Titan racestuur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
RobAbb

Titan racestuur

Bericht door RobAbb »

Goedemiddag,
Op mijn Gazelle Race (1969) heb ik een Titan stuurpen en -bocht (Type Sercu, Type Ockers). Aan één kant is de stuurbocht helaas iets verbogen. Is dit recht te buigen en zo ja, is er iemand die dat voor mij zou kunnen doen?
Groeten,
Rob
Titan.jpg
Titan.jpg (533.87 KiB) 787 keer bekeken
theodorus

Re: Titan racestuur

Bericht door theodorus »

als je aangezicht je lief is, doe het niet!
De kans op afbreken tijdens een rit is zeer groot met alle gevolgen van dien.
RobAbb

Bericht door RobAbb »

Ik heb er dit jaar nog de Eroica mee gefietst maar eerlijk gezegd voelde dat niet heel veilig; heb geprobeerd het stuur m.n. bovenop vast te houden, om zo het gedeelte waar het verbogen is enigszins te ontlasten.

Ik zal op zoek moeten naar een 'nieuw' recht Titan stuur. Maar ook al is dat recht, je hebt natuurlijk nooit zekerheid dat het niet ooit verbogen is geweest ...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

RobAbb schreef: 2 jul 2025, 16.45 Ik heb er dit jaar nog de Eroica mee gefietst maar eerlijk gezegd voelde dat niet heel veilig; heb geprobeerd het stuur m.n. bovenop vast te houden, om zo het gedeelte waar het verbogen is enigszins te ontlasten.

Ik zal op zoek moeten naar een 'nieuw' recht Titan stuur. Maar ook al is dat recht, je hebt natuurlijk nooit zekerheid dat het niet ooit verbogen is geweest ...
Nog een ding om op te letten is corrosie onder het stuurlint. Daar kunnen hele diepe pitten in zitten, is ook afkeur
/Marten
remurk

Bericht door remurk »

Een oude fietsenmaker heeft mij eens verteld dat hij meermalen alu stuurbochten van Titan/S. Maes met succes heeft rechtgebogen, nadat hij het stuur eerst helemaal had afgevuld met droog wit zand en afgesloten met doppen. Door die strakke opvulling werd voorkomen dat er knikken in de stuurbocht kwamen.
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Die zandtruc heb ik ook wel eens gehoord, maar nooit gezien. In de "oudheid" waren de sturen nogal smal (36 cm geen uitzondering voor Titan) en werden de stuuruiteinden soms uitgebogen naar buiten, om ze te verbreden. Dat wat we bij moderne gravlefietsen tegenwoordig "flare" noemen. De aluminiumlegeringen destijds waren ook niet van de hedendaagse maatstaven. Als je een fiets liet omvallen was de kan groot dat je stuur "paraplu" stond. Vaak merkte je dat amper, als je geen Merckx heette :D
Persoonlijk zou ik ze niet uitbuigen, maar ik heb wel renners gezien die dat deden met een flinke balk hout....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

RobAbb schreef: 2 jul 2025, 14.16 Titan.jpg
Overigens wel een heel fraaie authentieke "cockpit" met dit stuur en voorbouw gecombineerd met katoen stuurlint en stuurcommandeurs.... :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Het is wel een mooi en ook vrij zeldzaam stuur, waarbij het vooral de 'sleeve' is die het aangezicht bepaalt. Wellicht is die te verhuizen naar een vervangend nieuw stuur?
Plaats reactie