Groene Gazelle Race '1968'

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Groene Gazelle Race '1968'

Bericht door marco verbaant »

Erg mooi, Wouter, schiet al aardig op, succes verder, en veel plezier.... :D
Pas ook nog een setje stuurcommandeurs gekocht, om mijn Gazelle Trophy Cross uit 1984 af te maken. Je ziet ze steeds minder vaak, en dan dus ook niet meer echt voordelig... :D
Bijlagen
Thumbnail_20250521_00001.jpg
Thumbnail_20250521_00001.jpg (217.75 KiB) 8925 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

Is er iemand die mij aan Weinmann onderdelen kan helpen?

Ik heb twee remhendels gekocht en niet op de verschillen gelet.
Het probleem heb ik met de boutjes, de korte is 27mm lang en de lange is 30mm lang.

Ik kan de klem met het korte boutje niet gebruiken, is te kort.
Het boutje maakt gebruik van fijne draad en ik heb in mijn schuur niks kunnen vinden wat ik kan gebruiken.

Wens zou zijn om een remhendel te hebben waarbij het logo op dezelfde plaats staat, wie o wie?
Weinmann remhendels
Weinmann remhendels
IMG_3662.jpeg (468.67 KiB) 2382 keer bekeken
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Wouterfietst schreef: 30 jul 2025, 10.26 Is er iemand die mij aan Weinmann onderdelen kan helpen?

Het probleem heb ik met de boutjes, de korte is 27mm lang en de lange is 30mm lang.

Het boutje maakt gebruik van fijne draad en ik heb in mijn schuur niks kunnen vinden wat ik kan gebruiken.

Wens zou zijn om een remhendel te hebben waarbij het logo op dezelfde plaats staat, wie o wie?
Hoopte dat ik in de "voorraad" weduwen en wezen nog wat had liggen. Maar helaas, geen van beide types..... Succes, moet toch lukken bij iemand....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Woldman

Bericht door Woldman »

Erg leuk dit item te volgen.
Ben zelf ook fan van die jaren ‘60 racers. En dan is dit leerzame leesstof.
Tot nu toe een Stephi Sport uit 1962 tijdcorrect bij elkaar gescharreld en een afgeragde Locomotief Tour de France uit 1963, waar alle originele onderdelen nog opzaten, opgeknapt.
Voor komende winter hangt er een Bergh Sport frame uit die jaren te wachten op de juiste aankleding.

Maar, hoewel of topic, ook even aandacht voor de trekkende fiets op een van de foto’s. Heel modern en een fantastisch ontwerp. Is ondanks al het mooie oude spul mijn meest gebruikte fiets. Praktisch en hij fietst net zo goed als een sportfiets ondanks een totaal gewicht (incl. hond) van ruim 40 kg.

IMG_0540.jpeg
IMG_0540.jpeg (515.7 KiB) 2099 keer bekeken
IMG_0541.jpeg
IMG_0541.jpeg (1.15 MiB) 2099 keer bekeken
Wouterfietst

Een off-topic fotootje moet wel kunnen toch?
Ik heb de Bullitt lang op mijn verlanglijstje gehad en heb deze in 2022 aangeschaft. De fiets is geliefd onder koeriers en heeft al meer dan een decennia de stempel 'snelste bakfiets ter wereld'. Ik gebruik hem als mijn dagelijkse fiets en doe er ook zakelijke afspraken mee.

Ik rij zomers met een Shimano 105 of een Dura-Ace cassette en plaats dan ook Schwalbe Kojak racebanden. De clickpedalen zitten er het hele jaar door op, ideaal met tegenwind. Ik zou er zelf nog heel graag een echt racestuur op willen hebben, maar dat is niet zo gemakkelijk vanwege de hydraulische remmen.
Onderweg naar de bakfietsen race - Olympisch stadion Amsterdam
Onderweg naar de bakfietsen race - Olympisch stadion Amsterdam
IMG_1463.jpeg (732.44 KiB) 1971 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Wouterfietst schreef: 30 jul 2025, 14.46. Ik zou er zelf nog heel graag een echt racestuur op willen hebben, maar dat is niet zo gemakkelijk vanwege de hydraulische remmen.
IMG_1463.jpeg
Het is vooral duur: race schakelgrepen, leiding en race derailleurs
/Marten
Wouterfietst

Ik heb zelf niet veel ervaring met het aanleggen hydraulische remmen.

Er is mij verteld dat de compatibiliteit tussen TRP en bijvoorbeeld Shimano er niet is. Hierom heb ik nog geen brifters aan durven schaffen.
Op de Bullitt zit een serie hydraulische remmen speciaal voor bakfietsen en maakt gebruik van 2,3mm dikke remschijven.

Ik ben weleens Bullitt's tegen gekomen met een racestuur en dan is ook de remmerij vervangen voor race en dat wil ik niet, omdat ik ook met belading en een aanhanger fiets.
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Wouterfietst schreef: 30 jul 2025, 10.26 Is er iemand die mij aan Weinmann onderdelen kan helpen?

IMG_3662.jpeg
Ik heb zo'n remgrepen als die rechtse (ik doe ze niet weg) en de boutjes voor de stuurklemmen is gewoon standaard M5 schroefdraad.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

DaVinci schreef: 30 jul 2025, 20.05en de boutjes voor de stuurklemmen is gewoon standaard M5 schroefdraad.
De draad van de boutjes op de foto is nog fijner dan M5 (x .8), het is M6 x .75!

Oftewel ik heb nog een set gevonden met suicide grepen, huizen is de variant met tuitjes en stellers, grepen hebben opschift Weinmann (zonder patent) uiteraard geen rubbers, maar verder netjes. En het is modulair dus OP zou genoeg moeten hebben aan de onderdelen om een passende identieke set te kunnen brouwen. Voor de prijs van de postzegel (of afhalen)
/Marten
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Ik heb één Weinmann, niet 'patent', en welgeteld 2 boutjes met fijn draad (ik vermoed dat die met M5 van later zijn). Die boutjes zijn 29 en 30 mm als je de hele bout opmeet. Mocht je belangstelling hebben kan ik ze voor je in een envelopje doen.
.
weinmann.jpeg
weinmann.jpeg (162.33 KiB) 1354 keer bekeken
Plaats reactie