Ik heb me inderdaad ook vooraf gemeld bij Wietze Jonker via Facebook. Daardoor kwam hij me ophalen bij de portier en kreeg ik een zeer hartelijke ontvangst; hij en andere gepensioneerde medewerkers zijn daar bijna elke woensdagochtend aanwezig om te knutselen.
Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- Jorisoudefiets
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Zo gaat het met de fiets productie, de stand van 1 januari t/m 26 juli.
bron: https://www.worldometers.info/bicycles/
OMGEREKEND NAAR EEN GEHEEL JAAR 2025 = 156.000.000 geproduceerde fietsen ! wereldwijd (156 miljoen deels weggooi fietsen denk ik dan).
Via de link kun je leuke info vinden, deels verouderd zo te zien aan de jaartallen (tot 2003 gemeten) maar alsnog leuke info.
bron: https://www.worldometers.info/bicycles/
OMGEREKEND NAAR EEN GEHEEL JAAR 2025 = 156.000.000 geproduceerde fietsen ! wereldwijd (156 miljoen deels weggooi fietsen denk ik dan).
Via de link kun je leuke info vinden, deels verouderd zo te zien aan de jaartallen (tot 2003 gemeten) maar alsnog leuke info.
- Bijlagen
-
- schermafbeelding 26 juli 2025.png (189.74 KiB) 4249 keer bekeken
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
oprechte vraag:
is het model transportbakfiets, met zwaar frame, en koetsbladveren, echt zo outdated dat het niet meer gemaakt wordt?
Ik vind het eigenlijk een ontwerpfout dat die bladveren bij alle grote moderne bakfietsen er niet meer in zitten. Al die kinderen, en andere gevoelige lading, zitten een partijtje te stuiteren! En er breken daardoor constant voorwielspaken!
Het zijn toch prima modellen? waarom oh waarom worden deze ontwerpen niet meer gebruikt?
is het model transportbakfiets, met zwaar frame, en koetsbladveren, echt zo outdated dat het niet meer gemaakt wordt?
Ik vind het eigenlijk een ontwerpfout dat die bladveren bij alle grote moderne bakfietsen er niet meer in zitten. Al die kinderen, en andere gevoelige lading, zitten een partijtje te stuiteren! En er breken daardoor constant voorwielspaken!
Het zijn toch prima modellen? waarom oh waarom worden deze ontwerpen niet meer gebruikt?
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Ik vind het iedere keer leuk om op een oude bakfiets te rijden, maar de oude bakfietsen met een zwenk bak en een doortrapnaaf zijn niet echt op het zelfde tempo veilig door het verkeer te krijgen als de nieuwere gezinsbakfietsen. Ik denk dat de markt ervoor wegviel toen bedrijfsauto’s binnen de mogelijkheden van kleinere bedrijfjes kwamen al waren bakfietsen en bakbrommets nooit goedkoop natuurlijk.
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Dank voor je reactie,
ja inderdaad, wat betreft veiligheid is er een goede aanpassing gedaan in de moderne ontwerpen, maar die kan prima geintegreerd worden in het oude ontwerp, namelijk een hydraulische stop op het hoofdframe waarbij het zwenken worden afgeremd en gelimiteerd tot een bepaalde hoek.
En normaliter fiets je op het fietspad dus wat betreft juist weer veiliger.
Voor de rest zijn alle moderne ontwerpen naar mijn idee inferieur, en nog steeds duur. (rond de 10.000 euro, bijv. urban arrow).
Ik schat zo in dat het oude ontwerp ook wel voor die prijs gebouwd kan worden. Of zou de staalprijs nu roet in het eten gooien?
ja inderdaad, wat betreft veiligheid is er een goede aanpassing gedaan in de moderne ontwerpen, maar die kan prima geintegreerd worden in het oude ontwerp, namelijk een hydraulische stop op het hoofdframe waarbij het zwenken worden afgeremd en gelimiteerd tot een bepaalde hoek.
En normaliter fiets je op het fietspad dus wat betreft juist weer veiliger.
Voor de rest zijn alle moderne ontwerpen naar mijn idee inferieur, en nog steeds duur. (rond de 10.000 euro, bijv. urban arrow).
Ik schat zo in dat het oude ontwerp ook wel voor die prijs gebouwd kan worden. Of zou de staalprijs nu roet in het eten gooien?
-
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lating breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaangebruiken.Menno H. schreef: ↑6 aug 2025, 09.43 Dank voor je reactie,
ja inderdaad, wat betreft veiligheid is er een goede aanpassing gedaan in de moderne ontwerpen, maar die kan prima geintegreerd worden in het oude ontwerp, namelijk een hydraulische stop op het hoofdframe waarbij het zwenken worden afgeremd en gelimiteerd tot een bepaalde hoek.
En normaliter fiets je op het fietspad dus wat betreft juist weer veiliger.
Voor de rest zijn alle moderne ontwerpen naar mijn idee inferieur, en nog steeds duur. (rond de 10.000 euro, bijv. urban arrow).
Ik schat zo in dat het oude ontwerp ook wel voor die prijs gebouwd kan worden. Of zou de staalprijs nu roet in het eten gooien?
Een klassieke bakfiets is dynamisch natuurlijk een ramp, en je kan wel met stuurdempers gaan prutsen, maar de ongelukkige basis blijft. Natuurlijk kun je een op moderne leest/inzichten vervaardigde bakfiets maken, maar er geld aan overhouden lijkt me moeizaam. De verkoopvolumes , productieaantallen en prijs krijg je niet naar elkaar toe gepraat. De staalprijs is niet vreselijk interessant, in vergelijk met de overige inspanning om iets te bouwen en ontwiikkelen is dat maar klein bier
/Marten