Staat nog steeds te koop.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... f3f00051d8
Hallo allemaal, Andrej hier
Re: Hallo allemaal, Andrej hier
Sportief fietsend!
-
Bandenplakker
Dag Andrej,
Welkom op het forum!
Er is hier enorm veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig, zowel over 'gewone' oude fietsen als over (relatief) oude racefietsen.
Dirk
Welkom op het forum!
Er is hier enorm veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig, zowel over 'gewone' oude fietsen als over (relatief) oude racefietsen.
Dirk
- marco verbaant
Zo is dat, of liever zo was dat. Met de komst van klikpedalen is het verschil weer tenietgedaan. Alhoewel... met name baansprinters willen oude tijden nog wel eens doen herleven door extra aan hun klikpedalen een toelipsriempje (of twee!) te maken, om hun voeten extra te "zekeren". Er komt zowel kracht vrij van die immense bovenbenen. Maar ook klittenband wordt wel toegepast.m-gineering schreef: ↑16 feb 2026, 09.51 Die hebben een kooi uit twee losse platen, die missen de ronde boog om de voet zijdelings te positioneren. Geeft extra speling naar de hellende baan toe
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Maarten Waarlé
Dag Andrej,
Al je eens tijd hebt om een artikel over de Russische rijwielindustrie te delen. Dat zou interessant zijn.
Hier en misschien ook wel goed voor het blad van de vereniging Kan ik me zo voorstellen.
Al je eens tijd hebt om een artikel over de Russische rijwielindustrie te delen. Dat zou interessant zijn.
Hier en misschien ook wel goed voor het blad van de vereniging Kan ik me zo voorstellen.
-
AndrewFBel
Bedankt allemaal voor het welkom!

Precies.. Veel basis- en huishoudelijke artikelen werden gekopieerd: fietsen, motorfietsen, auto's, TV's, enz. Ik weet niet veel, maar de tekeningen van Raleigh en Peugeot zijn zeker gekopieerd.
Ja, de naam van dit fietsframe — SPORT (rus: СПОРТ) — werd ook gemaakt in de Kharkiv fietsfabriek (rus: ХВЗ), maar het was een sport-/racefiets voor amateurs. Dus iemand heeft fiets op de photo omgebouwd naar een single speed en trekwielen gezet.marco verbaant schreef: ↑15 feb 2026, 23.07 Welkom,
Bijgaand een baanfiets, de tekst zou moeten staan voor SPORT. Klopt dat...?
Baanfiets... met wegpedalen![]()
Natuurlijk, ik ga meer informatie proberen te vinden en erover artikel te schrijven als ik tijd heb. Dat helpt ook bij het leren van NederlandsMaarten Waarlé schreef: ↑16 feb 2026, 17.25 Dag Andrej,
- marco verbaant
Met alle respect, het is wel degelijk een baanfiets, zie de achterpatten....AndrewFBel schreef: ↑16 feb 2026, 20.44 Ja, de naam van dit fietsframe — SPORT (rus: СПОРТ) — werd ook gemaakt in de Kharkiv fietsfabriek (rus: ХВЗ), maar het was een sport-/racefiets voor amateurs. Dus iemand heeft fiets op de photo omgebouwd naar een single speed en trekwielen gezet.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"