Ik heb een gazelle Transportfiets, bouwjaar niet bekend, maar ik denk jaren 50/60. De rechter crank moet vervangen omdat het schroefdraad voor het pedaal weg is. De normale fietshandel kon niet direct een crank vinden omdat het een afwijkende maat betreft. De as waarop de crank komt is iets dikker dan standaard, ik meet 18 mm. Lengte van de crank meet ik 75mm (center/center)
Weet iemand hoe ik aan een nieuwe/gebruikte crank kan komen?
Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
- Bijlagen
-
- IMG_0680.JPG (440.79 KiB) 5542 keer bekeken
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Hoi Coen,
Het is lastig om aan dergelijke krancks te komen maar er bestaat een handig dingetje om dat weer te kunnen repareren. Ik weet alleen niet hoe het heet.
Het is een soort spiraal die dezelfde vorm heeft als de originele schroefdraad. Als je het gat in de kranck uitruimt dan moet het daar weer ingeschroefd worden en daar kan dan de pedaalas weer in.
Er is hier vast wel iemand die daar meer verstand van heeft dan ik en het goed uit kan leggen.
Je kunt dan in't ieder geval de originele kranck handhaven.
Mocht het niet lukken dan moet je óf geduld hebben tot je er een tegenkomt (er zijn meer mensen op jacht naar dergelijke krancks) óf je moet aan iemand vragen of een moderne kranck 'geruimd'kan worden op een draaibank zodat het gat de juiste diameter krijgt dan kan je er in't ieder geval mee fietsen tot je weer een originele tegenkomt.
Modern betekend ook een beetje dunner omdat een transportfiets van Gazelle kettingen heeft van 1/2" x 3/16". Die zijn dikker dan die voor toerfietsen. Maar dat is niet zo heel erg want de afstand tussen de rollen is hetzelfde namelijk 1/2".
Dikke ketting past wel op een dun tandwiel
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het is lastig om aan dergelijke krancks te komen maar er bestaat een handig dingetje om dat weer te kunnen repareren. Ik weet alleen niet hoe het heet.
Het is een soort spiraal die dezelfde vorm heeft als de originele schroefdraad. Als je het gat in de kranck uitruimt dan moet het daar weer ingeschroefd worden en daar kan dan de pedaalas weer in.
Er is hier vast wel iemand die daar meer verstand van heeft dan ik en het goed uit kan leggen.
Je kunt dan in't ieder geval de originele kranck handhaven.
Mocht het niet lukken dan moet je óf geduld hebben tot je er een tegenkomt (er zijn meer mensen op jacht naar dergelijke krancks) óf je moet aan iemand vragen of een moderne kranck 'geruimd'kan worden op een draaibank zodat het gat de juiste diameter krijgt dan kan je er in't ieder geval mee fietsen tot je weer een originele tegenkomt.
Modern betekend ook een beetje dunner omdat een transportfiets van Gazelle kettingen heeft van 1/2" x 3/16". Die zijn dikker dan die voor toerfietsen. Maar dat is niet zo heel erg want de afstand tussen de rollen is hetzelfde namelijk 1/2".
Dikke ketting past wel op een dun tandwiel
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Hoi Coen,
'k Ben even aan het zoeken geweest en zo'n 'nieuwe schroefdraad' heet helicoil.
http://www.google.nl/search?q=helicoil& ... 72&bih=779
Ik heb ze wel eens zien liggen op de beurs in Berlicum.
Er is hier vast wel iemand bij de oude fiets die de juiste schroefdraad heeft.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
'k Ben even aan het zoeken geweest en zo'n 'nieuwe schroefdraad' heet helicoil.
http://www.google.nl/search?q=helicoil& ... 72&bih=779
Ik heb ze wel eens zien liggen op de beurs in Berlicum.
Er is hier vast wel iemand bij de oude fiets die de juiste schroefdraad heeft.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Dag Coen,
Ik heb nog wel een setje van die draadsnijders liggen. De draad is een fijne (uiteraard engelse)5/8 x24TPI. De draad is links en rechts uitgevoerd net als draad in de cranks. De bijbehorende busjes (helicoils) hebben aan de buitenkant de fijne draad en aan de binnenkant standaard grovere pedaaldraad. Het beste werkt het als je het gat in de crank op 14,5mm boort of ruimt. Dan met veel olie de tap erdoor heen draaien (haaks op de crank!). Vervolgens met de hand de helicoil op de pedaalas schroeven en de pedaalas in de crank.
Bij belangstelling even mailen: wiel(at)hccnet.nl
Groet , Wiel
Ik heb nog wel een setje van die draadsnijders liggen. De draad is een fijne (uiteraard engelse)5/8 x24TPI. De draad is links en rechts uitgevoerd net als draad in de cranks. De bijbehorende busjes (helicoils) hebben aan de buitenkant de fijne draad en aan de binnenkant standaard grovere pedaaldraad. Het beste werkt het als je het gat in de crank op 14,5mm boort of ruimt. Dan met veel olie de tap erdoor heen draaien (haaks op de crank!). Vervolgens met de hand de helicoil op de pedaalas schroeven en de pedaalas in de crank.
Bij belangstelling even mailen: wiel(at)hccnet.nl
Groet , Wiel
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Alvast bedankt voor de zeer bruikbare reacties. Ik ga me beraden op het aanbod van Wiel. Ik heb alleen nog nooit zelf draad getapt, heb wel een goedkoop bouwmarkt tapsetje liggen, maar je moet alles zelf een keertje doen!
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Hoi Coen,
Gewoon beginnen. Gaat vast goedkomen. Eerste keer is des te leuker
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Gewoon beginnen. Gaat vast goedkomen. Eerste keer is des te leuker
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gazelle transportfiets, nieuwe crank gezocht
Om de draad in de cranck te repareren worden draadbussen gebruikt en geen helicoils. Helicoils zijn een spiraalveer die iets grotere diameter hebben dan de getapte schroefdraad en worden er opgewonden in gedraaid. Een draadbus wordt eerst op de schroefdraad van de ingevette pedaal gedraaid en daarna in de crank geschroefd.
m.vr.groet
Peterl
m.vr.groet
Peterl