Gazelle Cross

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
marco verbaant

Gazelle Cross

Bericht door marco verbaant »

Naast de onlangs genoemde "hamsterweek" deal had ik al een oud Gazelle Crossframe in bestelling. Van de week ben ik die even gaan ophalen. Samen met wat ander spul voor de bovengenoemde deal fietsen/frames. We moeten bezig blijven immers.
Framenummer van de berylgroene Gazelle is 2179340, dit is bouwjaar 1967 !!! Zo ziet het er niet uit, lijkt veel jonger. Dus het kan bijna niet anders dan dat deze later bij Gazelle ooit is herbouwd, zoals wel vaker werd gedaan. Gezien het bestaande remmannetje achter naast de later aangebrachte cantilevernokken lijkt dit ook wel zo. Ook de diameter van de zadelpen is geen 27,2 mm. zoals je wel zou verwachten van een Reynolds frame. (lees: stickertje).
Lange achterpadden, maar dat was ik de 70-er jaren bij crossers ook nog wel. Zonder stelboutjes kon je het achterwiel dan ver achterin zetten, met het bijkomende voordeel dat je makkelijker naar een 28 schakelde. Versnellingskabels onder bracket zeker niet in 1967. Ook dat is mogelijk tijdens die verjongingskuur c.q. ombouw van wegframe naar crossframe tegelijkertijd gebeurd bij Gazelle ooit. Frame kwam ooit bij Hein Gelissen, Heirstraat 2A Beek (L) vandaan, de zaak bestaat nog. Opmerkelijk is dat er geen mannetje tussen de liggende vorken achter de bracket zitten. Zou deze weggehaald zijn? Weet niet meer of die bij de organieke Gazelle crossers wel zaten. Kan me voorstellen dat die vanwege modderophoping ooit zijn weg ontworpen. Ik bouw hem vooralsnog op als een soort gooi-en-smijt fiets op, min of meer met de afstellingen overeenkomend met mijn nieuwste en moderne gravelfiets. Een reservefiets, zolang het duurt. Niks hoeft origineel. Als voorbeeld, er komen V-brakes op, puur ook al omdat ik geen MAFAC cantileverremmen meer heb.
Ook de derailleurs zullen worden aangestuurd door Gian Robert buiscommandeurs (een Campagnolo kopie). Er zitten aan de onderste balhoofdlug wel kabelstoppers voor kabels naar de oorspronkelijk stuurcommandeurs. Ik heb ze niet meer, en vind het de investering ook niet waard. De voorvork is ooit vervangen, de mogelijk originele vork heb ik wel gezien maar de vorkbuis was ergens halverwege uitgezet mogelijk door te strak aandraaien van de stuurexenterpen. Bovendien vind ik het voor een crosser niet storend dat het een anders gekleurd exemplaar is. Het is een stukje nostalgie, destijds keken we toen ik nog crosste ook niet zo nauw. Als het maar deed wat het moest doen. Dat is met deze ook gebeurd, want het opgedroogde vet in het balhoofd was dikker dan pindakaas... :D Het is een lekker klusje waar ik mijn ei wel in kwijt kan...
Bijlagen
Gazelle Cross.jpg
Gazelle Cross.jpg (99.69 KiB) 4071 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Re: Gazelle Cross

Bericht door non-fixie »

Interessant frame. Gazelle had een cross-frame in de folder in 1968, maar zonder afbeelding of duidelijke beschrijving. Dit frame lijkt echter wel op de cross-frames die ik uit latere jaren ken: meer Tour de l'Avenir dan Champion Mondial. En als het frame na de zomer in '67 is gemaakt zou het ook een "68-er" kunnen zijn.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 21 mar 2025, 09.27 Interessant frame. Gazelle had een cross-frame in de folder in 1968, maar zonder afbeelding of duidelijke beschrijving. Dit frame lijkt echter wel op de cross-frames die ik uit latere jaren ken: meer Tour de l'Avenir dan Champion Mondial. En als het frame na de zomer in '67 is gemaakt zou het ook een "68-er" kunnen zijn.
ik heb een '83 CM.:531, ' wrap-around staande vork, alle kabels bovenlangs, geen mannetje in de liggende achtervork, gebogen mannetje staande vork, brackethoogte ca 280mm
/Marten
m-gineering

marco verbaant schreef: 20 mar 2025, 23.12 Als voorbeeld, er komen V-brakes op, puur ook al omdat ik geen MAFAC cantileverremmen meer heb.
Normale (hoge) V-brakes trekken ca 25-30mm kabel, een normale raceremgreep ca16mm. Je moet dus mini-v-brakes hebben, of er weer een kabelwieltje met overbrenging (en problemen) tussen hangen.
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 21 mar 2025, 12.00 Normale (hoge) V-brakes trekken ca 25-30mm kabel, een normale raceremgreep ca16mm. Je moet dus mini-v-brakes hebben, of er weer een kabelwieltje met overbrenging (en problemen) tussen hangen.
Ja, dat heb ik wel eens vernomen. Ik hoop dat met een oude Universal toch voor elkaar te krijgen. En anders die van MAFAC, die hebben doorgaans nogal een grote "slag".... Ze zijn van Tektro, dat lijken mini v-brakes te zijn. We gaan het zien
marco verbaant

marco verbaant schreef: 21 mar 2025, 12.05
m-gineering schreef: 21 mar 2025, 12.00 Normale (hoge) V-brakes trekken ca 25-30mm kabel, een normale raceremgreep ca16mm. Je moet dus mini-v-brakes hebben, of er weer een kabelwieltje met overbrenging (en problemen) tussen hangen.
Ja, dat heb ik wel eens vernomen. Ik hoop dat met een oude Universal toch voor elkaar te krijgen. En anders die van MAFAC, die hebben doorgaans nogal een grote "slag".... Ze zijn van Tektro, dat lijken mini v-brakes te zijn. We gaan het zien
Vreemd genoeg doet de voorrem het wel (Tektro mini V-brake) maar exact dezelfde achter weer niet. In de rommelbak kwam ik nog in delen een cantilverrem tegen. Volgende weer ga ik die maar eens proberen om achter te gaan gebruiken... ;)
m-gineering

marco verbaant schreef: 21 mar 2025, 12.05
Speelt de afstand tussen de draaipunten je parten? Tegenwoodig is de ontwerpafstand 46-56 + velgbreedte, vroeger stonden ze vaker dicht bij elkaar
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 22 mar 2025, 13.33 Speelt de afstand tussen de draaipunten je parten? Tegenwoodig is de ontwerpafstand 46-56 + velgbreedte, vroeger stonden ze vaker dicht bij elkaar
Zoiets vermoed ik ook. En tevens het feit dat de voorvork 3 gaatjes heeft in de aangesoldeerde nokken voor de veerspanning, en achter slechts één...
marco verbaant

*-0-0-update-0-0-*
Moest hier even aan denken in het verlengde van de topic over de vervangende vork in een Gazelle Champion Sport. Mijn crossert heb ik met een donorvork uitgevoerd omdat de originele een technische onvolkomenheid vertoonde. Ik ben (zoals ik toen al meldde) praktisch altijd gewend geweest dat het met een crossfiets niet zo nauw kwam. Hij moest het vooral doen, toegepaste functionaliteit zeg maar, een gooi-en-smijt-fiets die een stootje kan hebben. In dat kader heb ik deze aan zijn wederopbouw geholpen. En ja... ik had er misschien een paar stuurcommandeurs op kunnen zetten. Maar die zijn a.) niet altijd zo eenvoudig te vinden en b.) als je ze al vindt aan de prijzige kant en c.) zo kan het ook.... :D Aloud Benotto stuurlintje altijd praktisch, is rap droog na een modderig avontuur. Toch maar een cantilever voor gemonteerd, dat is beter. En een paar reserve Shimano SPD-M cross klik pedalen op gezet.
Bijlagen
gazelle cross thunderbord 2.jpg
gazelle cross thunderbord 2.jpg (192.93 KiB) 1137 keer bekeken
Plaats reactie