ST(ranger) racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
non-fixie

Re: ST(ranger) racefiets

Bericht door non-fixie »

lebikesportief schreef: 8 feb 2026, 22.24 Er is geen info/foto te vinden over deze racefiets.
Daarom is het mooie van De Oude Fiets is dat nieuwe "vondsten" hier opgeslagen worden.
Is er nog een uitleg over 2369998.
Deze exacte fiets heb ik ook nog niet terug kunnen vinden, maar fietsen met frames van Giant uit die periode zijn wel te vinden. De meeste zijn echter net iets minder mooi dan die van jou (plaatstalen uitvaleinden, met daarop het Gxxxx-nummer). Opvallend is wel dat veel ervan (zoniet de meeste) ook dezelfde gouden kleur hebben. Zoek maar eens op "Femco 1207".

2369998 is het serienummer. Wellicht van Giant, maar mogelijk ook van het bedrijf achter het merk Ranger. Ik vermoed dat het alleen een volgnummer is.
non-fixie

Re: ST(ranger) racefiets

Bericht door non-fixie »

Dit is overigens een van de laatste fietsen uit de periode dat Giant alleen nog maar fietsen voor derden maakte, en niet onder eigen naam. Ze zijn vooral groot geworden als toeleverancier van het Amerikaanse Schwinn, dat niet in staat bleek zelf goede fietsen te bouwen voor een redelijke prijs.

Het eigen merk Giant werd pas begin jaren '80 geïntroduceerd, en daarbij kregen ze o.a. hulp van Andries Gaastra. De eerste jaren droegen de Giants hier een stickertje "Quality touched by Koga". Waarschijnlijk is het niet toevallig dat veel Giants uit die tijd nogal op Koga-Miyata's lijken.

Volgend jaar is het trouwens 40 jaar geleden dat Giant de Cadex 980C introduceerde, de eerste carbon fiets die op grote schaal werd geproduceerd.

Ik ga de mijne binnenkort alvast maar eens poetsen voor de verenigingsbijeenkomsten. ;)

043d.jpg
043d.jpg (210.12 KiB) 447 keer bekeken
Plaats reactie