Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Dat dealerplaatje voorop is maf idd. Het schijnt dat deze dealer in Haarlem het standaard zo deed.
Hoe dan ook: leuk detail.
De fiets is inmiddels volledig gedemonteerd en schoongemaakt en deels gepoetst. De lak is toch redelijk goed naar voren gekomen.. biezen laat ik vooralsnog bij nader inzien zoals het is: het past bij het patin vind ik. Langzaam maar zeker heb ik ook al weer wat zaken gemonteerd, zie foto’s.
Volgende stap is een originele onwrikbare trapasbus erin.
Daarna maar s op zoek naar wat missende onderdelen en het voorspatbord laten herstellen.
Hoe dan ook: leuk detail.
De fiets is inmiddels volledig gedemonteerd en schoongemaakt en deels gepoetst. De lak is toch redelijk goed naar voren gekomen.. biezen laat ik vooralsnog bij nader inzien zoals het is: het past bij het patin vind ik. Langzaam maar zeker heb ik ook al weer wat zaken gemonteerd, zie foto’s.
Volgende stap is een originele onwrikbare trapasbus erin.
Daarna maar s op zoek naar wat missende onderdelen en het voorspatbord laten herstellen.
- Bijlagen
-
- IMG_7458.jpeg (484.74 KiB) 12811 keer bekeken
-
- IMG_7452.jpeg (537.76 KiB) 12811 keer bekeken
- Loopt spaak
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Prachtig rijwiel. Mooie aankoop. En zo te zien gaat dit helemaal de goeie kant op.
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Inmiddels met hulp van andere club/forumleden weer wat stappen kunnen maken:
-Er zit weer een originele onwrikbare trapasbus compleet met trapas op.
-Er zit een net Fongers zadel op
-Voorspatbord word binnenkort gelast
Volgende stappen zijn alle erbij gezochte delen die niet olijfgroen zijn, zo goed mogelijk in deze kleur te maken. Dat gaat vast goed komen.
Dan nog een set wielen spaken (waarvoor ik nog een fatsoenlijke Kronprinz 40 gaats achtervelg zoek) en de hele zaak weer monteren.
-Er zit weer een originele onwrikbare trapasbus compleet met trapas op.
-Er zit een net Fongers zadel op
-Voorspatbord word binnenkort gelast
Volgende stappen zijn alle erbij gezochte delen die niet olijfgroen zijn, zo goed mogelijk in deze kleur te maken. Dat gaat vast goed komen.
Dan nog een set wielen spaken (waarvoor ik nog een fatsoenlijke Kronprinz 40 gaats achtervelg zoek) en de hele zaak weer monteren.
- Bijlagen
-
- IMG_7666.jpeg (268.28 KiB) 6313 keer bekeken
-
- IMG_7727.jpeg (687.26 KiB) 6313 keer bekeken
-
- IMG_7725.jpeg (398.94 KiB) 6313 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1891
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Dat wordt weer een fraai rijwiel, helemaal in deze unieke kleur!
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Tof zo'n kleur voor die tijd. Ik heb ook altijd een zwak voor niet zwarte fietsen.
Ik weet niet hoe het bij Fongers was, maar bij bijv. Gazelle werd op een gekleurd model alles wat zwart was in kleur uitgevoerd. Dus ook het zadelframe, dynamobeugel, enz.
Het GAH staat volgens mij ook op de gegoten gereedschappen van Fongers. Ik kan me voorstellen dat het om een nummering van de gietmal of het onderdeel gaat.
Ik weet niet hoe het bij Fongers was, maar bij bijv. Gazelle werd op een gekleurd model alles wat zwart was in kleur uitgevoerd. Dus ook het zadelframe, dynamobeugel, enz.
Het GAH staat volgens mij ook op de gegoten gereedschappen van Fongers. Ik kan me voorstellen dat het om een nummering van de gietmal of het onderdeel gaat.
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Wat betreft die GAH verklaring: goed opgemerkt. Nu herinner ik me weer dat ik eerder op een Fongers gereedschap iets dergelijks heb gezien: GAF 165
Over de meegekleurde delen: Ja: in mijn optiek werd dit bij Fongers in de regel ook zo gedaan. In ieder geval remankerplaten, rembeugels, stangen en allerlei andere kleine delen. Ik ben ook voornemens het weer grotendeels zo te maken.
Redelijk wat van deze zaken ontbreken, dus dat moest ik erbij zoeken en nakleuren. Dat vordert inmiddels aardig:
Over de meegekleurde delen: Ja: in mijn optiek werd dit bij Fongers in de regel ook zo gedaan. In ieder geval remankerplaten, rembeugels, stangen en allerlei andere kleine delen. Ik ben ook voornemens het weer grotendeels zo te maken.
Redelijk wat van deze zaken ontbreken, dus dat moest ik erbij zoeken en nakleuren. Dat vordert inmiddels aardig:
- Bijlagen
-
- IMG_7731.jpeg (350.47 KiB) 3703 keer bekeken
-
- IMG_7734.jpeg (473.08 KiB) 3703 keer bekeken
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Weer een update over deze fiets:
Inmiddels is het spatbord gelast en heb ik een KB4 en BF6 naaf erbij gevonden die in Kronprinz wielen gevlochten zullen worden zodat alles weer mooi period-correct in elkaar steekt straks.
De GAF inslag staat waarschijnlijk voor “GereedschapsAfdeling Fongers”. En de inslag is ook vaak op Fongers gereedschap te vinden. raadselachtig blijft dan evengoed waarom dit op de bracket van deze fiets is ingeslagen.
Inmiddels is het spatbord gelast en heb ik een KB4 en BF6 naaf erbij gevonden die in Kronprinz wielen gevlochten zullen worden zodat alles weer mooi period-correct in elkaar steekt straks.
De GAF inslag staat waarschijnlijk voor “GereedschapsAfdeling Fongers”. En de inslag is ook vaak op Fongers gereedschap te vinden. raadselachtig blijft dan evengoed waarom dit op de bracket van deze fiets is ingeslagen.
- Bijlagen
-
- IMG_7968.jpeg (358.46 KiB) 2778 keer bekeken
-
- IMG_7854.jpeg (477.08 KiB) 2778 keer bekeken
-
- P1040113.jpeg (381.47 KiB) 2778 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jwfabrie op 28 jul 2025, 21.14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Zou die '4' op de bracketlug dan ook inhouden dat de lug in 1934 de gereedschapsafdeling is gepasseerd?
Sportief fietsend!
Re: Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
heeft ook wel wat zoon rood vlak onder op
maar gouw groen maken dan is w=die weer netjes passend bij de fiets
maar gouw groen maken dan is w=die weer netjes passend bij de fiets
antieke transportfietsen