Ja , inderdaad een makkelijk klusje al ben ik nog wel aan het overwegen om het frame hoger te maken.
Nu is het 61cm/24 inch. Dat is te klein voor mij.
En ja daar is vaak wat olie aan besteed ,die fiets. Ik heb ze nog nooit zo plakkerig gehad! En zo`n beetje overal.
met uitzondering van het stuur misschien.
Geen enkele moeite om de schroeven los te draaien trouwens.
Ik vond nog afbeeldingen in de Groninger beeldbank van deze naaf. Zowel de eerste met glooiend overlopende rand van groot naar kleine diameter en oliepotje op het grote deel en de latere verbeterde versie met bekender opschrift , extra kuiltje in de overgang en geen oliepotje meer.
Je vraagt je af waarom het potje verdwenen is. Ik kan er niets bij bedenken. De latere heeft wel een olie vul opening met lipje links langs de rand
Let op de grovere schroefdraad op de as. Dat veranderde bij S.A. vanaf de XF naaf (1914)
Centaur featherweight
Re: Centaur featherweight
Over dat oliepotje. Een fietsenmaker vertelde dat die oliepotjes/nippeltjes waren verdwenen omdat geen fietser dat nog gebruikte. Toen ik ooit olie in mijn S.A. naaf met trommelrem (waar nog wel een nippel op zat, 1976), heb gespoten zat het even later in de trommelrem en vervolgens ook in de remvoeringen. Werd ik ook niet blij van.
DCR gaat nooit verloren....
trek het je niet aan Wim
Ik heb dat in de werkplaats misschien wel 100 keer mee gemaakt.
het antwoord van de klant was steevast dat olie potje zit er toch niet voor niets.
ik dacht het versnellingsbakje moet toch olie ,er zat niets meer in .
dan moeten jullie dat er bij vertellen!
Ik heb dat in de werkplaats misschien wel 100 keer mee gemaakt.
het antwoord van de klant was steevast dat olie potje zit er toch niet voor niets.
ik dacht het versnellingsbakje moet toch olie ,er zat niets meer in .
dan moeten jullie dat er bij vertellen!
- fietshobbyist
Maarten Waarlé schreef: ↑17 nov 2025, 21.45 ben ik nog wel aan het overwegen om het frame hoger te maken.
Ik ben zelf 1m85 en fiets zelf al 45 jaar op 61 cm, dat gaat prima. Ik heb wel een tijd gefietst op 65 cm, maar vond dat minder prettig; (snelle) bochten nemen gaat met 61 cm beter.
Als ik die hoge fietsen van je zie, Maarten, denk ik dat het vooral een kwestie is van wat je persoonlijk gewend bent.
Ik heb trouwens wel verschillende verzamelfietsen die te klein voor mij zijn om prettig op te kunnen fietsen.