Peugeot racefiets randonneur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
fietshobbyist

Re: Peugeot racefiets randonneur

Bericht door fietshobbyist »

fietshobbyist schreef: 5 dec 2025, 08.27
marco verbaant schreef: 3 dec 2025, 20.39 Het betreft hier het type sport/racefiets (geen randonneur) P8e.
Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
Om op mijn eigen vraag terug te komen ... ik had nog een detail verwacht.
Iemand zei tegen mij: 'Een randonneur heeft een langer frame dan een racefiets.'
Is dat ook zo?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 8 dec 2025, 07.28
fietshobbyist schreef: 5 dec 2025, 08.27
marco verbaant schreef: 3 dec 2025, 20.39 Het betreft hier het type sport/racefiets (geen randonneur) P8e.
Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
Om op mijn eigen vraag terug te komen ... ik had nog een detail verwacht.
Iemand zei tegen mij: 'Een randonneur heeft een langer frame dan een racefiets.'
Is dat ook zo?
Ik zou het eerder omdraaien: op een gegeven moment wordt het mode om criterium fietsen zo kort te bouwen dat er nauwelijks een vloeitje tussen zitbuis en de -te- smalle achterband past. Als je een hele dag op de fiets zit, slecht wegdek tegenkomt en minder hard trapt is dat niet handig. Nu worden racefietsen ook weer langer en noemen we het gravelbikes
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

In de eisen van de F.F.C.T. kom je o.a. tegen dat er ruimte moet zijn voor banden tot 35mm, ruime metalen spatborden en dat de toeclips het voorspatbord niet mogen raken in de voorste stand. Daarmee heb je al aardig wat centimeters extra wielbasis te pakken ten opzichte van een kort raceframe. En die werken, in ieder geval deels, ook door in de lengte van de bovenbuis.
m-gineering

non-fixie schreef: 8 dec 2025, 09.59 In de eisen van de F.F.C.T.
'Stil laten geworden' zou mijn grootmoeder gezegd hebben, aan dat soort clubjes met reglementen (aka geinstitutionaliseerde onkunde) moet je je vooral niet ergeren ;)
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 8 dec 2025, 10.13 'Stil laten geworden' zou mijn grootmoeder gezegd hebben, aan dat soort clubjes met reglementen (aka geinstitutionaliseerde onkunde) moet je je vooral niet ergeren ;)
Ik ben de laatste om je grootmoeder te willen tegenspreken, en ik ben ook niet geneigd die regels al te letterlijk te nemen, maar tegelijkertijd snijden ze wel een zekere mate van hout.

Ik heb zelf wel eens een spatbordjes gemonteerd op een kort raceframe (met spatbordoogjes!), en dat eindigde vrij snel met een harde klap in tranen :( :

IMG_20200726_154033926.jpg
IMG_20200726_154033926.jpg (518.65 KiB) 1337 keer bekeken
m-gineering

non-fixie schreef: 8 dec 2025, 19.07
m-gineering schreef: 8 dec 2025, 10.13 'Stil laten geworden' zou mijn grootmoeder gezegd hebben, aan dat soort clubjes met reglementen (aka geinstitutionaliseerde onkunde) moet je je vooral niet ergeren ;)
Ik ben de laatste om je grootmoeder te willen tegenspreken, en ik ben ook niet geneigd die regels al te letterlijk te nemen, maar tegelijkertijd snijden ze wel een zekere mate van hout.

Ik heb zelf wel eens een spatbordjes gemonteerd op een kort raceframe (met spatbordoogjes!), en dat eindigde vrij snel met een harde klap in tranen :( :

IMG_20200726_154033926.jpg
Een goed spatbord uit hout of carbon was wel heel gebleven, maar ja dat mag ook niet ;)
/Marten
Plaats reactie