Op de zeer mooie Website over de Eerste Nederlandse Rijwielfabriek Burgers uit Deventer.
Kan een bolletje worden toegevoegd in de dateringstabel 4e serie (E).
Het gaat om E 96602 Damesfiets Burgers uit 1950.
Deze heeft de tijd aardig doorstaan en de ontbrekende dynamo en koplamp heb ik kunnen kopen op de beurs van Berlicum verleden jaar.
Met de dynamo was ik naar Theo K gelopen die er ook was op aanraden van de verkoper.
Zelf Theo had deze kleine ENR dynamo nog niet eerder gezien maar kon zeker gebruikt worden.
En heeft het nummer opgeschreven om later te verwerken op zijn site neem ik aan.
Het was top dat Theo de tijd nam om vragen te beantwoorden en was zeer behulpzaam bij het vinden van de koplamp.
Hij liet deze zien op een andere fiets om welk model het ging.
Toevallig lag er een bij dezelfde verkoper.
Koplamp was ingedeukt en deze heb ik inmiddels uitgedeukt/gerold met een grote loden kogel.
Voor de rest is de Burgers compleet(zelfs met bagagedrager).
Helaas is het lakdoek gedeeltelijk weg, dus word weer een uitdaging.
Groet Lebikesportief
Burgers Damesfiets 1950
-
lebikesportief
Burgers Damesfiets 1950
- Bijlagen
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-29.jpg (246.71 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-29 (1).jpg (149.86 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30.jpg (214.83 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (1).jpg (172.43 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (2).jpg (198.18 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (3).jpg (259.45 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (4).jpg (282.82 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (5).jpg (244.68 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (6).jpg (134.65 KiB) 1414 keer bekeken
-
- PHOTO-2026-01-08-16-08-30 (7).jpg (181.06 KiB) 1414 keer bekeken
Re: Burgers Damesfiets 1950
Mooie fiets! Maar dat van de verlichting snap ik niet zo goed - klopt het dat koplamp, dynamo en ook de lamphaak er bij aankoop niet op zaten? De dynamo is in ieder geval een TMI uit de tweede helft van de jaren 50. Van welke fabrikant is de koplamp? Lijkt me i.i.g. geen set met de dynamo. En deze lamphaak ken ik ook niet van Burgers.
De kettingkast is zeker nog een uitdaging, hopelijk kun je daar nog iets moois van maken!
De kettingkast is zeker nog een uitdaging, hopelijk kun je daar nog iets moois van maken!
Ik kon het niet laten om jouw fiets met die van mij van 1937 te vergelijken.
Die van jou lijkt wat hoger. Het frame, de staande achtervork en de voorvork lijken verder hetzelfde.
Verder is er veel anders. De spatborden hebben bij die van mij geen gootje en het crankstel heeft een iets andere vorm.
Het balhoofd is ook anders maar waar ik nieuwsgierig naar ben ik of de boutjes die de staande en de liggende achtervork bij elkaar houden in 1950 nog steeds van die vierkante kopjes hadden. Er ligt zo te zien nog wel zo’n ring onder met een profiel.
Veel succes met de kettingkast. Lijkt mij een uitdaging. Bij mijn fiets was die al vervangen en daar zit nu een nieuwe op.
Die van jou lijkt wat hoger. Het frame, de staande achtervork en de voorvork lijken verder hetzelfde.
Verder is er veel anders. De spatborden hebben bij die van mij geen gootje en het crankstel heeft een iets andere vorm.
Het balhoofd is ook anders maar waar ik nieuwsgierig naar ben ik of de boutjes die de staande en de liggende achtervork bij elkaar houden in 1950 nog steeds van die vierkante kopjes hadden. Er ligt zo te zien nog wel zo’n ring onder met een profiel.
Veel succes met de kettingkast. Lijkt mij een uitdaging. Bij mijn fiets was die al vervangen en daar zit nu een nieuwe op.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
De koplamp is een Elvea van na de oorlog. Burgers heeft in ieder geval vlak voor de oorlog Elvea gemonteerd. Wat ze vlak na de oorlog in de tijd van materiaalschaarste gebruikten is niet zo bekend. Deze zou wel goed kunnen.
de dynamo is inderdaad een TMI. die is van ca. 1957 heb ik laatst ontdekt. Burgers monteerde die de laatste jaren van zijn bestaan.
het is voor deze fiets dus een combinatie.
De kettingkast: ik heb zelf voor een dergelijke fiets een nieuwe de Woerd lakdoek kettingkast gemonteerd en daar een Burgers transfer op geplakt. zie https://burgers-enr.net/de-fietsen/fotogalerij/#s_18 . Best een aardig resultaat!
Ik heb nog wel zo'n transfer voor je . Als je naar de nieuwjaarsbijeenkomst gaat kan ik hem meenemen.
Ik ben ook wel benieuwd naar die vierkante boutjes waar Charles het over heeft. ik weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.
groet Theo
de dynamo is inderdaad een TMI. die is van ca. 1957 heb ik laatst ontdekt. Burgers monteerde die de laatste jaren van zijn bestaan.
het is voor deze fiets dus een combinatie.
De kettingkast: ik heb zelf voor een dergelijke fiets een nieuwe de Woerd lakdoek kettingkast gemonteerd en daar een Burgers transfer op geplakt. zie https://burgers-enr.net/de-fietsen/fotogalerij/#s_18 . Best een aardig resultaat!
Ik heb nog wel zo'n transfer voor je . Als je naar de nieuwjaarsbijeenkomst gaat kan ik hem meenemen.
Ik ben ook wel benieuwd naar die vierkante boutjes waar Charles het over heeft. ik weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Hoe zijn een Elvea-koplamp en een TMI-dynamo een combinatie? Verschillende merken en verschillende tijd en dan ook nog niet uit de tijd van de fiets (i.i.g. de dynamo niet). Koplamp en dynamo moeten sowieso altijd van hetzelfde merk zijn. De verlichting die ik bij Burgers rond 1950 tegenkom is tamelijk wisselend: een lichte koppositie voor Philips-verlichting, verder soms Bosch en Lucifer en een enkele keer TMI. Dus keuzevrijheid, als het maar bij 1950 past. Voor b.v. een TMI-dynamo zou het in 1950 het model LaLuz moeten zijn. Die is ietsje groter dan de TMI die er nu op zit. Elvea-verlichting kom ik weinig tegen en nog nooit op een naoorlogse Burgers, al is afwezigheid van iets nooit een bewijs dat het niet kán.