Ontroesten met zuur

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Peter_L

Ontroesten met zuur

Bericht door Peter_L »

Gisteren weer wat dingetjes in het oxaalzuur gestopt en daarnet afgespoeld en gedroogd.

Links een foto van m'n Raleigh Sports Tourist uit 1953 toen hij hier bij mij arriveerde.
Op de foto' s midden en rechts, zijn de bovenste 2 helften degene die je op de foto links ziet, de onderste zijn van iets latere datum en zijn al voorzien van het ingestampte Sir Walter logo.
De “jongere" zijn wél ook ongepolijst aan de achterzijde, dus ik vermoed dat ze van vóór half jaren '60 zijn. Er zit ook overal nog koper onder.

Vooraleer ze in het bad gelegd werden, had ik ze uiteraard al van het meeste vuil ontdaan, maar het is wel altijd leuk om te zien hoe ze eruitkomen :D
Remklauw voor-na.jpg
Remklauw voor-na.jpg (202.69 KiB) 1756 keer bekeken
Peter
Beau-Velo

Re: Ontroesten met zuur

Bericht door Beau-Velo »

Oxaalzuur ken ik van tegen stollen van bloed.
En het schijnt het ook goed te doen op hout.
Maar metaal mee reinigen is nieuw voor mij. Maar het resultaat mag er zijn. En gewoon verkrijgbaar. Dank voor de tip.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Oxaalzuur is een giftige stof. Voor de particulier moeilijk te krijgen. Vroeger werd het succesvol gebruikt voor bloedvlekken (Hb-ijzer) en roest. Voor wie er voorzichtig mee omgaat erg praktisch!
DCR gaat nooit verloren....
Peter_L

Bericht door Peter_L »

wimjansen schreef: 26 okt 2025, 23.30 Oxaalzuur is een giftige stof. Voor de particulier moeilijk te krijgen. Vroeger werd het succesvol gebruikt voor bloedvlekken (Hb-ijzer) en roest. Voor wie er voorzichtig mee omgaat erg praktisch!
Je kan het nochtans gewoon in de doe-het-zelf zaak krijgen hoor.
Uiteraard moet je altijd opletten als je met zulke dingen omgaat.

Peter
wvdaan

Bericht door wvdaan »

Als roest er met met staalwol en wd40 niet af gaat leg ik verchroomd spul nog wel eens een nachtje in de azijn. Of bij ergere kwalen in een badje citroenzuur. Dat is makkelijk te koop en vooral niet schadelijk.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Peter_L schreef: 27 okt 2025, 08.22
wimjansen schreef: 26 okt 2025, 23.30 Oxaalzuur is een giftige stof. Voor de particulier moeilijk te krijgen. Vroeger werd het succesvol gebruikt voor bloedvlekken (Hb-ijzer) en roest. Voor wie er voorzichtig mee omgaat erg praktisch!
Je kan het nochtans gewoon in de doe-het-zelf zaak krijgen hoor.
Of bij de groenteboer ;)
(rabarber)
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

Rabarber dat is het beste
Nadat je de boel schoon hebt kun je er nog lekker van eten :D
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Let wel altijd op dat je het zuur weer neutraliseert. Achtergebleven zuur in poriën, krassen etc. zullen het metaal met hoge versnelling weer laten roesten.
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 27 okt 2025, 09.56 Let wel altijd op dat je het zuur weer neutraliseert. Achtergebleven zuur in poriën, krassen etc. zullen het metaal met hoge versnelling weer laten roesten.
Jawel, na het zuurbad afspoelen in een badje met natriumbicarbonaat en dan goed droogblazen met heteluchtpistool, zodat de onderdelen door en door droog zijn.
Uiteraard ook handschoenen en oogbescherming gebruiken...

Hier nog eentje voor- en na:
Oxalic-acid.jpg
Oxalic-acid.jpg (54.46 KiB) 1382 keer bekeken
Peter
Plaats reactie