Moderne fietsen

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Moderne fietsen

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

De laatste paar weken ben ik mijn interesse ook een beetje aan het verleggen naar 'moderne' fietsen. Uiteraard is het de vraag wat je onder moderne fietsen schakelt. Zijn dit ook de young-timers uit de jaren 80.

Hoe dan ook mijn interesse ligt vooral op de moderne fietsen met Sturmey Archer naven tot en met 5 versnellingen. Ik wil bijvoorbeeld een oud Gazelle stadsfiets frame met Reynolds 501 butted tubes gaan opbouwen. Hierbij wil ik de versnellingskabel op de ouderwetse manier, dus met zo'n katrolletje, laten verlopen.

Vandaag heb ik een Sturmey Archer AT5 (twee controlestifts) uit elkaar gehaald, gesmeerd en weer gemonteerd. Geweldig mechaniek heeft zo'n ding. Ik heb er inmiddels twee naven van (één met versteller, maar binnenkort de tweede ook).

Zijn er meer mensen die een dergelijke interesse met mij delen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Moderne fietsen

Bericht door RWBlacksmith »

Mijn PA, alleen dan met de 2 speed en terugtraprem in een van mijn oude Gezelle.

Groetjes Ruben
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Moderne fietsen

Bericht door velophile »

Dag Yorick,

Ik behoor meer tot de techneuten dan de oldtimerverzamelaars. Feitelijk heb ik maar een oldtimer, een Moulton; volgend jaar wordt die 50 en daarmee pas echt volwassen. Maar de 5-bak van SA is eigenlijk ook al behoorlijk bejaard, zie: http://www.rijwiel.net/4versnln.htm. Zorg wel dat je de dubbele shifter gebruikt, voor een fiets waar je zelf op rijdt. De enkelvoudige uit eind jaren tachtig is een ramp. http://www.velofilie.nl/versnelling.htm
http://www.velofilie.nl/Duomatics.htm

Groeten, Wiel
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Moderne fietsen

Bericht door Durabo88 »

Beste Ruben,

Welke two-speed gebruikt hij? Duomatic of automatic?

Beste Wiel,

Ik heb twee 5 speeds met trommelrem uit de jaren 80, beide straks met dubbele aluminium versteller. Je had meen ik ook plastic duo-verstellers, die je gauw kapot trok. En inderdaad dat grijs plastic kastje uit de jaren 80 is altijd één van de pallen stuk, die van Sachs Pentasport is veel beter (maar waarschijnlijk niet geschikt voor SA?).

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Moderne fietsen

Bericht door velophile »

De schakeltechniek is totaal verschillend, ik kan me niet voorstellen dat deze schakelaars compatibel zijn.

Gr.Wiel
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Moderne fietsen

Bericht door RWBlacksmith »

Hallo Durabo88
STURMEY ARCHER Duomatic Kick-Shift 2-speed naaf.
Volgens het doosje, wat ik kan zien??

Ruben
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Moderne fietsen

Bericht door Durabo88 »

Beste Wiel,

Lijkt mij inderdaad ook niet compatible. Wel is de schakelaar van de Sachs Pentasport nog steeds leverbaar (volgens diverse webwinkels) en die van Sturmey Archer niet meer. Wel knullig van SA. Het schakelkettinkje aan de trommelremzijde zou ook niet leverbaar meer zijn, maar die 5-speed versie met het gele streepje blijkt gewoon hetzelfde.

Beste Ruben,

De nieuwe Duomatic van Sturmey Archer dus. Ik heb er weinig positiefs over gehoord. Hij zou bij heel licht terugtrappen al schakelen, veel sneller dan bij de Duomatic van Sachs Torpedo.
Ik ga binnenkort de SRAM Automatix proberen, die schakelt automatisch bij ca. 15 km/uur. Ben benieuwd!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
RWBlacksmith
Berichten: 22
Lid geworden op: 6 mei 2013, 17.18

Re: Moderne fietsen

Bericht door RWBlacksmith »

Daar heeft hij ook naar gekeken en twijfelde toen. is ook heel mooi.
Plaats reactie