Bedankt voor de reacties, nooit bij stil gestaan dat daar een verschil in zou kunnen zitten. Dan weet ik in ieder geval waar ik op letten moet en kan ik op zoek naar een 635 spatbordstang. En is de oplossing misschien wel heel simpel...
Alexander's Gazelle
Re: Alexander's Gazelle
Re: Alexander's Gazelle
Een volgende keer erop letten dat het ventiel tussen 2 parallele spaken valt, net wat mooier
-
m-gineering
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Alexander's Gazelle
strikt genomen zit het ventiel nu tussen twee evenwijdige spaken
/Marten
Re: Alexander's Gazelle
Nou ik ben vooral blij dat de spaken erin zitten, ik kan altijd nog een paar keer oefenenm-gineering schreef: ↑8 aug 2025, 08.59strikt genomen zit het ventiel nu tussen twee evenwijdige spakenEn als je tussen de Fongers fabrieksfoto's grasduint zie je dat ze er 100 jaar geleden nog niet moeilijk over deden! En soms sta je voor de keuze als je een gebruikte naaf wisselt met een velg die net andersom geboord is.
Vandaag is er wel een andere spatbordstang binnengekomen 28x1 1/2". Ik heb ze nog even naast elkaar gelegd om te kijken of er ook een groot verschil in lengte is. Het is geen beste foto, maar het lengte verschil vind ik nou niet heel erg groot. Op de fiets maakt het ook niet heel veel uit. Ben nou niet echt tevreden met hoe het op de fiets zit, maar misschien ligt dat ook gewoon aan mij.
Ik ga hier de komende weken even rustig over nadenken, of ik het zo laat zitten of toch voor een andere oplossing ga.
-
m-gineering
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Alexander's Gazelle
Ik zou eerst proberen of je het losse spatbord op een mooie manier boven de band kunt laten zweven. Met het smaller of breder knijpen kun je de straal van het spatbord iets manipuleren. Heb je dat voor elkaar dan weet je hoe lang de spatbordbeugel moet worden. Je zou de beugels die je hebt kunnen verzagen en aan elkaar lassen (of lijmen met een pen er in), dan kun je eerst weer verder
/Marten
- fietshobbyist
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Alexander's Gazelle
Daar zit het probleem vermoedelijk: het veranderen van de grootte van de sprong van de vork - ik neem aan dat die groter is geworden. Dat heeft invloed op de positionering van het spatbord als je dezelfde beugel gebruikt. Bij één van mijn fietsen heb ik daarom de asgaten in een spatbordstang al eens vergroot tot sleufgaten.
In joe geval zou je de asgaten groter kunnen maken in de richting van het einde van de platte kant, tot (maximaal) twee millimeter van het uiteinde. Daardoor kan je de beugel verder van de as af duwen - en hoef je nog niet aan het lassen.
Kijk er ook eens naar of het contour van de beugel wel past bij het contour van het spatbord. Vroeger had je verschillende spatbord contouren (hoge rug [Fongers], kantig [Phoenix], rond [Gazelle], met middenrib [Empo], enzovoort) die elk een specifieke spatbordbeugel hadden met een bijpassende vorm. Misschien volstaat dus het toepassen van een ander type spatbordsteun, met een hogere beugel - als je begrijpt wat ik bedoel.
Re: Alexander's Gazelle
En voordat je d'r erg on hebt ben je weer een paar maand verder..... Het spatbord heb ik voorlopig maar even laten zitten voor wat het was, en ben eerst maar verder gegaan met andere onderdeeltjes monteren en aanpassen. Of heb onderdelen besteld die ik nog nodig heb zoals bijvoorbeeld een kettinghoes.
- De verlichting:
De dynamo en koplamp worden een NOS Koplamp set van Miller. Mijn oude verlichting werkte nog deels, maar de het dynamowieltje is compleet versleten. En de Lucifer koplamp die erop zat is helaas geplet doordat een kast in elkaar gestort is.
Bij het trekken van de kabeltjes is er helaas een klein probleempje opgetreden. Onder het frame loopt een kabelgeleider die in beugeltjes hangt, 1 van die beugeltjes is kapot gegaan. Denk dat er niks anders opzit om het restant van het beugeltje heel voorzicht te verwijderen. Het lijkt dat ze vastzitten met klinknageltjes, dus ga proberen die heel voorzichtig uit te boren. En dan een beugeltje na proberen te maken en die weer op de originele plaats te monteren. Ik ga ervan uit dat zulke beugeltjes niet meer los ergens te krijgen zijn.
- De voorvork is ondertussen ook ingekort, en ben dat ziet er een heel stuk beter uit.
- De kettinghoes heb ik ergens in de afgelopen weken ook gemonteerd, samen met de tandwielen, ketting enz. De cranks moeten nog wel voorzien worden van een spie.
-Spatbord:
Bedankt voor de tips, ik zat ook al te denken aan sleufgaten in de beugeltjes maken of de stangen verlengen door te zagen en dan met een pen erin en weer vast te lassen.
Naar de contour van het spatbord steun zal ik ook nog wel even kijken, heb ondertussen drie verschillende spatbordsteunen gebruikt met hetzelfde resultaat. Maar misschien is er toch nog wel ergens iets te vinden met een hogere beugel.
wordt vervolgd.... hopelijk iets sneller dan de vorige keer..
- De verlichting:
De dynamo en koplamp worden een NOS Koplamp set van Miller. Mijn oude verlichting werkte nog deels, maar de het dynamowieltje is compleet versleten. En de Lucifer koplamp die erop zat is helaas geplet doordat een kast in elkaar gestort is.
Bij het trekken van de kabeltjes is er helaas een klein probleempje opgetreden. Onder het frame loopt een kabelgeleider die in beugeltjes hangt, 1 van die beugeltjes is kapot gegaan. Denk dat er niks anders opzit om het restant van het beugeltje heel voorzicht te verwijderen. Het lijkt dat ze vastzitten met klinknageltjes, dus ga proberen die heel voorzichtig uit te boren. En dan een beugeltje na proberen te maken en die weer op de originele plaats te monteren. Ik ga ervan uit dat zulke beugeltjes niet meer los ergens te krijgen zijn.
- De voorvork is ondertussen ook ingekort, en ben dat ziet er een heel stuk beter uit.
- De kettinghoes heb ik ergens in de afgelopen weken ook gemonteerd, samen met de tandwielen, ketting enz. De cranks moeten nog wel voorzien worden van een spie.
-Spatbord:
Bedankt voor de tips, ik zat ook al te denken aan sleufgaten in de beugeltjes maken of de stangen verlengen door te zagen en dan met een pen erin en weer vast te lassen.
Naar de contour van het spatbord steun zal ik ook nog wel even kijken, heb ondertussen drie verschillende spatbordsteunen gebruikt met hetzelfde resultaat. Maar misschien is er toch nog wel ergens iets te vinden met een hogere beugel.
wordt vervolgd.... hopelijk iets sneller dan de vorige keer..