Frametypen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Frametypen

Bericht door Durabo88 »

Beste leden,

Vorig draadje is verwijderd vanwege de discussie die dat opriep. Het enige dat enigszins specifiek qua pasvorm voor man-vrouw anders kan zijn is mijns inziens het zadel (zie Brooks B66 en B66s, de laatste is korter). We hebben het hier over een machine met enkel een hogere, dan wel lagere instap. Zoals al zo vaak besproken hebben grote driehoeken de grootste sterkte ('herenframe') en allerlei lagere frames zijn wat minder stabiel, maar hebben weer het voordeel dat het been niet teveel opgetild wordt.

Tot zover en een fijne avond.
Sportief fietsend!
JasperA

Re: Frametypen

Bericht door JasperA »

Volgens mij spreekt men bij de verkoop van nieuwe fietsen inderdaad niet meer van een dames- of herenmodel maar zoals Yorick al aangeeft van een hoge of lage instap.

Ik heb een aantal jaar geleden ook voor een lage instap gekozen omdat je met een kinderzitje achterop een hoge instap fiets bijna niet normaal op de fiets kunt stappen.

Damesfietsen waren in vroegere tijden (bij Fongers in ieder geval) duurder in de aanschaf vanwege het meer benodigde materiaal (is mij ooit eens verteld). Dat prijsverschil heb ik bij een hoge of lage instap nog niet ervaren.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
m-gineering

Bericht door m-gineering »

JasperA schreef: 17 sep 2025, 20.37 Volgens mij spreekt men bij de verkoop van nieuwe fietsen inderdaad niet meer van een dames- of herenmodel maar zoals Yorick al aangeeft van een hoge of lage instap.
Als je al met een overmaatse regenpijp (nodig voor grote decals of accu's) van boven naar beneden gaat, hebben extra buizen ook niet meer zoveel zin. En minder modellen is natuurlijk practisch in fabricage en verdere distributie
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

De lage instap had vooral een heel praktische reden, zowel voor dames als heren:

Erik.jpeg
Erik.jpeg (85.68 KiB) 448 keer bekeken

Frames die voor vrouwen zijn ontworpen zijn overigens wel degelijk verschillend van die voor mannen, vanwege het verschil in lichaamsbouw. Ze hebben doorgaans een wat kortere bovenbuis en een wat hoger balhoofd.

Giant heeft met Liv zelfs een aparte vrouwenlijn, en dat gaat niet alleen over leuke kleurtjes.
jancees

Bericht door jancees »

Bij een ligfiets heb je deze discussie niet. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat het opstappen (ik heb meer dan 25 jaar ligfiets gereden) wel wat lastiger werd naarmate de leeftijd vorderde.
challenge-seiran.jpeg
challenge-seiran.jpeg (88.69 KiB) 169 keer bekeken
Beheerder erfgoed Gazelle
mellez

Bericht door mellez »

Ik ben zelf een verwoed ligfietser en naar mijn ervaring is de ligfietswereld sowieso nogal ruimdenkend.

Over verschillen tussen fietsen voor mannen en vrouwen gesproken: die zijn er inderdaad en daar zijn hele goede argumenten voor, maar horizontale bovenbuizen hebben daar niks mee te maken. Andere framegeometrie, bredere zadels en kleinere remgrepen hebben wel degelijk zin, en grappig genoeg zijn er ook een heleboel mannen die daar baat bij hebben. Als de mannen van de UCI niet elke innovatie meteen zouden verbieden, hadden fietsen in de Tour de France allang geen horizontale bovenbuis meer en hadden ze allemaal een aerodynamische kettingkast:

Afbeelding
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik had zelf juist een kruisframe transportfiets aangeschaft (behalve dat ik het een fraai model vond) met lage instap met het idee om die te gaan gebruiken om mijn dochter achterop mee te nemen.
P1070341.JPG
P1070341.JPG (410.07 KiB) 114 keer bekeken
Ik heb toch gekozen voor mijn standaard transportfiets:
20240804_094803-scaled.jpg
20240804_094803-scaled.jpg (456 KiB) 114 keer bekeken
De reden is dat door de hoge bovenbuis ik de fiets overeind kan houden tussen mijn benen als ik sta of wegrij. Dat kan niet met het kruisframe model. Als die fiets uit balans raakt, dan is het stuur vasthouden alleen niet genoeg, zeker met zware lading (dochter achterop, boodschappen voorin). Het opstappen met hoge instap is in dit geval geen probleem, ik stap gewoon over de bovenbuis heen zonder issues. Ik ben sindsdien zelfs daardoor wat leniger geworden, waardoor het op en afstappen nog makkelijker is geworden. Maar het zou niet een hoger frame moeten zijn, dan zou het niet meer lukken of onveilig zijn.
wvdaan

Bericht door wvdaan »

Ik ben de schrijver even kwijt, het was een Amerikaan weet ik iig. Maar hij wijt het feit dat heren en damesmodellen in Nederland door beide geslachten worden gebruikt aan het tekort aan fietsen in de tweede wereldoorlog. Een man op een "vrouwenmodel" werd een genormaliseerd straatbeeld wat is blijven hangen, en geaccepteerd werd na de oorlog.

In hoeverre dat ook zo is valt natuurlijk over te twisten. Maar geen gekke invalshoek.
Plaats reactie