Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door TheodK »

Ik heb onlangs een Burgers heren/jongensfiets gekocht van iemand uit Deventer. Er zit wel een leuk verhaal aan deze fiets. De eigenaar heeft hem toen hij ongeveer 10 jaar was gekocht van geld dat hij zelf met brood bezorgen had verdiend. bijgevoegd twee foto's van eigenaar toen en nu met de fiets.
ik heb de fiets inmiddels eens goed bekeken.Het framenummer is S40889 Hij is dus waarschijnlijk uit 1958 of 1959.
Een leuk onderdeel is de Burgers octrooi lichtaansluiting. Die had ik tot nu toe alleen op afbeeldingen uit de catalogus gezien maar nooit in het echt. Op het balhoofd zit een aangelast bultje met gaatje waar de lichtkabel doorloopt. Zie foto's.
Jammergenoeg is de voorvork van de fiets ooit vervangen, . de voorvork moet een gaatje bij de aangelaste dynamohaak hebben. Een vergelijkbare Burgers van mij uit 1960 heeft dit echter niet. Dit gepatenteerde systeem is niet op alle fietsen aangebracht.
Mijn vraag is nu of iemand soms zo'n vork heeft liggen. Ik heb er tot nu toe nooit op gelet en het is best mogelijk dat ik ooit zo'n vork heb weggegooid. Dit soort fietsen uit de jaren '50/60 verdwijnen meestal bij de sloop.
verder ontbreekt de rechter remhandle. Die is ooit vervangen .De linker zit er nog wel op. Zie foto. In mijn rommelbak met remonderdelen heb ik deze niet liggen. Ook is de drager ooit verdwenen, maar zo een moet nog wel te vinden zijn.
groet Theo
Bijlagen
eigenaar met pas verdiende fiets ca. 1958
eigenaar met pas verdiende fiets ca. 1958
zelf verdiende fiets-1.jpg (347.71 KiB) 7880 keer bekeken
eigenaar met fiets anno 2012
eigenaar met fiets anno 2012
burgers ca 1959.JPG (394.27 KiB) 7880 keer bekeken
detail kabelaansluiting op balhoofd
detail kabelaansluiting op balhoofd
burgers octrooi lichtaansluiting.JPG (286.28 KiB) 7880 keer bekeken
afbeeding lichtkabel octrooi uit prijscourant ca. 1959
afbeeding lichtkabel octrooi uit prijscourant ca. 1959
burgers lichtkabel octrooi.jpg (74.95 KiB) 7880 keer bekeken
remhandle weinmann
remhandle weinmann
burgers remhandle.jpg (207.72 KiB) 7880 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door asterduc »

Wat een prachtig verhaal Theo en wat een leuke fiets ook.
Ik kan je niet helpen aan één van de onderdelen die je zoekt maar kon het niet laten om mijn enthousiasme te tonen.

Telkens ik een fiets koop heeft de verkoper er wel een verhaal bij dat de fiets van zijn oom of buurman of dergelijke was.
Dan vraag ik steeds of ze er nog ergens een historische foto van hebben, maar vang daarbij steeds bot (vlaamse uitdrukking).
Ik word er dan warm van als het toch eens gebeurd, zoals bij deze Burgers.

De kabel door het stuur naar de koplamp is gebruikelijk vanaf de 70er jaren Gazelle's (misschien geïnspireerd door dit Burgers octrooi).
De kabel door het balhoofd en de linker vork is uiteraard een mooi detail.

Groeten, Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door maartenB »

Echt gaaf Theo, wat een verhaal! Heel zeldzaam. Maar nee, de onderdelen heb ik ook niet ...
Maar die man is wel heel zuinig op zijn fietske geweest he?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door Durabo88 »

Beste Theo,

Altijd leuk een fiets met een verhaal. Vooral de foto vlak na de aankoop is erg leuk, omdat je daarop precies kan zien wat er ontbreekt of anders is geworden.
Jammer dat je idd niet eerder op die delen heb gelet, dat had wellicht een hoop gezoek kunnen besparen. Ik kan me best voorstellen dat voorvorken op een gegeven ogenblik een keer in de weg gaan liggen en dat je wag weggooid. Heb ik tot dusver nog niet gedaan gelukkig.
Jammer he dat die jaren 50 en 60 fietsen op de sloop nauwelijks worden opgemerkt. Bovendien ontbreekt een schroothoop met oude fietsen hier wel. Het lijkt wel alsof alles al opgeruimd is. Wellicht is dit in de wat meer landelijk gelegen regio's anders. Zelf neem ik dit soort fietsen altijd mee als ik ze vind, alleen al voor de onderdelen.
Jaren 70 fietsen kunnen overigens ook nog wel eens handig voor onderdelen zijn.

Zo'n gebogen zwarte drager zou ik zo ook even niet weten te vinden. Gelukkig zit het originele zadel nog op de fiets, ook zo'n moeilijk onderdeel. Moeilijker lijkt me die handgreep van Altenburger met dat plastic eromheen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd Theo. Zo'n fiets met een verhaal is altijd extra interessant. Ook bewonder ik mensen als de eerste eigenaar die zo veel jaren goed gezorgd heeft voor de fiets. Een hoop mensen zouden hem al lang weggedaan hebben of als stationsfiets gebruikt hebben. Met het bekende eindresultaat.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door fietser »

Ik sluit mij bij de enthousiaste reacties en het gebrek aan passende onderdelen aan. Altijd leuk, zo'n fiets van de 1e eigenaar en met een persoonlijk verhaal. De lichtdoorvoer had ik ook nog niet eerder bij een Burgers gezien.
De kabel door het stuur naar de koplamp is gebruikelijk vanaf de 70er jaren Gazelle's (misschien geïnspireerd door dit Burgers octrooi).
De credits gaan wat dat betreft volgens mij naar Juncker. Die hadden dit idee in ieder geval al ca. 10 jaar eerder dan Burgers, maar dan netjes door een opening in de stuurpen ter hoogte van de koplamp. De Burgers-oplossing vind ik eerlijk gezegd een beetje grof. Maar het maakt de fiets hoe dan ook interessant om naar te kijken.

'
van den Wittenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.43

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door van den Wittenboer »

Ik heb nog wel diverse NOS dragers liggen, zo te zien 26" en zwart?
Ook nog de originele witte Weinmann voor en achter remkabels.

Frits
Ga toch fietsen......
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door TheodK »

bedankt voor jullie reacties.

De lichtdoorvoer: die is anders dan bij Juncker. Er zit ook een gaatje in de stuurpen daar gaat het draadje naar de koplamp door. Het opgelaste gaatje is voor het achterlicht. Het draadje naar het achterlicht komt dus niet rechtstreeks van de dynamo maar gaat via de koplamp.

de fiets was steeds bij de moeder van de eigenaar op zolder blijven staan. Hij heeft hem nooit weg willen doen omdat hij hem zelf verdiend heeft. omdat het huis van zijn moeder nu ontruimt moet worden wilde hij de fiets wegdoen. Dan is marktplaats toch maar weer een mooi medium , waardoor dit soort fietsen niet als stationsfiets verdwijnen.

verder is de linker trapper ook vervangen, de rechter is gelukkig nog origineel met glazen reflectorglaasje in het rubber. Ook heeft de fiets nog Burgers bel, lamp, zadel en slot. Er is wel een terugtraprem in de velg gevlochten. De eigenaar heeft dat vroeger laten doen omdat hij alleen knijpremmen niet zo fijn vond. dit soort veranderingen horen een beetje bij de fiets.
Frits: het zou mooi zijn als je een drager hebt . Ga je ook naar de nieuwjaarsbijeenkomst op 13 januari? dan zou je hem mee kunnen nemen.
Kabels heb ik wel.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
van den Wittenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.43

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door van den Wittenboer »

In bijlage de foto van de zwarte drager 26" met gebogen staanders en jas-klem.
Bevestiging aan zadelklembout.
Bijlagen
drager 26", met klem en gebogen staanders. Bevestiging aan zadelbuis-klembout
drager 26", met klem en gebogen staanders. Bevestiging aan zadelbuis-klembout
450.jpg (403.74 KiB) 7780 keer bekeken
Ga toch fietsen......
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers sport royal met lichtkabel octrooi aansluiting

Bericht door TheodK »

Het heeft even geduurd maar ik heb inmiddels de meeste onderdelen voor deze Burgers en heb hem afgelopen dagen gerestaureerd. Ik kwam op marktplaats een geschikte "donorfiets" tegen. zie http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... fiets.html
Die heb ik inmiddels gekocht. Het is ook een sport royal maar dan een zwarte dames uitvoering met terugtraprem (perry). Hij is van ca. 1960. Van deze fiets heb ik de octrooi voorvork gebruikt om de herenfiets weer origineel te maken . Ook de bagagedrager en standaard kon ik mooi gebruiken. Toch wel fijn dat dit soort fietsen op marktplaats toch te vinden zijn. Anders is het zoeken in een hooiberg. Dit model is niet zoveel gemaakt denk ik.
Als hij klaar is zal ik een foto plaatsen.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie