datering Ernst Casimir fiets (Roermond)

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Joost56

datering Ernst Casimir fiets (Roermond)

Bericht door Joost56 »

Ik heb onlangs een Ernst Casimir fiets uit Roermond gekocht. De fiets heeft alleen een bandrem, maar dat schijnt bij goedkope fietsen van voor de oorlog niets bijzonders te zijn geweest. Ik kan geen merktekens vinden, die me verder helpen bij het bepalen van het bouwjaar. Onder de lak heb ik als framenummer 99790 gevonden. Wie kan me helpen en heeft bv. wel een gedateerde Ernst Casimir of weet iets van bouwjaar/framenummer.
mvg. Joost
Jorisoudefiets

Re: datering Ernst Casimir fiets (Roermond)

Bericht door Jorisoudefiets »

Je zou een poging kunnen wagen via deze weg: http://www.rijwiel.net/dbase_n.htm
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
pfcvos

Bericht door pfcvos »

Ik heb 2 Ernst Casimirs onder handen gehad.
Dat framenummer is zo hoog, kan ik me niet goed voorstellen.
Plaats even enkele foto’s van de fiets.
Transfers?
E.C. Op stuurlug, bel, kettingkast, verlichting, zadel, dynamo .
Piet Vos
Joost56

Bericht door Joost56 »

Hoi, bedankt voor de reacties. De fiets is eens overgeverfd en nergens merktekens, ook niet op naven. Hoog framenummer is dan inderdaad een raadsel. Ik heb wel eens een Vulkaan fiets gekocht, waarbij het merk van voor WO2 was en door een Venrayse fietsverkoper hergebruikt is voor fiets uit zestig/zeventiger jaren, maar dat lijkt me hier niet het geval. Volgens verkoper was de E.C. van zijn oma geweest en later door zijn moeder.
Mvg. Joost
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Joost56 schreef: 31 dec 2025, 16.46 Ik heb onlangs een Ernst Casimir fiets uit Roermond gekocht. De fiets heeft alleen een bandrem, maar dat schijnt bij goedkope fietsen van voor de oorlog niets bijzonders te zijn geweest. Ik kan geen merktekens vinden, die me verder helpen bij het bepalen van het bouwjaar. Onder de lak heb ik als framenummer 99790 gevonden. Wie kan me helpen en heeft bv. wel een gedateerde Ernst Casimir of weet iets van bouwjaar/framenummer.
mvg. Joost
Waar staat dat nummer? 66 en 62 zijn typische getallen die op een brackethuls kunnen zijn ingegoten op de hoeken aan te geven
/Marten
Plaats reactie