Burgers damesfiets 1924

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Burgers damesfiets 1924

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

Ik heb wat foto`s gemaakt van de Burgers damesfiets die ik in de laatste minuut van de beurs in Berlicum heb gekocht.
006.JPG
006.JPG (334.32 KiB) 3544 keer bekeken
Niet een topmodel qua uitvoering maar wel een net voorbeeld van goede nederlandse kwaliteit.
Het frame is uit de A serie die volgens de dateringsgrafiek uit het rijwiel liep van plm 1916 tot plm 1929.
004.JPG
004.JPG (247.42 KiB) 3544 keer bekeken
De fiets heeft nog aardig nikkel onder de verf. De kranks zijn van williams en dat geeft een dateringsondersteuning voor het framenummer.
Ik heb het Williams merkje proberen te fotograferen maar daar is niet helemaal te zien dat er een J onder het teken staat.
005.JPG
005.JPG (177.99 KiB) 3544 keer bekeken
De J staat bij Williams voor 1924 en dat komt uitstekend overeen met het framenummer.

Appart en waarschijnlijk bij een opknapbeurt in de fiets terecht gekomen is de achternaaf met terugtraprem.
Het ziet er uit als een torpedo van F&S maar de benaming is Granat en in het merktekentje staat ook een kogel/granaat achtig ding afgebeeld. het komt een beetje USSR-achtig op me over.
010.JPG
010.JPG (293.47 KiB) 3544 keer bekeken
De fiets heeft de bekende Burgersspatborden met geklonken spatbordbeugels ,een dikke voornaaf,vork met gesloten ogen en vernikkeld kroonkapje en het frame heeft de drie wapenafbeeldingen. Een teken dat dit rijwiel ergens na half 30er jaren opnieuw is gelakt en gebiesd.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers damesfiets 1924

Bericht door maartenB »

Leuke vondst hoor!
Zie ik dat de zwarte lak er aardig onder tevoorschijn komt, als je ook de wapentjes op de zadelbuis terug hebt kunnen halen?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers damesfiets 1924

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Even een reactie op je lak vermoeden.
Ze; de schilders van dezse fiets hadden gelukkig om de transfers heen geschilderd!
001.JPG
001.JPG (272.55 KiB) 3505 keer bekeken
Mijn schoonkrabwerk is duidelijk minder succesvol.
ER blijft wel redelijk wat zwart over maar biezen en details ben ik nog niet tegen gekomen of verdwijnen tegelijk met het afklabben??
002.JPG
002.JPG (341.93 KiB) 3505 keer bekeken
Wel een leuk parkeerhendeltje als je goed kijkt.
Een teken van ouderdom toch.

Groetjes,
Maarten
Plaats reactie