Gazelle 1939

Plaats reactie
Joost bikes

Gazelle 1939

Bericht door Joost bikes »

Dag iedereen,

Nieuw hier, mede vanwege het feit dat ik bezig ben een gazelle, deels te restaureren, weer op te knappen voor gebruik.

De fiets heeft leuke details:
- carbid lamp
- bandrem
- vrijwel alles origineel

(Onderdelen die miste of echt kapot waren weer kunnen opsnorren, zoals een dynamo nieuw in doos uit 1939)

Spatborden waren compleet weggeroest op sommige plekken
Dit komt weer goed met een messing basis en kneedmetaal.

Nu mij vraag de stang van de bandrem voor was het onderdeel onderaan ontbrekend. Deze heb ik na speuren weer kunnen kopen maar die moet ik nu aan het gedeeld van het stuur maken. Ze schuiven in elkaar. Ik mis nu de klem want die zit op de kapotte stang.

Wat denken jullie: m4 boutje doorboren kan maar liefste heb ik het gewoon zoals het zat.

Iemand?
Bijlagen
IMG_1334.jpeg
IMG_1334.jpeg (285.79 KiB) 2697 keer bekeken
IMG_DFFFED64-A33D-439D-8703-1183A1E1C40A.jpeg
IMG_DFFFED64-A33D-439D-8703-1183A1E1C40A.jpeg (398.58 KiB) 2697 keer bekeken
IMG_2798.jpeg
IMG_2798.jpeg (272.69 KiB) 2697 keer bekeken
IMG_C3A1B9C3-147A-418E-A28B-75BE10DDC060.jpeg
IMG_C3A1B9C3-147A-418E-A28B-75BE10DDC060.jpeg (560.48 KiB) 2697 keer bekeken
IMG_2756.jpeg
IMG_2756.jpeg (493.21 KiB) 2697 keer bekeken
Maarten Waarlé

Re: Gazelle 1939

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Joost, Welkom hier op het forum.

Echt een fiets uit een andere tijd zie ik.
Leuk om te gebruiken als het weer een werkende fiets is. Dat kom je in een gemiddeld fietsenrek op straat niet meer tegen.

Kun je wat specifieker zijn over je vraag. Ik zie een vernikkelde buis met kop waar een kleminrichting in zit , maar zo te zien zonder moertje.
Past het niet in het aangeschafte deel? Hoe ziet dat er uit? wat mis je precies of wat is er kapot?.
Joost bikes

Maarten Waarlé schreef: 22 feb 2026, 08.50 Dag Joost, Welkom hier op het forum.

Echt een fiets uit een andere tijd zie ik.
Leuk om te gebruiken als het weer een werkende fiets is. Dat kom je in een gemiddeld fietsenrek op straat niet meer tegen.

Kun je wat specifieker zijn over je vraag. Ik zie een vernikkelde buis met kop waar een kleminrichting in zit , maar zo te zien zonder moertje.
Past het niet in het aangeschafte deel? Hoe ziet dat er uit? wat mis je precies of wat is er kapot?.

Dank! Ik ben maar een hobbyist dus zal het zo uitleggen wat ik mis.
De bandrem (onderste gedeelte is “nieuw” gekocht bij een museum. Dit stuk moet ik gaan vast maken aan het gedeelte wat op het stuur zit. Origineel was dat met de klem, waarvan het boutje mist. Deze klem ( foto in eerste bericht) zit vast aan het gedeelde wat kapot/weg is.

Fotos nu is wat ik heb en aan elkaars moet. De buizen zijn hol en passen in elkaar.

Leg ik het zo begrijpelijk uit?
Bijlagen
IMG_2938.jpeg
IMG_2938.jpeg (286.62 KiB) 1241 keer bekeken
IMG_2940.jpeg
IMG_2940.jpeg (216.38 KiB) 1241 keer bekeken
Joost bikes

Heb verder nog niet helemaal scherp hoe “bijzonder” dit model is, maar dat hoop ik hier wel uit te vinden.

Naast de vraag van het klemblokje, ook een vraag welke kleur de spatborden moeten worden? Het frame na poetsen lijkt mat/ half glans zwart. Omdat ik de spatborden moest maken, moet ik die opnieuw spuiten.

Hoor graag.
Maarten Waarlé

Mooi stuur met dat celluloid en nikkel. Dat ziet er beter uit dan op de overzichts foto van de fiets.
Ik vroeg me nog af wat er precies fout is met de originele stang. Punt is dat die ook vernikkeld is en dat is fraaier en origineler dan die nieuwe stang . Die is verchroomd .Dat is wat anders dan nikkel.
Wat betreft de klemming van onderste met bovenste stang daar had je drie systemen in. Een ervan is met een tonnetje en een moer. Door de moer aan te draaien gaat het tonnetje met gat klemmen om de bovenste stang. Dat is het oude systeem wat bij de fiets zat.
Maar je hebt ook een systeem waarbij je een dikke afgeronde ring hebt met een bout M5 plm. die boven aan de onderste buis zit . Die M5 draai je klemmend tegen de bovenste stang.
Eenvoudig maar doeltreffend. Zo iets zou je na kunnen maken of heeft iemand misschien nog wel liggen. derde systeem is dat er sleufjes in de onderste buis zitten en schroefdraad en dat je een grote moer op de onderste buis draait die dan rondom gaat klemmen op de bovenste stang.
Dat heeft Gazelle ook gehad.
Over type en zelzaamheid van jouw Gazelle. Gazelle is natuurlijk goed verkocht. Daar zijn er dus relatief veel van overgebleven.
Binnen het merk heb je eenvoudige en duuurdere modellen. De duurdere komen minder voor.
Betere fotos zouden kunnen uitwijzen wat voor type Gazelle jouw fiets is. Het remsysteem is niet het goedkoopste met die roterende stang achter het stuur maar echt luxueuze Gazelles hadden trommelremmen, verchroomde velgen en eventueel versnellingen en soms ook oliebad kettingkasten.
Dat is een ander genre fiets.
Joost bikes

Dank Maarten voor je uitgebreide bericht!

Ja het stuur komt er mooi onder de viezigheid vandaan.

De fiets is niet een luxe uitvoering geweest: zwarte velgen enz. Maar dit is er wel 1 vermoed ik, die technische weer 100 te krijgen is en dus voor mij als mooi weer fiets te gebruiken kan worden.

De oude stang is nog prima, maar het remblok gedeelte is compleet ontbrekend. Dat is het punt. Vernikkeld en verchroomd: juist ja. Helder. Dan moet het zoals de oude worden, maar dit is dus stuk.

Bedankt voor de tips.
Maarten Waarlé

Zo`n gedeelte van een remvoet is over het algemeen wel over te zetten op een andere steel. Door middel van hardsolderen of zelfs lassen.
Voor iemand met de juiste apparatuur is dat 1 minuut werk. Punt is dat het voorbereid moet worden. Met andere woorden passend gemaakt worden.
Dan stelt het niet meer zo veel voor. Boven het spatbord behoud je dan het oorspronkelijke uiterlijk.
Joost bikes

Dank, dan ga ik daarvoor.

Lijkt me leuk om lid te worden hier, wellicht tot ziens!
Plaats reactie