marco verbaant
ik geloof je sowieso wel hoor. Maarre... wel listig om 'm zo dicht bij een container te parkeren....non-fixie schreef: ↑11 mar 2025, 23.10 Nee hoor, van de man zelf. Ik heb Henk Faanhof erop zien komen aanrijden in 2012 bij het afscheid van RIH Sport op de Westerstraat. Toen hij zijn fiets daar geparkeerd had heb ik er maar een foto van gemaakt. Het is tenslotte de fiets van een oud-profrenner ....![]()

-
ik herinner me ook nog de Batavus van een ' voorrmalig profrenner' , die ging als laatste de bus in want die was niet te tillen

/Marten
Over sponsoring gesproken, in een ander topic hierboven hoor ik u zeggen dat Jabo inderdaad de Batavussen voor Pellenaars maakte. Dat gegeven heeft me altijd verbaasd. Batavus had op dat moment totaal geen race-aspiraties. Het zou nog minstens 10 jaar duren voordat ze zelf racefietsen gingen bouwen en ook de loeizware semi-race/toerfietsen voor de doorsnee fietser zaten nog niet in het aanbod. Goede reclame, een ploeg in de Tour op Batavus fietsen.. maar meer racefietsen gingen ze er niet mee verkopen want die hadden ze nog niet.. de (prachtige!) Grand Tourist was het enige wat een beetje in de buurt kwam.marco verbaant schreef: ↑11 mar 2025, 22.20 Sponsoring was uitsluitend in materieel, kleding en dergelijke wereldse goederen
Jammer dat al die historische kennis bij Batavus verdwenen lijkt te zijn. Van de Gazelle-documentatiebank zouden ze nog heel veel kunnen leren..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
De sponsoring van de wielrennerij door Batavus en de racefietsen erbij stonden wel garant voor de grotere afzet van het normale fietsensegment. Ze haalden dat later weer in, toen ze onder andere materaalsponsor van de KNWU werden. Gazelle lijkt het dan beter te doen, maar ook dat is niet helemaal waar. Eind zestiger jaren liet men daar Bertus Slesker van Locomotief overkomen voor de opzet van de Champion Mondial lijn, en dat bleek een succes. Daar heeft men een poos op kunnen teren, maar begin 2000 heeft men (ondanks hun Goldline) de aansluiting met de markt door het niet tijdig instappen in de ontwikkelingen van carton (carbon sorry) volledig gemist.