(ptt) fietsen voor bioscoopfilm

rikke.jelier

(ptt) fietsen voor bioscoopfilm

Bericht door rikke.jelier »

Hallo Allen,

Mijn naam is Rikke en deze zomer (begin augustus) mogen wij een rekwisieten voor een bioscoopfilm verzorgen.

Het betreft een Melk boerengezin uit Tubbergen en speelt zich af in 1971. Op een aantal momenten in de film komt een postbode langs het huis om haar brieven te geven, slecht nieuws voor haar. Rond deze periode wil de gemeente ruilverkaveling invoeren. voor kleine boerderijen, waaronder die van Hanna is dat een probleem, ze wil geen verandering.

Voor deze postbode in kwestie zoeken we een originele PTT fiets in goed staat en fietstassen + schoudertas eventueel.

Ook zoeken we oude fietsen in goede staat gebouwd tussen 1960-1971.

Bent u een verzamelaar en heeft u een PTT fiets of diverse oude fietsen uit deze tijd en zou u deze tot beschikking willen stellen in het realiseren van dit mooie boeren tijdsbeeld. We komen graag met u in contact. Naast een vergoeding, word u ook hartelijk bedankt in de aftiteling. allen te bespreken.

ik hoor het ontzettend graag.

Met Vriendelijke Groet, Rikke Jelier
rikkejr@gmail.com
Jeroen Zuiderwijk

Re: (ptt) fietsen voor bioscoopfilm

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In Zwolle is er een stadswandeling over de oorlog, waarbij de gids in oude PTT kleding met oude originele PTT fiets de wandeling begeleid. Zie meer info: https://www.stadswandelingzwolle.nl/themas en foto's: https://www.transportfiets.net/2019/10/ ... n-jeffrey/
Wellicht is daar iets mee te regelen?

Verder zijn er een paar PTT transportfietsen, en meerdere PTT bakfietsen bekend, zoals deze: https://www.flickr.com/photos/henryinam ... 7654842298. Maar of die ze willen uitlenen is de vraag. Ervaringen met uitlenen van historisch materiaal voor filmopnames zijn vaak zeer slecht, waarbij schade vaak voorkomt na onzorgvuldige omgang zodra de filmopname's klaar zijn, ook als met de beste bedoelingen wordt gehandeld. Dus verwacht grote terughoudendheid hierin.

Verder optie is om natuurlijk gewoon een gewone oude transportfiets te nemen, en die zelf uit te rusten als PTT transportfiets.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. een originele PTT transportfiets van rond 1964: https://www.transportfiets.net/2019/10/ ... 4-van-rob/
Appie's

Bericht door Appie's »

Ik heb het door gestuurd naar Jeffrey
Dis heeft ook mijn oude ptt transportfiets
antieke transportfietsen
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedemiddag,

Ik heb nog wel ergens een schoudertas, pet, colbert, broek en schoenen vd PTT liggen, maar of het de maat van je acteur is?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 27 jun 2025, 16.26 P.s. een originele PTT transportfiets van rond 1964: https://www.transportfiets.net/2019/10/ ... 4-van-rob/
@Rikke: je mag mijn PTT transportfiets wel lenen, maar dan zal ik 'm snel op moeten knappen! Het stuur zit er nu muurvast in, scheef en te hoog. Zelf gedaan, de voorvork moest worden vervangen omdat die erg krom was en toen heb ik iets te veel moeite gedaan om het stuur er weer ver genoeg in te krijgen.... Hij zit dus niet vastgeroest maar echt klem. Laat maar weten of het je wat lijkt, dan zal ik nog eens een poging wagen het stuur los te krijgen.

Oh, een bijbehorend PTT mand heb ik jammer genoeg niet, wel een paar leren ptt fietstassen maar die zijn denk ik jaren 80 of 90. Verder heb ik een leren PTT jas maat xxl en een pet maat 57 of 58 oid, net iets te klein voor mij in ieder geval.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Ik had ooit een PTT fiets uit 1970. Het was een 'gewone' gazelle tourfiets uit dat jaar, geen transportfiets. Ik meen een model P. Zwart met zwarte velgen, terugtraprem. Alleen te herkennen door het rood-witte ptt logo achterop en een klein geschilderd nummer op het voorspatbord.
Ik zou zeggen dat dat erg makkelijk is na te maken. Scheelt een hoop gedoe met lenen.
de rode

Bericht door de rode »

zoals gezegd op forum van transportfiets.net heb ik in de jaren 70 nog nooit een postbode met een transportfiets gezien ; altijd met een gewone ,,opafiets,, met zwarte leren tassen [ook geeneens ptt tassen zelfs] of met 3 wielig handkarretje met eveneens zwarte leren tassen en een rits elastieken aan de stang , die je als kleine jongen altijd vroeg van de postbode om er zo,n bal met een sliert eraan van te maken :P
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

de rode schreef: 29 jun 2025, 07.56 zoals gezegd op forum van transportfiets.net heb ik in de jaren 70 nog nooit een postbode met een transportfiets gezien ; altijd met een gewone ,,opafiets,, met zwarte leren tassen [ook geeneens ptt tassen zelfs] of met 3 wielig handkarretje met eveneens zwarte leren tassen en een rits elastieken aan de stang , die je als kleine jongen altijd vroeg van de postbode om er zo,n bal met een sliert eraan van te maken
Een sample van 1 persoon is natuurlijk wel wat aan de lage kant, statistisch gezien... M'n fiets is van 1964, die was in 1971 dus nog helemaal niet zo oud. Ik denk ook niet dat iedere postbode op een transportfiets reed, het kan ook zijn dat die alleen voor grote bezorgingen werden gebruikt. Verder deed de PTT natuurlijk wel meer dan post bezorgen dus wie weet is hij helemaal niet eens voor een postbode geweest maar van een telefoonmonteur oid. Wat maakt het ook uit, ik denk niet dat iemand dat feitje zal proberen te checken na het zien van de film ;-)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Rob Houkes schreef: 30 jun 2025, 10.32
de rode schreef: 29 jun 2025, 07.56 zoals gezegd op forum van transportfiets.net heb ik in de jaren 70 nog nooit een postbode met een transportfiets gezien ; altijd met een gewone ,,opafiets,, met zwarte leren tassen [ook geeneens ptt tassen zelfs] of met 3 wielig handkarretje met eveneens zwarte leren tassen en een rits elastieken aan de stang , die je als kleine jongen altijd vroeg van de postbode om er zo,n bal met een sliert eraan van te maken
Een sample van 1 persoon is natuurlijk wel wat aan de lage kant, statistisch gezien... M'n fiets is van 1964, die was in 1971 dus nog helemaal niet zo oud. Ik denk ook niet dat iedere postbode op een transportfiets reed, het kan ook zijn dat die alleen voor grote bezorgingen werden gebruikt. Verder deed de PTT natuurlijk wel meer dan post bezorgen dus wie weet is hij helemaal niet eens voor een postbode geweest maar van een telefoonmonteur oid. Wat maakt het ook uit, ik denk niet dat iemand dat feitje zal proberen te checken na het zien van de film ;-)
Beeldbank Groningen
Beschrijving
Postbode Gerrit Jan Brunink ter hoogte van strokartonfabriek Ceres-Sparreboom
Vervaardiger
Persfotobureau D. van der Veen
Datum
1970
Bijlagen
2437_5196.jpg
2437_5196.jpg (386.98 KiB) 666 keer bekeken
/Marten
Plaats reactie