Welcome (Triumph) 1921
Welcome (Triumph) 1921
In een eerder item op dit forum is deze fiets al een keer in beeld geweest. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=baving
Het gaat om een Welcome fiets gebouwd door Triumph uit Duitsland. Geïmporteerd en van eigen merk voorzien door H.G.A. Ackmann de opvolger van Klaas Baving uit Zwolle.
Tijdens de fietstocht in Winterswijk van vorig jaar sprak ik Sjoerd hier weer over. Ik heb gisteren de fiets van Sjoerd overgenomen omdat ik wel zin had om deze fiets te onderzoeken en te restaureren.
Vandaag heb ik hem meteen uit elkaar gehaald (altijd een van de leukste onderdelen van een restauratie).
Hij blijkt inderdaad uit 1921 te zijn. op de trapas staat 5-21 ingeslagen. mei 1921 dus.
Sjoerd heeft de fiets ooit gekocht van een oud clublid die hem van marktplaats had en heeft gerestaureerd. De lak van het frame is origineel , maar de spatborden, voorvork en voorvelg zijn overgelakt en voorzien van lelijke dikke biezen. alle vernikkelde onderdelen zijn met een soort aluminium verf overgeschilderd. Het leer van het (waarschijnlijk) originele zadel is met aluminium klinknagels opnieuw geklonken (ook erg lelijk).
Ik wil proberen om de lak van de voorvork en spatborden weer in ongeveer dezelfde staat te krijgen als het frame.
Vandaag heb ik al gekeken of de biezen er met thinner af te krijgen zijn, maar dat lukt niet. Ik weet niet wat voor lak er gebruikt is. heeft iemand tips?
Onder de aluminiumverf zit weer een soort groenige onderlaag. ik vrees dat daaronder wellcht ook flink geschuurd is. ik zal eens met afbijt beginnen. andere tips zijn ook welcome.
Theo
Het gaat om een Welcome fiets gebouwd door Triumph uit Duitsland. Geïmporteerd en van eigen merk voorzien door H.G.A. Ackmann de opvolger van Klaas Baving uit Zwolle.
Tijdens de fietstocht in Winterswijk van vorig jaar sprak ik Sjoerd hier weer over. Ik heb gisteren de fiets van Sjoerd overgenomen omdat ik wel zin had om deze fiets te onderzoeken en te restaureren.
Vandaag heb ik hem meteen uit elkaar gehaald (altijd een van de leukste onderdelen van een restauratie).
Hij blijkt inderdaad uit 1921 te zijn. op de trapas staat 5-21 ingeslagen. mei 1921 dus.
Sjoerd heeft de fiets ooit gekocht van een oud clublid die hem van marktplaats had en heeft gerestaureerd. De lak van het frame is origineel , maar de spatborden, voorvork en voorvelg zijn overgelakt en voorzien van lelijke dikke biezen. alle vernikkelde onderdelen zijn met een soort aluminium verf overgeschilderd. Het leer van het (waarschijnlijk) originele zadel is met aluminium klinknagels opnieuw geklonken (ook erg lelijk).
Ik wil proberen om de lak van de voorvork en spatborden weer in ongeveer dezelfde staat te krijgen als het frame.
Vandaag heb ik al gekeken of de biezen er met thinner af te krijgen zijn, maar dat lukt niet. Ik weet niet wat voor lak er gebruikt is. heeft iemand tips?
Onder de aluminiumverf zit weer een soort groenige onderlaag. ik vrees dat daaronder wellcht ook flink geschuurd is. ik zal eens met afbijt beginnen. andere tips zijn ook welcome.
Theo
- Bijlagen
-
- IMG_0244.jpeg (194.68 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0246.jpeg (195.52 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0248.jpeg (188.64 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0250.jpeg (147.04 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0251.jpeg (196.79 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0255.jpeg (158.97 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0259 (1).jpeg (137.49 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0260.jpeg (138.88 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0261.jpeg (145.6 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0263.jpeg (148.79 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0264.jpeg (166.56 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0265.jpeg (170.55 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0266.jpeg (139.68 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0268.jpeg (128.05 KiB) 2043 keer bekeken
-
- IMG_0269.jpeg (164.73 KiB) 2043 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Welcome (Triumph) 1921
Biezen of lijnen haal ik altijd weg met Commandant Nr.4
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Welcome (Triumph) 1921
Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Welcome (Triumph) 1921
Het zadeldekje in met popnagels aan het frame bevestigd, dat kost enige moeite om het weer los te krijgen.
Sportief fietsend!
Re: Welcome (Triumph) 1921
Da’s misschien nog de beste manier.TheodK schreef: ↑3 aug 2025, 16.27 Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Mij is het resultaat niet tegengevallen.
Die poeder is taai spul dus het is even schuren maar het wordt er heel mooi gelijkmatig glad van.
Ik heb alleen nog maar de velgen gedaan maar daar werd ik wel blij van.
- Bijlagen
-
- IMG_5625.jpeg (568.99 KiB) 1346 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Welcome (Triumph) 1921
Leuk project, Theo! Ik denk dat een deel van de biezen, dus niet op de spatborden, juist wél origineel is? Dat is ook wel erg mooi.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Welcome (Triumph) 1921
Dat klopt. mooi dat die er nog opzitten. ik wil de spatborden en voorvork ongeveer in dezelfde staat zien te krijgen.
Hierbij nog wat detailfoto's
- trapas met 5 -21 en daarvoor nogal vaag N 16? (wellicht het type as??)
- op de voorvork staat ook het framenummer ingeslagen
- op het kettingblad staat 46 Z (46 tanden).
- mooi is de asymmetrische achtervork
- freewheel achter. (welk merk zal dat zijn?)
- de fiets heeft ingesoldeerde achterpatten
Op de site van de Duitse zustervereniging staat een Triumph catalogus van 1921 .zodra ik die heb zal ik hem een vergelijken met deze fiets.
- Bijlagen
-
- 57DBF3C0-EC1B-41DA-B54F-2EF92333974F_1_105_c.jpeg (309.87 KiB) 1163 keer bekeken
-
- IMG_0270.jpeg (335.47 KiB) 1163 keer bekeken
-
- IMG_0273.jpeg (516.31 KiB) 1163 keer bekeken
-
- IMG_0274.jpeg (359.78 KiB) 1163 keer bekeken
-
- IMG_0275.jpeg (428.85 KiB) 1163 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Welcome (Triumph) 1921
Ik ben inmiddels bijna klaar met de restauratie van deze fiets.
De aluminiumverf heb ik van de meeste onderdelen (behalve het zadelframe) afgehaald. Dat kostte nogal wat moeite want onder deze verf zat nog een groenachtige grondlaag. Maar met afbijt en een staalborstel ging het er wel af. Toen bleef er kaal ijzer over, want er zat vrijwel geen nikkel meer onder. Dat ijzer heb ik behandeld met Plumbrown. Een goedje dat gebruikt wordt om oude wapens weer een mooi donkerbruin patin te geven. Het resultaat is best aardig geworden. Het stuur lijkt nu op het patin van de crancks die gelukkig niet met aluminiumverf waren overgeschilderd.
De biezen op de gepoedercoate voorvork, spatborden en voorvelg kon ik er met afbijt wel afkrijgen. Het bleken opgeplakte biezen te zijn. Daarna geschuurd, overgelakt en met commandant weer bewerkt. Ze passen nu goed bij de originele lak van het frame. Eventueel zou ik er nog wat restanten van rode biezen op aan kunnen brengen.
Ik heb de duitse zusterverenging gevraagd om een scan van de Triumph catalogus van 1921. Daarin blijkt dit model echter niet te staan. Volgens hen stonden lang niet alle modellen in de catalogus omdat Triumph veel aan buitenlandse bedrijven frames op bestelling leverde. Mijn Welcome lijkt mee op de Engelse Triumph. De spatborden hebben in ieder geval dezelfde vorm als die van de Triumph van 1909 die Maarten nu aan het restaureren is. Sjoerd heeft in het eerdere topic over de Baving Welcome fietsen gezegd : “Ik vermoed dat de eerste Duitse Triumphs (rond 1900) veel overeenkomsten hadden met die uit Coventry en dat ze pas in de loop van de jaren uit elkaar groeiden. In 1913 werden de twee bedrijven gescheiden. Er bleef tot 1929 wel een samenwerking bestaan”. Zie ook viewtopic.php?t=776&hilit=baving
Van het zadel kon ik de aluminium verf niet afkrijgen. Dat zou eventueel wel met stralen kunnen. Het leer was echter ook nogal beschadigd. Onder de alu popnagels bleken grote gaten te zitten. Ik had echter nog een mooi origineel Ackmann/perfection zadel liggen uit die tijd. Dat heb ik er nu op gezet.
Ik mis nu alleen nog enkele kleine onderdelen:
- Het stuurslotje. Het gaatje daarvoor zit nog in het frame. Van een clublid kan ik zo’n stuurslotje krijgen.
- Het quadrant om het netje aan de achteras te bevestigen. Het schoefje om dat vast te maken zit nog wel op het achterpat. Op mijn Triumph /Welcome uit 1907 zit nog zo’n origineel quadrant. Zie foto. Dat is eventueel wel na te maken.
- De originele kettingspanners. Die zitten ook nog op mijn fiets van 1907. Dat model is ook door Fongers gebruikt
De aluminiumverf heb ik van de meeste onderdelen (behalve het zadelframe) afgehaald. Dat kostte nogal wat moeite want onder deze verf zat nog een groenachtige grondlaag. Maar met afbijt en een staalborstel ging het er wel af. Toen bleef er kaal ijzer over, want er zat vrijwel geen nikkel meer onder. Dat ijzer heb ik behandeld met Plumbrown. Een goedje dat gebruikt wordt om oude wapens weer een mooi donkerbruin patin te geven. Het resultaat is best aardig geworden. Het stuur lijkt nu op het patin van de crancks die gelukkig niet met aluminiumverf waren overgeschilderd.
De biezen op de gepoedercoate voorvork, spatborden en voorvelg kon ik er met afbijt wel afkrijgen. Het bleken opgeplakte biezen te zijn. Daarna geschuurd, overgelakt en met commandant weer bewerkt. Ze passen nu goed bij de originele lak van het frame. Eventueel zou ik er nog wat restanten van rode biezen op aan kunnen brengen.
Ik heb de duitse zusterverenging gevraagd om een scan van de Triumph catalogus van 1921. Daarin blijkt dit model echter niet te staan. Volgens hen stonden lang niet alle modellen in de catalogus omdat Triumph veel aan buitenlandse bedrijven frames op bestelling leverde. Mijn Welcome lijkt mee op de Engelse Triumph. De spatborden hebben in ieder geval dezelfde vorm als die van de Triumph van 1909 die Maarten nu aan het restaureren is. Sjoerd heeft in het eerdere topic over de Baving Welcome fietsen gezegd : “Ik vermoed dat de eerste Duitse Triumphs (rond 1900) veel overeenkomsten hadden met die uit Coventry en dat ze pas in de loop van de jaren uit elkaar groeiden. In 1913 werden de twee bedrijven gescheiden. Er bleef tot 1929 wel een samenwerking bestaan”. Zie ook viewtopic.php?t=776&hilit=baving
Van het zadel kon ik de aluminium verf niet afkrijgen. Dat zou eventueel wel met stralen kunnen. Het leer was echter ook nogal beschadigd. Onder de alu popnagels bleken grote gaten te zitten. Ik had echter nog een mooi origineel Ackmann/perfection zadel liggen uit die tijd. Dat heb ik er nu op gezet.
Ik mis nu alleen nog enkele kleine onderdelen:
- Het stuurslotje. Het gaatje daarvoor zit nog in het frame. Van een clublid kan ik zo’n stuurslotje krijgen.
- Het quadrant om het netje aan de achteras te bevestigen. Het schoefje om dat vast te maken zit nog wel op het achterpat. Op mijn Triumph /Welcome uit 1907 zit nog zo’n origineel quadrant. Zie foto. Dat is eventueel wel na te maken.
- De originele kettingspanners. Die zitten ook nog op mijn fiets van 1907. Dat model is ook door Fongers gebruikt
- Bijlagen
-
- 10937266-CF54-4A75-8E02-6E04025DB3D8_1_105_c.jpeg (288.18 KiB) 305 keer bekeken
-
- B437A9F8-E534-4F3D-B1EE-D9B62EC5E362_1_105_c.jpeg (395.96 KiB) 305 keer bekeken
-
- BD45CA49-2A81-49AC-A81F-5F0E3CC2D724_1_105_c.jpeg (419.11 KiB) 305 keer bekeken
-
- 2E355841-2123-4540-80FC-101AFD1C98E1_1_105_c.jpeg (316.72 KiB) 305 keer bekeken
-
- 1122F31F-3CCA-4C84-A3D5-FB700C2FF280_1_105_c.jpeg (455.17 KiB) 305 keer bekeken
-
- 06B86311-8320-4A03-AAAC-33D65537D5C0_1_105_c.jpeg (359.79 KiB) 305 keer bekeken
-
- 59E232D0-9D9F-4B98-AB70-886B704CDB6F_1_105_c.jpeg (471.45 KiB) 305 keer bekeken
-
- 1528D162-8361-4AF9-A4F9-7D59BB14B9FD_1_105_c.jpeg (259.23 KiB) 305 keer bekeken
-
- 00353B34-B91E-4229-9CFD-06DA623873B7_1_105_c.jpeg (500.15 KiB) 305 keer bekeken
-
- ontbrekende onderdelen.jpeg (274.33 KiB) 305 keer bekeken
-
- ackmann perfecta zadel.jpeg (281.76 KiB) 305 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Welcome (Triumph) 1921
Mooi hoor Theo, goed werk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net