Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Nick,

Je zou eens moeten kijken of onder de trapas ook draad getapt is in de bracket Daar werd bij Gazelles met trommelremmen een hevel gemonteerd. Je weet wel wat ik bedoel. Bij fietsen die niet zijn uitgevoerd met trommelremmen was over het algemeen deze draad niet getapt al zat de uitstekende vorm er wel.

De voornaaf ziet er voor mij uit als een Gazelle-A naaf.
Gazelle heeft naast het holle model ook een recht model gehad.

De ronde overgang naar het witte achterspatbord was voor de oorlog de gebruikelijke wijze waarop Gazelle haar spatborden wit maakte. Na de oorlog werd het een rechte lijn.
Wat me wel verbaast is de wat oranje kleurige biezen.
Ik ken ze van Gazelle alleen goudkleurig.
Misschien is het een uit schaarste opgebouwde fiets.
Goudverf niet meer te krijgen..zo iets.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door Nick013 »

Maarten Waarlé schreef:Beste Nick,

Je zou eens moeten kijken of onder de trapas ook draad getapt is in de bracket Daar werd bij Gazelles met trommelremmen een hevel gemonteerd. Je weet wel wat ik bedoel. Bij fietsen die niet zijn uitgevoerd met trommelremmen was over het algemeen deze draad niet getapt al zat de uitstekende vorm er wel.

De voornaaf ziet er voor mij uit als een Gazelle-A naaf.
Gazelle heeft naast het holle model ook een recht model gehad.

De ronde overgang naar het witte achterspatbord was voor de oorlog de gebruikelijke wijze waarop Gazelle haar spatborden wit maakte. Na de oorlog werd het een rechte lijn.
Wat me wel verbaast is de wat oranje kleurige biezen.
Ik ken ze van Gazelle alleen goudkleurig.
Misschien is het een uit schaarste opgebouwde fiets.
Goudverf niet meer te krijgen..zo iets.

Groeten,
Maarten
Hallo Maarten,

bedankt voor je reactie!
Er zit idd draad getapt in dat 'rondje' Zie foto ;)

Weer wat geleerd, ik wist niet dat er ook ander model Gazelle voornaven waren :P

Ja dat is wel mooi, dat halfronde zo op het achterspatbord 8-)
En het bieswerk is gewoon goud hoor, komt denk ik door de lichtinval dat het anders kleurt..
Bijlagen
trapas1.jpg
trapas1.jpg (79.55 KiB) 5390 keer bekeken
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door asterduc »

Stangenremmen: ik merk nu pas het asje in de onderbuis op. Dat zit er alleen als er stangenremmen zijn gemonteerd. Bizar dat deze er niet op staan. Aangezien ook het stuur is verdwenen zal hij wel 'ooit' eens zijn omgebouwd.
In dat geval zou je dan een aftekening moeten terugvinden van de houder voor de voorrem op voorvork. De trommelrem stond in 1941 reeds aan de rechtse kant, dus daar kun je eens goed kijken. Als er ooit een klem heeft opgezeten moet je zeker de afdruk vinden.
Deze ombouw kan dan ook de zwarte naven verklaren.

Ronde overgang spatbord: prachtig is dit. Je vind maar weinig Gazelles waar dit nog origineel is. De ronde bies is wel duidelijk uit de losse hand getrokken, en niet zo echt mooi vind ik. Dat ze daar destijds niet meer detail voor hadden verbaasd me toch.

Herlakking: blijft imo mogelijk, tot eind 50er jaren zullen ze dat transfer hebben gebruikt. Ik denk dat je ergens het antwoord op de fiets moet kunnen vinden. Logisch denken en alle scenarios op een rij zetten. Bijvoorbeeld, de klemafdruk op de voorvork.
Ook het gat bovenaan de onderbuis, voor de stangenremmen. Zit daar lak op of is het bloot metaal, met andere woorden, is het gat voor of na het lakken geboord. Als je al deze details onderzoekt moet er een eenduidig antwoord komen op de herlakking.
Ook het framenummer staat er diep en strak, te strak eigenlijk voor een herlakte fiets want daar blijft altijd lak achter en het schuren of stralen haalt hoogte weg waardoor het zaakje uitvlakt. Ik vind hem er zelfs 'te mooi' in staan.


Weet iemand toevallig wat de funktie is van het nokje onder de trapas? Ik heb mij steeds al afgevraagd.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door Nick013 »

Ed bedankt voor de uitgebreide reactie, ik zal je opgenoemde punten morgen eens bekijken ;)
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door berkers41 »

Vermoed dat dit aangegoten nokje werd gebruikt/bedoeld om een schroef in te draaien. Daarmee werd de binnenbus geborgd tegen meedraaien/uitlopen. Later werd slechts een uitsparing in de vaste bracketbus gemaakt, waar een lip van de binnenbus werd ingslagen; dat was 'n veel goedkopere oplossing.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door asterduc »

berkers41 schreef:Vermoed dat dit aangegoten nokje werd gebruikt/bedoeld om een schroef in te draaien. Daarmee werd de binnenbus geborgd tegen meedraaien/uitlopen.
ach zo, als borging voor de bus waar de cups in vast zitten.
Als ik de fotos terug bekijk valt het me nu ook op ja, dat moet het wel zijn. Zo voor de hand liggend!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gazelle 665052, model 'A' wie kan er iets van maken?

Bericht door Nick013 »

Ik heb de fiets inmiddels aan een grondige inspectie onderworpen, maar kan toch niet zeggen, dat hij herlakt is. Hier en daar heb je lichte vliegroest en de lak heeft mooie lichte gebruikssporen hier en daar, dus denk toch dat het origineel is :mrgreen:
En nu weer met origineel Gazelle stuur:
Bijlagen
Gazelle stuur klaar.jpg
Gazelle stuur klaar.jpg (123.35 KiB) 5217 keer bekeken
Less is more :mrgreen:
Plaats reactie