Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van?

Bericht door maartenB »

De forumredactie kreeg een mailtje uit de Oekraïne (ja ja!), met vragen over een Ervo frame, made in Holland.
Wie weet er meer van? Die man zou er erg blij mee zijn!

------------------------------
Hello,
Unfortunately, I don't speak dutch. Anyway, as I've found you're the only one can help me.
I'm restoring old bike with quite poor paint, so the only name I can read is Ervo and the only info about it that it's made in Holland. I can't find any information about this manufacturer, or may be it's just a trademark. Frame number is 746219 and it has Thompson bottom bracket with 40 mm cups and two piece crankset. It's already disassembeled, so I can provide only frame picture.
I'll be very glad if you could provide me any information about this bike year or decade, frame manufacturer etc.
BR,
Oleksiy Galchenko,
Kyiv, Ukraine
Bijlagen
1365284695783.jpg
1365284695783.jpg (26.91 KiB) 5079 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van

Bericht door wimjansen »

Ervo is een Nederlands fietsmerk, dat nog steeds bestaat. Volgens hun Website zitten ze sinds 1977 in de ultieme fietsstad Tilburg en hun email is: ervo1@planet.nl
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van

Bericht door maartenB »

Ja ik keek ook al op hun site. Daar staat ook heel trots dat ze in 1977 begonnen, dus het zal toch om een andere Ervo moeten gaan.

groet van Maarten, uit De Ultieme Fietsstad Tilburg! :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van

Bericht door fietser »

Ervo is van Empo en volgens het framenummer zou deze fiets dan van midden jaren '70 zijn. Alleen heeft Empo naar mijn weten nooit fietsen met zwanenhalsframe gemaakt, althans niet voor de Nederlandse markt. Het zou wel kunnen dat het om een exportmodel voor de Duitse markt gaat, zoals andere fabrikanten dat ook deden.

Om e.e.a. te beoordelen zijn foto's nodig van
- het framenummer
- de aanduiding dat het frame made in Holland is
- de fiets in complete staat c.q. de losse onderdelen die erop zaten.

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van

Bericht door maartenB »

Kijk dat zijn de vragen.
En dan blijkt onze Oekraiener al een fotoboek te hebben:

https://plus.google.com/photos/11720267 ... 5119553121

(en hij schrijft me dat hij al bezig is geweest alle lak eraf te halen, (grrrr) maar de transfers is hij nog vanaf gebleven ...)


Kun je hier iets meer mee, fietser?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Ervo - Made in Holland zwanenhals - wie weet er meer van

Bericht door fietser »

Een Empo exportfiets inderdaad, dat kan eigenlijk niet missen. Bouwjaar 1974 op de naaf komt ook wel met het framenummer overeen. De combinatie bandrem+terugtraprem is typisch voor exportfietsen voor Duitsland. En de witte reflector op het stuur is daar sinds ca. 20 jaar verplicht wat aangeeft dat de fiets tot die tijd ook wel in Duitsland rondgereden zal hebben. Het Lepper Primus-zadel hoort in de ogen van veel Duitsers ook bij een echt Hollandrad, dat het origineel is denk ik niet. En of dat van het verwijderen van de lak in dit geval nou echt zo erg is...

'
Plaats reactie