Restauratie Durabo racefiets 1966
Restauratie Durabo racefiets 1966
Onlangs heb ik besloten om de oude racefiets van mijn vader te restaureren. Helaas is er alleen weinig info te vinden over de fiets. Het gaat om een Durabo racefiets uit waarschijnlijk 1966 en hij is gebouwd in de Durabo fietsenfabriek in Nijmegen. Hij is gekocht bij Kersten in de Van Den Havestraat in Nijmegen.
De fiets is aardig compleet, maar ik weet niet zeker of alle onderdelen origineel zijn. Ik zoek eigenlijk meer informatie over de volgende zaken.
- lak (is nu erg slecht. Zijn er mensen die dit nog op een goede manier kunnen zodat het ook echt origineel lijkt/is?)
-Bidonhouders zitten er nu niet op
- trappers , welke horen er origineel op!
-zadel (zit een Brooks zadel bij. Lijkt me origineel
- wielen, welke wielen horen bij de fiets
Ik heb een paar foto’s alvast toegevoegd, maar ik moet de wielen nog even erin zetten en dan zal ik een paar foto’s extra bijvoegen.
Ik hoor graag als er iemand meer informatie heeft over deze fiets of wellicht foto’s.
De fiets is aardig compleet, maar ik weet niet zeker of alle onderdelen origineel zijn. Ik zoek eigenlijk meer informatie over de volgende zaken.
- lak (is nu erg slecht. Zijn er mensen die dit nog op een goede manier kunnen zodat het ook echt origineel lijkt/is?)
Ik heb een paar foto’s alvast toegevoegd, maar ik moet de wielen nog even erin zetten en dan zal ik een paar foto’s extra bijvoegen.
Ik hoor graag als er iemand meer informatie heeft over deze fiets of wellicht foto’s.
- Bijlagen
-
- IMG_2008.jpeg (131.27 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2006.jpeg (181.93 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2005.jpeg (112 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2001.jpeg (165.42 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2002.jpeg (139.26 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2004.jpeg (162.1 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2007.jpeg (127.99 KiB) 1655 keer bekeken
-
- IMG_2009.jpeg (173.42 KiB) 1655 keer bekeken
-
Re: Restauratie Durabo racefiets 1966
Derailleur is midden 70-er jaren.Xxxl10 schreef: ↑11 jun 2025, 14.44
Onder op de stuurpen staat vaak een jaartal
Als je het frame als nieuw opspuit gaat de patina van alle onderdelen vreselijk opvallen. Je zou de lak ook kunnen polijsten en bijstippen, en de historie behouden
/Marten
-
Een heel uitzonderlijke fiets dit. Durabo racefietsen zie je zelden. Op het eerste gezicht komt hij me wat ouder voor dan 66. Is hij in dat jaar gekocht?
Zelf zou ik de lak zo laten en proberen te poetsen. Hij is maar een keer origineel, zoals er hier vaak gezegd wordt. En het is toch ook leuk wat van zijn geschiedenis terug te zien.
De cranks, stuur, remmen en balhoofdstel zullen origineel zijn. Achterderailleur zeker niet. Brooks klinkt heel aannemelijk als zadel.
Het is opvallend dat hij maar een enkel voorblad heeft en er ook geen beschadiging te zien is van dat er een voorderailleur geweest is (?!).
Stuur is doorgaans gedateerd aan de onderkant bij de stuurpen in de buurt, een brookszadel ook in de achterbrug. Dat kan nog iets meer zeggen over datering en of het bij elkaar hoort.
Leuk dat er een foto is van vroeger. Met deze scherpte alleen lastig te zien watvoor naven het zijn. Lage flens, dat wel. Gezien de rest van de fiets zou ik gokken op campagnolo gran sport met verchroomd middendeel.
Pedalen zijn in die tijd doorgaans van Lyotard.
Zijn er nog shifters op de fiets aanwezig? Wellicht kunnen die meer vertellen over de oorspronkelijke derailleur.
Zelf zou ik de lak zo laten en proberen te poetsen. Hij is maar een keer origineel, zoals er hier vaak gezegd wordt. En het is toch ook leuk wat van zijn geschiedenis terug te zien.
De cranks, stuur, remmen en balhoofdstel zullen origineel zijn. Achterderailleur zeker niet. Brooks klinkt heel aannemelijk als zadel.
Het is opvallend dat hij maar een enkel voorblad heeft en er ook geen beschadiging te zien is van dat er een voorderailleur geweest is (?!).
Stuur is doorgaans gedateerd aan de onderkant bij de stuurpen in de buurt, een brookszadel ook in de achterbrug. Dat kan nog iets meer zeggen over datering en of het bij elkaar hoort.
Leuk dat er een foto is van vroeger. Met deze scherpte alleen lastig te zien watvoor naven het zijn. Lage flens, dat wel. Gezien de rest van de fiets zou ik gokken op campagnolo gran sport met verchroomd middendeel.
Pedalen zijn in die tijd doorgaans van Lyotard.
Zijn er nog shifters op de fiets aanwezig? Wellicht kunnen die meer vertellen over de oorspronkelijke derailleur.
Mooie fiets! De resterende onderdelen uit de eerste afmontage zijn best professioneel te noemen, te weten het Stronglight trapstel, Titan stuur en Mafac remmerij. Natuurlijk horen de Japanse spulletjes er niet op. De Nervex Professional lugs zijn ook prachtig. Ik vraag me af of nog ergens bekend is wie de framebouwer van dit frame zou kunnen zijn?
De originele lak geeft een mooie basis om de fiets weer leeftijdsgetrouw af te monteren.
De originele lak geeft een mooie basis om de fiets weer leeftijdsgetrouw af te monteren.
Sportief fietsend!
- marco verbaant
zie onderstaand bericht
Laatst gewijzigd door marco verbaant op 11 jun 2025, 23.45, 1 keer totaal gewijzigd.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
Elke zichzelf respecterende racefietsfabrikant noemde een van hun modellen super course.
De Mafac Dural Forge kent twee versie, de hele oude (1952/53) met oliegaatjes boven de remasjes. Een latere versie (zonder die gaatjes, en met rode kunststofplaatjes achter de remasjes) hield stand tot eind jaren 60. Je komt ze nog veel tegen op racefietsen van allerlei pluimage uit die tijd. Het was een beproefd centrepull remsysteem, en de Racer en nog latere modellen hielden het vol tot in de 80-er jaren. Echter het kantelpunt kwam al iets eerder toen Campagnolo (1969) haar sidepull Record remmen aan de rest van de groep toevoegde. Tot die tijd was de Frans/Italiaanse remcombi bij veel (prof)renners geliefd, Mafac side pull remhoeven in combinatie met de Italiaanse Universal remgrepen.
Maarre... een hele fraaie klassieker, die je niet vaak ziet... leuk om nog meer in zijn oude glorie te doen wederkeren....
De Mafac Dural Forge kent twee versie, de hele oude (1952/53) met oliegaatjes boven de remasjes. Een latere versie (zonder die gaatjes, en met rode kunststofplaatjes achter de remasjes) hield stand tot eind jaren 60. Je komt ze nog veel tegen op racefietsen van allerlei pluimage uit die tijd. Het was een beproefd centrepull remsysteem, en de Racer en nog latere modellen hielden het vol tot in de 80-er jaren. Echter het kantelpunt kwam al iets eerder toen Campagnolo (1969) haar sidepull Record remmen aan de rest van de groep toevoegde. Tot die tijd was de Frans/Italiaanse remcombi bij veel (prof)renners geliefd, Mafac side pull remhoeven in combinatie met de Italiaanse Universal remgrepen.
Maarre... een hele fraaie klassieker, die je niet vaak ziet... leuk om nog meer in zijn oude glorie te doen wederkeren....

Laatst gewijzigd door marco verbaant op 11 jun 2025, 23.42, 1 keer totaal gewijzigd.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Feitelijk heb je dus genoeg aan een potje commandant poets een beetje nieuw vet her en der en een juiste derailleur zoals hierboven beschreven. En wat nieuwe onderdelen als kabels ketting pion en banden.
Heb je niet nog een oude foto van de andere kant? Maar vooral die lak zo laten. Zo slecht is die niet. En daar zit de historie van deze fiets in. Heel leuk project vooral omdat het een familie stuk is wat je weer tot leven gaat brengen. Succes met de restauratie.
Wordt gelijk effe lid van deze club. Er zijn hier veel liefhebbers van dit soort fietsjes. Tot zover mijn ledenwerving actie!
Groeten Martijn.
Heb je niet nog een oude foto van de andere kant? Maar vooral die lak zo laten. Zo slecht is die niet. En daar zit de historie van deze fiets in. Heel leuk project vooral omdat het een familie stuk is wat je weer tot leven gaat brengen. Succes met de restauratie.
Wordt gelijk effe lid van deze club. Er zijn hier veel liefhebbers van dit soort fietsjes. Tot zover mijn ledenwerving actie!
Groeten Martijn.
Ook fijn dat je er een oude kleurenfoto bij hebt, waaruit je de oorspronkelijke kleur vd onderdelen (kabels, stuurlint etc.) uit kunt afleiden.
Sportief fietsend!
-
Ja, de kleurstelling is tof ook. Ik vermoed geinsireerd door de geminiani prof fietsen uit de jaren 50.
Mooie fiets! Ik vermoed dat de lak heel erg zal opknappen van goed schoonmaken en poetsen.