Berko 1925
Berko 1925
Onlangs heb ik deze prachtige dynamo van het Duitse merk Berko kunnen overnemen. Het is een plat model gebouwd in 1925 (100 jaar oud dit jaar!). De meeste onderdelen zijn nog aanwezig. Jammer genoeg ontbreekt de U-vormige magneet, dit is toch wel het meest cruciale onderdeel! Graag zou ik hem weer netjes en dus compleet maken. Wie zou mij kunnen helpen aan zo’n magneet, ofwel een donordynamo?
Groeten, Tiemen
Groeten, Tiemen
- Bijlagen
-
- 9B8C0F20-3561-4F9D-B02C-F10113A50F2E.jpeg (700.01 KiB) 1214 keer bekeken
-
- 3B8F4F5F-40F0-4E6C-A42C-BD14F775436C.jpeg (468.96 KiB) 1214 keer bekeken
Re: Berko 1925
Vandaag maar eens voorzichtig gedemonteerd en een aantal onderdelen schoongemaakt.
Vooral de aluminium afdicht-kappen met opschrift konden een poetsbeurt gebruiken. Inmiddels alle onderdelen weer bijeengebracht, ziet er een stuk toonbaarder uit nu! Alleen nog een magneet…
Groet, Tiemen
Vooral de aluminium afdicht-kappen met opschrift konden een poetsbeurt gebruiken. Inmiddels alle onderdelen weer bijeengebracht, ziet er een stuk toonbaarder uit nu! Alleen nog een magneet…
Groet, Tiemen
- Bijlagen
-
- 7260DF47-F454-4F9A-91CF-8AD4712E2BA7.jpeg (658.65 KiB) 812 keer bekeken
Tiemen. Ik ben bang dat dit een moeilijk te vinden onderdeel is.
Deze magneten verliezen hun magnetische kracht en dan levert de dynamo geen stroom meer.
Dus als je er al een aangeboden krijgt dan moet het magnetisch veld ook nog wel in orde zijn.
Maar wie weet duikt er een op want een mooie dynamo is het zeker.
Deze magneten verliezen hun magnetische kracht en dan levert de dynamo geen stroom meer.
Dus als je er al een aangeboden krijgt dan moet het magnetisch veld ook nog wel in orde zijn.
Maar wie weet duikt er een op want een mooie dynamo is het zeker.
-
Als het goed is dan is het magneet hiermee weer magnetisch te maken. Ik heb geen idee hoe het werkt ! Komt bij een fietsenmaker vandaan.
- Bijlagen
-
- 20250729_155436_copy_990x1320.jpg (211.87 KiB) 727 keer bekeken
een ontbrekende magneet kun je ook daarmee niet magnetisch maken ben ik bang 

-
Beetje simpel antwoord , dit is totaal niet wat ik schrijf !
Laatst een dynamo gesloopt.
De magneet draait in het midden rond aan het loopwieltje en rondom zitten de spoelen met de draden eraan.
Zijn het niet de spoelen die je zoekt?
De magneet draait in het midden rond aan het loopwieltje en rondom zitten de spoelen met de draden eraan.
Zijn het niet de spoelen die je zoekt?
Dank voor de reacties. Het is een lastig te vinden onderdeel inderdaad, dat had ik al voorzien.
De magneet hoeft overigens niet per se magnetisch te zijn. Zolang hij maar intact is en past in de dynamo ben ik al geholpen!
DaVinci@: Die dynamo’s bestaan ook ja, daar werkt het precies andersom. Bij mijn dynamo draait de spoel in het midden rond met daarom heen twee magneten aan weerszijden (De U-Vorm).
De magneet hoeft overigens niet per se magnetisch te zijn. Zolang hij maar intact is en past in de dynamo ben ik al geholpen!
DaVinci@: Die dynamo’s bestaan ook ja, daar werkt het precies andersom. Bij mijn dynamo draait de spoel in het midden rond met daarom heen twee magneten aan weerszijden (De U-Vorm).
Bijgaand een afbeelding van een vroege Berko dynamo, uit een artikel over het merk van Jos Rietveld. Hier is de magneet duidelijk zichtbaar.
- Bijlagen
-
- 27F976B7-2E6E-4E05-B304-BEA888F931B3.jpeg (449.86 KiB) 555 keer bekeken
- fietshobbyist
Dat leek mij ook al. Namaken zou daarom ook een mogelijkheid zijn. Als het een stuk omgebogen platijzer is, zou dat relatief eenvoudig zijn. En als je daarvoor ook nog de juiste materiaalsoort toepast, wordt het ijzer met dat EMPO apparaat wellicht zelfs magnetisch te maken ...
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 17 aug 2025, 15.51, 1 keer totaal gewijzigd.