Groene Gazelle Race '1968'

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Groene Gazelle Race '1968'

Bericht door marco verbaant »

Wouterfietst schreef: 6 mei 2025, 12.16 Deze week komen ook mijn banden binnen.
Ik heb schakel- en rem kabelmateriaal liggen, maar mis nog de buisverstellers en heb geen idee wat van Simplex hier op hoort te zitten.
Eigenlijk zou je die van Campagnolo moeten hebben. Beide zijn moeilijk te vinden, het is immers echt klassiek. Er is in beide gevallen wel een andere klemband nodig met stoppers, waar nu de klemband voor buiscommandeurs zit. Wat voor tuben komen er om? Het Titan stuur staat idd echt mooi, blijft mooi spul. Persoonlijk zou ik 'm iets minder diep monteren...
Ga zo door, het wordt/is geweldig. :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 6 mei 2025, 12.40
Wouterfietst schreef: 6 mei 2025, 12.16 Deze week komen ook mijn banden binnen.
Ik heb schakel- en rem kabelmateriaal liggen, maar mis nog de buisverstellers en heb geen idee wat van Simplex hier op hoort te zitten.
Eigenlijk zou je die van Campagnolo moeten hebben.
Zo geweldig zijn die van Tullio nou ook weer niet ;). Je zou op velobase kunnen kijken wat periode correct is.
Of er Simplex Super LJ op kunnen zetten, die zijn wel later, maar dat kun je verkopen als een echte en zinvolle latere upgrade ;)
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 6 mei 2025, 14.19 Zo geweldig zijn die van Tullio nou ook weer niet ;). Je zou op velobase kunnen kijken wat periode correct is.
Of er Simplex Super LJ op kunnen zetten, die zijn wel later, maar dat kun je verkopen als een echte en zinvolle latere upgrade ;)
Het was desalniettemin wel de norm, vele decennia lang. Persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad op mijn crossfietsen. Gerben Karstens (toch niet de minste) liet in zijn contracten opnemen bij elke nieuwe ploeg dat hij ze op zijn teamfiets wilde hebben. :D
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

IMG_2468.jpeg
IMG_2468.jpeg (591.71 KiB) 987 keer bekeken
Afgelopen vrijdag de wielen op mogen halen. Ik heb deze laten richten en de spaken laten spannen.
Vandaag de velgranden schoongemaakt, ontvet en voorzien van nieuwe plaklinten en tubes.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Ziet er heel tof uit! Begint een hele luxe fiets te worden zo. Wel een serieuze afmontage voor het goedkopere model :D ik denk dat ik die verleiding ook niet zou kunnen weerstaan...

Buisverstellers bij je derailleurs zijn ofwel de record met klemband (en draadoogjes in de verchroomde plaatjes), ofwel de (nuovo) valentino shifters.
Om nou bij deze derailleurs toch nog simplex prestige of criterium shifters te zetten vind ik wat onlogisch persoonlijk. Alhoewel het ook leuk is om de originele klemband te kunnen handhaven. En prestige shifters vind je voor niks :D
Beiden zijn iig niet heel zeldzaam. De campa shifters natuurlijk wel veel duurder :lol:
Valentino shifters met klemband heb ik nog wel voor je liggen volgens mij.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

wimhermans schreef: 4 mei 2025, 18.19
mooie locomtief, ik heb nog een set (schuine buis) transfers met het juiste lettertype. Laat maar weten als je die wilt overnemen.

Dit is mijn Locomotief uit 1961 met de potloodpuntjes, frame NOS nooit mee gereden.

locomotief 1961.jpg
Prachtig die uit 61! Geweldige kleur vind ik. Kon er ooit zo een kopen met verchroomde uiteinden. Nog altijd spijt van...

De buistransfers vind ik wel leuk om de fiets te completeren!
marco verbaant

Wouterfietst schreef: 26 mei 2025, 14.08 Afgelopen vrijdag de wielen op mogen halen. Ik heb deze laten richten en de spaken laten spannen.
Vandaag de velgranden schoongemaakt, ontvet en voorzien van nieuwe plaklinten en tubes.
Plaklint is voor watjes :D , in die tijd deden ze nog echt aan kitten. Ik nog steeds, een betere hechting die het langer volhoud. Vooral met koud weer is plaklint geen goed alternatief. Het is wel even werk, al die laagjes kit op de tube en velg, tussendoor drogen en na afloop op volle spanning 24 uur laten drogen. Centreren tijdens het kitten gaat wel makkelijker. Het wordt van de andere kant ook sneller allemaal smerig. Oefening baart kunst....

Maar... het wordt een mooi ding, en ach, dat lint noch kit zie je toch niet van de buitenkant :)
Johan Vlaardingen

Bericht door Johan Vlaardingen »

marco verbaant schreef: 26 mei 2025, 20.36
Plaklint is voor watjes :D , in die tijd deden ze nog echt aan kitten. Ik nog steeds, een betere hechting die het langer volhoud. Vooral met koud weer is plaklint geen goed alternatief. Het is wel even werk, al die laagjes kit op de tube en velg, tussendoor drogen en na afloop op volle spanning 24 uur laten drogen. Centreren tijdens het kitten gaat wel makkelijker. Het wordt van de andere kant ook sneller allemaal smerig. Oefening baart kunst....

Maar... het wordt een mooi ding, en ach, dat lint noch kit zie je toch niet van de buitenkant :)
In de eerste plaats puik werk deze restauratie, hulde voor de inzet.

Om op de reactie van Marco terug te komen, ik denk niet dat dit opgaat voor fietsen in wielersport wereld (daar moet alles perfect en strak zijn). Echter in mijn jeugd maakte we velg linten van een oude binnenband voor onze fiets (knippen en plakken), dat voldeed prima en was degelijker dan het ielige stukje (meestal te smal) door de fabrikant geleverde rubber gevalletje dat er van huis uit inzat.
marco verbaant

Johan Vlaardingen schreef: 26 mei 2025, 21.33 Om op de reactie van Marco terug te komen, ik denk niet dat dit opgaat voor fietsen in wielersport wereld (daar moet alles perfect en strak zijn). Echter in mijn jeugd maakte we velg linten van een oude binnenband voor onze fiets (knippen en plakken), dat voldeed prima en was degelijker dan het ielige stukje (meestal te smal) door de fabrikant geleverde rubber gevalletje dat er van huis uit inzat.
Juist voor de wielersport, we hebben het over tweezijdig plaklint. Vlakke holle velgen met een vlak bed zonder opstaande randen. In tegenstelling tot het reguliere velglint om de binnenband te beschermen tegen spaakeinden.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-19 om 21.29.44_ea2c5c72.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-19 om 21.29.44_ea2c5c72.jpg (143.58 KiB) 865 keer bekeken
Plaats reactie