Ik heb een prachtig frame van een Simplex van 1931 overgenomen.
Het is een beetje ontzet maar niets wat niet te herstellen is.
Er is geen balhoofdplaatje maar ook geen gaatjes te vinden. Misschien is er in die periode een transfer gebruikt.
Het is onmiskenbaar een Simplex vanwege de verbredingen van de balhoofdlugs, de vorm van de onderste balhoofdlug, de gesoldeerde achterpadden en de manier waarop het framenummer is ingeslagen.
Wellicht kan iemand duidelijkheid verschaffen over het gebruik van een balhoofdplaatje of een transfer.
Wat het ook moet zijn, ik ben op zoek naar een van de twee. Simplex Amsterdam.
Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
- Bijlagen
-
- 7ebd6a1a-2bc9-4fbf-8750-cd8f9050cd39.jpeg (166.94 KiB) 3953 keer bekeken
-
- ad1bd9c9-b518-4086-abac-8e45cb8adcf6.jpeg (97.21 KiB) 3953 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Als deze Simplex ook daadwerkelijk onder het merk Simplex is verkocht, zou ik het gebruik van een transfer als merkplaatje willen uitsluiten. Dat kwam bij Simplex naar mijn weten alleen na de oorlog korte tijd voor en je ziet soms revisietransfers op een Simplex maar dan mét de kenmerkende vier gaten voor het voormalige plaatje erbij.
Als er dus echt geen gaatjes in het balhoofd zitten zou er oorspronkelijk een ander merk op gezeten moeten hebben. Het Simplex-merk Radium was dacht ik een transfer maar mij zijn geen Radium-transportfietsen bekend, ook niet uit de folders. Verder ben ik 1x in dertig jaar een Simplex tegengekomen waar een merkplaatje van een fietsenmaker op zat dat er origineel uitzag. Dus dat jouw frame als los afbouwframe is verkocht en van een transfer is voorzien lijkt me ook onwaarschijnlijk. Kortom: als er geen gaatjes zijn is het een raadsel.
Als er dus echt geen gaatjes in het balhoofd zitten zou er oorspronkelijk een ander merk op gezeten moeten hebben. Het Simplex-merk Radium was dacht ik een transfer maar mij zijn geen Radium-transportfietsen bekend, ook niet uit de folders. Verder ben ik 1x in dertig jaar een Simplex tegengekomen waar een merkplaatje van een fietsenmaker op zat dat er origineel uitzag. Dus dat jouw frame als los afbouwframe is verkocht en van een transfer is voorzien lijkt me ook onwaarschijnlijk. Kortom: als er geen gaatjes zijn is het een raadsel.
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Bedankt voor jouw reactie.
Ik ga toch nog maar eens goed kijken.
Het kan lang geleden overgelakt zijn. Zó lang geleden dat het originele lak lijkt. Misschien zijn de gaatjes toen dicht gelakt.
Ik ga toch nog maar eens goed kijken.
Het kan lang geleden overgelakt zijn. Zó lang geleden dat het originele lak lijkt. Misschien zijn de gaatjes toen dicht gelakt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
m-gineering
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Ik zou vooral de binnenkant van de balhoofdbuis bekijken
/Marten
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Goede tip!
Bedankt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Het frame is inmiddels weer recht en ik heb uitgebreid gezocht naar gaatjes voor het balhoofdplaatje maar er is niets te vinden. Een raadsel dus.fietser schreef: ↑2 aug 2025, 12.58 Als deze Simplex ook daadwerkelijk onder het merk Simplex is verkocht, zou ik het gebruik van een transfer als merkplaatje willen uitsluiten. Dat kwam bij Simplex naar mijn weten alleen na de oorlog korte tijd voor en je ziet soms revisietransfers op een Simplex maar dan mét de kenmerkende vier gaten voor het voormalige plaatje erbij.
Als er dus echt geen gaatjes in het balhoofd zitten zou er oorspronkelijk een ander merk op gezeten moeten hebben. Het Simplex-merk Radium was dacht ik een transfer maar mij zijn geen Radium-transportfietsen bekend, ook niet uit de folders. Verder ben ik 1x in dertig jaar een Simplex tegengekomen waar een merkplaatje van een fietsenmaker op zat dat er origineel uitzag. Dus dat jouw frame als los afbouwframe is verkocht en van een transfer is voorzien lijkt me ook onwaarschijnlijk. Kortom: als er geen gaatjes zijn is het een raadsel.
Ik ga ondanks dat de fiets weer zoveel mogelijk opbouwen als een Simplex.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Goedemorgen,Fotomaan schreef: ↑8 nov 2025, 11.57Het frame is inmiddels weer recht en ik heb uitgebreid gezocht naar gaatjes voor het balhoofdplaatje maar er is niets te vinden. Een raadsel dus.fietser schreef: ↑2 aug 2025, 12.58 Als deze Simplex ook daadwerkelijk onder het merk Simplex is verkocht, zou ik het gebruik van een transfer als merkplaatje willen uitsluiten. Dat kwam bij Simplex naar mijn weten alleen na de oorlog korte tijd voor en je ziet soms revisietransfers op een Simplex maar dan mét de kenmerkende vier gaten voor het voormalige plaatje erbij.
Als er dus echt geen gaatjes in het balhoofd zitten zou er oorspronkelijk een ander merk op gezeten moeten hebben. Het Simplex-merk Radium was dacht ik een transfer maar mij zijn geen Radium-transportfietsen bekend, ook niet uit de folders. Verder ben ik 1x in dertig jaar een Simplex tegengekomen waar een merkplaatje van een fietsenmaker op zat dat er origineel uitzag. Dus dat jouw frame als los afbouwframe is verkocht en van een transfer is voorzien lijkt me ook onwaarschijnlijk. Kortom: als er geen gaatjes zijn is het een raadsel.
Ik ga ondanks dat de fiets weer zoveel mogelijk opbouwen als een Simplex.
Ik heb toevallig de restanten van mij en mijn opa's fietsonderdelen op marktplaats gezet, daar zitten ook 2 Simplex emblemen bij.
De letter S met de 4 gaatjes en nog een embleem voor op het achterspatbord. Beide van messing denk ik.
Van het voorste embleem is 1 gaatje een heel klein beetje uitgescheurd, maar dat is bijna niet te zien.
De advertentie:
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2330258786
Groet,
Marcel
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Hoi Marcel,MarcelK schreef: ↑9 nov 2025, 10.03 Goedemorgen,
Ik heb toevallig de restanten van mij en mijn opa's fietsonderdelen op marktplaats gezet, daar zitten ook 2 Simplex emblemen bij.
De letter S met de 4 gaatjes en nog een embleem voor op het achterspatbord. Beide van messing denk ik.
Van het voorste embleem is 1 gaatje een heel klein beetje uitgescheurd, maar dat is bijna niet te zien.
De advertentie:
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2330258786
Groet,
Marcel
Bedankt voor het aanbod.
Ik weet nog niet of ik ze daadwerkelijk ga gebruiken maar ik ben geïnteresseerd en zal jou een berichtje sturen via marktplaats.
Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Balhoofdplaatje of transfer Simplex 1931
Deze blijft voorlopig wat vragen oproepen en zal dat wel blijven doen waarschijnlijk.
Het is niet bekend of de fiets ooit als complete fiets bij Simplex de fabriek heeft verlaten.
Er zijn wat foto’s bekend van de fiets toen deze voor de eerste keer in 2018 op marktplaats verscheen.
De tweede keer was in 2020.
De fiets heeft daarna een andere voorvork gekregen waar Simplex ingeslagen is. Ook het balhoofd is vervangen door een ander wat als van Simplex te herkennen is.
De wielen kwamen met de fiets mee. Alle spaken waren krom. Het was vier-kruis gespaakt waardoor de spaken tegen de kopjes van de kruisende spaken zaten. En iemand is er ooit met een spuitbus met zwarte lak overheen gegaan. Ik heb alle spaken er uit geschroefd. De spaken hadden een lengte van 302mm. Daar heb ik 10mm vanaf geknipt en er weer draad op gewalst en toen drie-kruis gespaakt. De vorige eigenaar had er een echte puinhoop van gemaakt. sommige spaken waren niet op spanning gezet maar de nippels zaten wel heel vast. Dat wil zeggen dat er jaren mee gefietst is. De velg is ooit vervangen voor een nieuwe. Gelukkig een goeie. Dus nu is het weer een mooi wiel gemaakt met het oude materiaal. Da’s dan wel weer leuk.
Zo ook het voorwiel waar ik wat minder spaken en nippels van heb overgehouden omdat de spaken braken tijdens het losschroeven. Omdat ik nog wat oud spul van Lemet had liggen heb ik dat gebruikt. Ook hier weer alles ingekort en draad gewalst.
Af en toe schoot er een spaak uit de nippel tijdens het op spanning zetten maar ik heb er nog genoeg gelukkig.
De voornaaf was zijn oliepotje kwijt en ook wel aardig mishandeld. Er kunnen geen stofkapjes in geperst worden omdat daar geen ruimte voor is. Daar zitten nu nieuwe konen in met een flens die als stofkap dienst doen.
De voorvork is overigens gepoedercoat. Door eerdere ervaringen met een Opel weet ik dat het spul uitstekend als plamuur dienst kan doen. Het is wel even schuren maar het resultaat is prima.
Het is niet bekend of de fiets ooit als complete fiets bij Simplex de fabriek heeft verlaten.
Er zijn wat foto’s bekend van de fiets toen deze voor de eerste keer in 2018 op marktplaats verscheen.
De tweede keer was in 2020.
De fiets heeft daarna een andere voorvork gekregen waar Simplex ingeslagen is. Ook het balhoofd is vervangen door een ander wat als van Simplex te herkennen is.
De wielen kwamen met de fiets mee. Alle spaken waren krom. Het was vier-kruis gespaakt waardoor de spaken tegen de kopjes van de kruisende spaken zaten. En iemand is er ooit met een spuitbus met zwarte lak overheen gegaan. Ik heb alle spaken er uit geschroefd. De spaken hadden een lengte van 302mm. Daar heb ik 10mm vanaf geknipt en er weer draad op gewalst en toen drie-kruis gespaakt. De vorige eigenaar had er een echte puinhoop van gemaakt. sommige spaken waren niet op spanning gezet maar de nippels zaten wel heel vast. Dat wil zeggen dat er jaren mee gefietst is. De velg is ooit vervangen voor een nieuwe. Gelukkig een goeie. Dus nu is het weer een mooi wiel gemaakt met het oude materiaal. Da’s dan wel weer leuk.
Zo ook het voorwiel waar ik wat minder spaken en nippels van heb overgehouden omdat de spaken braken tijdens het losschroeven. Omdat ik nog wat oud spul van Lemet had liggen heb ik dat gebruikt. Ook hier weer alles ingekort en draad gewalst.
Af en toe schoot er een spaak uit de nippel tijdens het op spanning zetten maar ik heb er nog genoeg gelukkig.
De voornaaf was zijn oliepotje kwijt en ook wel aardig mishandeld. Er kunnen geen stofkapjes in geperst worden omdat daar geen ruimte voor is. Daar zitten nu nieuwe konen in met een flens die als stofkap dienst doen.
De voorvork is overigens gepoedercoat. Door eerdere ervaringen met een Opel weet ik dat het spul uitstekend als plamuur dienst kan doen. Het is wel even schuren maar het resultaat is prima.
- Bijlagen
-
- IMG_6313.jpeg (555.28 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6316.jpeg (588.06 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6317.jpeg (492.15 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6322.jpeg (444.53 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6326.jpeg (469.13 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6327.jpeg (405.73 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6333.jpeg (775.3 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6345.jpeg (255.93 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6347.jpeg (228.99 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6352.jpeg (323.01 KiB) 1037 keer bekeken
-
- IMG_6353.jpeg (269.82 KiB) 1037 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.