Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Het was de laatste tijd even stil wat betreft ontdekkingen van oude transportfietsen, na tijd waarin veel exemplaren achter elkaar gevonden en/of geidentificeerd werden (zie overzicht: https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/). Maar er staat weer een interessant exemplaar op marktplaats. En die heeft ook nog eens de potentie om de alleroudste te zijn. Hij heeft duidelijk al de nodige gedaantewisselingen in zijn lange leven doorgaan, inclusief een recentere restauratie. Maar het frame is duidelijk erg oud. Naast de gebruikelijke ingesoldeerde achterpadden, heeft deze ook inwendige verbindingen, oftewel zogenaamde onzichtbare verbindingen:
Er zijn een aantal afbeeldingen bekend van transportfietsen met zulke frames uit de jaren '10 tot begin '20, maar daarna niet meer. Nu is het beeld uit die tijd erg incompleet. Maar zie onder andere:
Klaas Baving, 1914: Salvator, 1911: Göricke, 1921 (vanaf 1924 geen onzichtbare verbindingen meer): Göricke is het zeker niet. Die heeft wel een lug tussen de tweede bovenbuis en zadelbuis. Zie de Göricke van Sjoerd (huidig oudst bekende transportfiets): https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... portfiets/ De Salvator lijkt me ook niet, want die heeft een stuurslot, waarvan geen gaatje in het frame te zien is. Er zullen wellicht nog andere merken geweest zijn met een dergelijke constructie, waarvan nog geen informatie beschikbaar is. Maar een Klaas Baving is een optie. Wellicht heeft iemand nog ideeën die zouden kunnen helpen voor verdere identificatie/datering?
P.s. de draad spatbordstang achter zou mogelijk origineel kunnen zijn. Ik heb echter niet eerder een bevestiging met twee plaatjes aan het spatbord gezien. Het spatbord zelf lijkt te lang voor zo'n vroeg exemplaar, dus die is waarschijnlijk vervangen.
Verder is veel aan de fiets vervangen, voordrager, naven waarschijnlijk, kettingkast, zadel etc. Voorvork heeft wel een gladde kroon, dus die is zeker origineel.
Er zijn een aantal afbeeldingen bekend van transportfietsen met zulke frames uit de jaren '10 tot begin '20, maar daarna niet meer. Nu is het beeld uit die tijd erg incompleet. Maar zie onder andere:
Klaas Baving, 1914: Salvator, 1911: Göricke, 1921 (vanaf 1924 geen onzichtbare verbindingen meer): Göricke is het zeker niet. Die heeft wel een lug tussen de tweede bovenbuis en zadelbuis. Zie de Göricke van Sjoerd (huidig oudst bekende transportfiets): https://www.transportfiets.net/2020/05/ ... portfiets/ De Salvator lijkt me ook niet, want die heeft een stuurslot, waarvan geen gaatje in het frame te zien is. Er zullen wellicht nog andere merken geweest zijn met een dergelijke constructie, waarvan nog geen informatie beschikbaar is. Maar een Klaas Baving is een optie. Wellicht heeft iemand nog ideeën die zouden kunnen helpen voor verdere identificatie/datering?
P.s. de draad spatbordstang achter zou mogelijk origineel kunnen zijn. Ik heb echter niet eerder een bevestiging met twee plaatjes aan het spatbord gezien. Het spatbord zelf lijkt te lang voor zo'n vroeg exemplaar, dus die is waarschijnlijk vervangen.
Verder is veel aan de fiets vervangen, voordrager, naven waarschijnlijk, kettingkast, zadel etc. Voorvork heeft wel een gladde kroon, dus die is zeker origineel.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Ackmann gebruikte in die periode frames van Triumph uit Duitsland.
Zie dit item op het forum
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=Baving
Er zouden dan wel gaatjes voor het balhoofdplaatje in het balhoofd moeten zitten.
Groet Theo
Zie dit item op het forum
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=Baving
Er zouden dan wel gaatjes voor het balhoofdplaatje in het balhoofd moeten zitten.
Groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
- austral man
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Hoi,ik kan me bij die binnenverbindingen weinig voorstellen,Zijn daar schematische afbeeldingen van?
In de jaren 20 werden er best veel frames autogeen gelast,een interne versteviging lijkt mij dan overbodig.
Even een verbinding tot op het metaal kaal maken (lak is toch niet meer origineel) en je ziet,of er hardsoldeer gebruikt is,of niet.
Hans
In de jaren 20 werden er best veel frames autogeen gelast,een interne versteviging lijkt mij dan overbodig.
Even een verbinding tot op het metaal kaal maken (lak is toch niet meer origineel) en je ziet,of er hardsoldeer gebruikt is,of niet.
Hans
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Dank je! Ik zie dat die framenummers op andere plekken heeft. Dus dat komt dan in ieder geval niet overeen.TheodK schreef: ↑17 jun 2025, 07.31 Ackmann gebruikte in die periode frames van Triumph uit Duitsland.
Zie dit item op het forum
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=Baving
Er zouden dan wel gaatjes voor het balhoofdplaatje in het balhoofd moeten zitten.
Groet Theo
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Ik heb er geen afbeeldingen van. Het lijkt me dat in dat geval de buisjes van de lugs daarbij in de framebuizen schuiven, in plaats van eroverheen, en dan de framebuizen gelast of gesoldeerd aan het eind zodat er een gladde overgang ontstaat. Het is in ieder geval iets waar men later weer vanaf stapte omdat het niet beviel. In de folder van Klaas Baving uit 1929 staat vermeld "zichtbare verbindingen":austral man schreef: ↑17 jun 2025, 08.49 Hoi,ik kan me bij die binnenverbindingen weinig voorstellen,Zijn daar schematische afbeeldingen van?
In de jaren 20 werden er best veel frames autogeen gelast,een interne versteviging lijkt mij dan overbodig.
Even een verbinding tot op het metaal kaal maken (lak is toch niet meer origineel) en je ziet,of er hardsoldeer gebruikt is,of niet.
Hans

Dat moest dus duidelijk maken aan klanten dat de onzichtbare verbindingen van voorheen niet meer toegepast werden. Eysink heeft later vanaf eind jaren '30 nog wel weer onzichtbare verbindingen in transportfietsen toegepast, maar dan op andere modellen frames.
Ik heb de fiets helaas niet in bezit, geen ruimte ervoor ook niet voor tijdelijke opslag. Dus ik kan hem helaas niet zelf onderzoeken, al zou ik dat natuurlijk wel graag doen

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Ik hen een frame waar de binnen verbinding van zichtbaar is ik zal vanavond een foto maken
antieke transportfietsen
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Leuke vondst weer!
Grappig ook dat hij als gazelle te koop staat. Erg benieuwd of hij naar een clublid gaat en we er zo wat meer over gaan leren. Sowieso een mooie vroege fiets. Ik heb zelf niks met transportfietsen, maar bij deze ga ik opeens twijfelen
Is de vorm van het elegante lamphaakje nog een aanknopingspunt? Ook nog mooie pedalen met het middendeel uit een stuk. En het brooks zadel heeft toch ook wel al een serieuze leeftijd.
De spatbordstang met twee bevestigingen kende ik ook nog niet. Maar wel leuk toch. Voor een breed spatbord een heel geschikte oplossing
Grappig ook dat hij als gazelle te koop staat. Erg benieuwd of hij naar een clublid gaat en we er zo wat meer over gaan leren. Sowieso een mooie vroege fiets. Ik heb zelf niks met transportfietsen, maar bij deze ga ik opeens twijfelen

Is de vorm van het elegante lamphaakje nog een aanknopingspunt? Ook nog mooie pedalen met het middendeel uit een stuk. En het brooks zadel heeft toch ook wel al een serieuze leeftijd.
De spatbordstang met twee bevestigingen kende ik ook nog niet. Maar wel leuk toch. Voor een breed spatbord een heel geschikte oplossing
-
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Je hebt soms ' binnenstebuiten lugs, dus lugs met pijpen met een getrapt uiteinde. Je schuift de buis dan over de lug en het buisoppervlak gaat vloeiend over in de lug.austral man schreef: ↑17 jun 2025, 08.49 Hoi,ik kan me bij die binnenverbindingen weinig voorstellen,Zijn daar schematische afbeeldingen van?
In de jaren 20 werden er best veel frames autogeen gelast,een interne versteviging lijkt mij dan overbodig.
Even een verbinding tot op het metaal kaal maken (lak is toch niet meer origineel) en je ziet,of er hardsoldeer gebruikt is,of niet.
Hans
Dit frame lijkt me ' lugloos' , of het is een keer gerepareerd
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
P.s. bij de Salvator staat "innen-löting" genoemd, wat vertaald als binnensoldering.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Oh wat apart zeg, nog nooit gezien! De bevestiging van de stangetjes op de spatborden ook erg chique.
“De potentie om de oudste te zijn”, wat is momenteel de oudste transportfiets?
Gr, Colin
“De potentie om de oudste te zijn”, wat is momenteel de oudste transportfiets?
Gr, Colin
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 
