Raleigh Sports
Raleigh Sports
Deze in bijna nieuwstaat verkerende Raleigh Sports stond woensdag bij een plaatselijke Doe het zelf- zaak op de parking.
Sturmey 3-speed zegt maart 1965 en dat kan helemaal kloppen aan de details te zien.
Ik heb even gewacht, maar de eigenaar kwam niet opdagen...
Peter
Sturmey 3-speed zegt maart 1965 en dat kan helemaal kloppen aan de details te zien.
Ik heb even gewacht, maar de eigenaar kwam niet opdagen...
Peter
-
Roegbainder
Re: Raleigh Sports
Prachtig ding zeg! Zo'n zadelpen zoek ik nog voor mijn Raleigh Superb die ik aan het opknappen ben
* Raleigh Superb 1950
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
Ik vermoed dat de eigenaar ietwat te groot is voor dat 21" frame, vandaar die lengte...Roegbainder schreef: ↑10 okt 2025, 14.23 Prachtig ding zeg! Zo'n zadelpen zoek ik nog voor mijn Raleigh Superb die ik aan het opknappen ben
Met dit type bagagedrager volgens mij export voor de Belgische markt.
Sportief fietsend!
Inderdaad, dit is een typisch Belgische bagegedrager. Ik heb er zo wel enkele liggen, want zie deze fietsen liever zonder. Enkel m'n “winkelfiets" (een Raleigh Superb uit 1981) heeft er één mét fietstassen.
-
Roegbainder
Ha, leuk. De bagagedrager is ook het eerste wat ik er af gehaald heb!
* Raleigh Superb 1950
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
* Métropole 1965
* Peugeot PX10 1969
* Peugeot PX10 1973
* Gios Torino 1976
* Gazelle AA 1977
Deze Raleigh Sports had op de zadelbuis van het frame een decal waarvan ik dacht dat ik die nog nooit was tegengekomen, namelijk deze:
De volgende dag was ik even aan het rondneuzen op 2dehands.be - NIET om iets te kopen, écht waar! - toen ik over een Raleigh struikelde met net datzelfde decal...
Gek genoeg, stond die maar een kilometer van m'n voordeur en de vraagprijs was slechts 40 euro, dus ik beet eens stevig op m' n lip en deed een bod van 25 euro.
Ik ben hem daarstraks gaan oppikken...
Peter
De volgende dag was ik even aan het rondneuzen op 2dehands.be - NIET om iets te kopen, écht waar! - toen ik over een Raleigh struikelde met net datzelfde decal...
Gek genoeg, stond die maar een kilometer van m'n voordeur en de vraagprijs was slechts 40 euro, dus ik beet eens stevig op m' n lip en deed een bod van 25 euro.
Ik ben hem daarstraks gaan oppikken...
Peter
-
Fredkorpel
Hij blinkt niet zo mooi als die rode, maar er is nog wel iets moois van te maken. Mooie aankoop!
Ik vind dat geweldig die lichte bagagedragers. Eén van de redenen dat fan ben van Locomotief fietsen.
Maar deze Raleigh’s worden er ook fraaier mee.
Raleigh moet dan toch wel veel fietsen hebben kunnen verkopen in België dat ze speciaal voor die markt een Belgische drager maakte? En wat is het dat Engelse fietsen zo vaak zonder drager zijn uitgevoerd? Heb zelf ook een Humber zonder drager.
Zat er ook niet op of bij toen hem kocht. Een Engelsman fietst alleen voor zijn plezier of neemt niks op zijn fiets mee?
Leuk project Peter het zal je lot wel geweest zijn eerst die rode en dan die groene op een kilometer van huis.
Maar deze Raleigh’s worden er ook fraaier mee.
Raleigh moet dan toch wel veel fietsen hebben kunnen verkopen in België dat ze speciaal voor die markt een Belgische drager maakte? En wat is het dat Engelse fietsen zo vaak zonder drager zijn uitgevoerd? Heb zelf ook een Humber zonder drager.
Zat er ook niet op of bij toen hem kocht. Een Engelsman fietst alleen voor zijn plezier of neemt niks op zijn fiets mee?
Leuk project Peter het zal je lot wel geweest zijn eerst die rode en dan die groene op een kilometer van huis.
Engelsen gebruikten vroeger vooral zadeltassen om hun spullen onderweg in te doen. Voor zover er rekjes op die fietsen zaten waren dat vooral 'bag supports':
De Fransen waren meer van de stuurtassen, en hadden de rekjes dan ook vooral voorop:
Wij Nederlanders zijn traditioneel gewend alles op en aan de bagagedrager te bevestigen. Postbodegenen, vermoed ik:
Duitsers ook, maar die deden er ook nog een leuk hoedje bij op. Liefst met een veertje: