Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
-
Re: Wat heb jij aan/met/voor je fiets gedaan vandaag?
Ik heb vandaag op vakantie op een rommelmarkt een koplamp, dynamo en achterlicht gescoord. Ze zitten al ingepakt onder de andere bagage in de auto, dus ik kan geen foto toevoegen.
Hoi Fred,
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 27 jul 2025, 17.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hoi Fred,Fredkorpel schreef: ↑27 jul 2025, 16.23 Charles, zit er nog iets van zwarte verf op de naven of is het verweerd zwart ijzer? Het zijn weer mooie wielen geworden!
Op de achternaaf zit helemaal niets meer.
Het is niet duidelijk wat ooit de afwerking is geweest.
De voornaaf is vernikkeld geweest. Aan de zijkant zijn nog resten te vinden.
Ik neem aan dat de achternaaf ook vernikkeld is geweest en dat ‘de tijd’ de rest heeft gedaan.
Ik heb alleen gepoetst met lijnolie.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Leuk frame! Sjieke versie van de Raleigh Grand Prix?Jorisoudefiets schreef: ↑26 jul 2025, 11.37 Ik zit momenteel met dezelfde keuze voor een Gazelle Sprinter race (zie foto, gekocht vanwege het frame en dan kijken wat het ooit wordt). De 28" behouden of een 650B ombouw maken (momenteel te korte remmen voor 584 wielen). Doel: lange afstand fiets.
Leuk project ook! Voor de diagonalen van Nederland?

- fietshobbyist
-
Vriend van me had ooit een Sprinter in 65cm. Snapte nooit waarom hij in een afdaling altijd zo ver achterbleef. Tot ik een keer de fiets probeerde, wat een zwabberhaasnon-fixie schreef: ↑27 jul 2025, 23.37Leuk frame! Sjieke versie van de Raleigh Grand Prix?Jorisoudefiets schreef: ↑26 jul 2025, 11.37 Ik zit momenteel met dezelfde keuze voor een Gazelle Sprinter race (zie foto, gekocht vanwege het frame en dan kijken wat het ooit wordt). De 28" behouden of een 650B ombouw maken (momenteel te korte remmen voor 584 wielen). Doel: lange afstand fiets.

/Marten
- Jorisoudefiets
Dank voor de tip!
Dan ga ik eerst zorgen dat de sprinter race 1x fietst zodat ik het eerste test ritje kan maken, "vóórdat ik er veel tijd in steek" en hem na de tijdrovende verbouwing meteen weer weg doe 
Want dit was een beetje de bedoeling en dan snap je dat er tijd en geld in gaat zitten:

Want dit was een beetje de bedoeling en dan snap je dat er tijd en geld in gaat zitten:
- Bijlagen
-
- Alex Singer geel.Nitto stuur.Honjo fender.Stronglight.jpg (114.9 KiB) 2893 keer bekeken
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Mijn opmerking was eigenlijk bedoeld als knipoog naar het bijna honderd jaar oude idee van de Diagonales de France:fietshobbyist schreef: ↑28 jul 2025, 08.47 Dat blijken: verschillende fietsroutes, ongeveer diagonaal door Nederland.
- marco verbaant
Ik heb vandaag nog maar weer eens opnieuw de (mechanische) schijfremmen van mijn (sorry, moderne) gravelfiets schoongemaakt en de blokjes opgeschuurd met schuurpapier 400 (!!!). Mooi dat nieuwerwetse spul, maar gevoeliger dan menige velgrem.... 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Mijn favoriete type fiets, en veel stijlvoller dan zo'n Singer wordt het niet!Jorisoudefiets schreef: ↑28 jul 2025, 10.58 Want dit was een beetje de bedoeling en dan snap je dat er tijd en geld in gaat zitten:
![]()
Een van mijn eigen recente knutselwerkjes is daar ook door geïnspireerd geweest: